آخرین پادشاه ایرانی که در ایران درگذشت که بود؟

جدول یاب: آخرین پادشاه ایرانی که در خاک ایران درگذشت مظفرالدین شاه قاجار بود.او در سال ۱۳۵۳ بر اثر ابتلا به بیماری سل در تهران درگذشت و طبق وصیت خودش در کربلا به خاک سپرده شد.

مظفرالدین شاه

مظفرالدین شاه متولد پنجم فروردین ۱۲۳۲ و پنجمین پادشاه ایران از سلسه قاجار بود. او پس از کشته شدن پدرش ناصرالدین شاه بر تخت پادشاهی تکیه زد و حدود ۴۰ سال بر ایران حکومت کرد.
او پس از جریان جنبش مشروطه با مشروطیت موافقت و فرمان مشروطه را امضا کرد تا بر خلاف کوشش های صدراعظم هایش علی اصغرخان اتابک(اتابک خان)و عین الدوله، با یک فرمان جنجالی و تاریخی موافقت کند.البته او ۱۰ روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت.
مظفرالدین شاه در میان برادرانش مسعود میرزا و کامران میرزا به ولایتعهدی برگزیده شد و این در شرایطی بود که دو پسر فروغ السلطنه(جیران تجریشی)از دنیا رفته بودند.
در آن سالها با توجه به قوانین قاجاریان ولیعهد باید از تیره “دولو”قاجار و از همسری عقدی انتخاب می سد.اما در اقدامی عجیب ناصرالدین شاه قانون را زیر پا گذاشت و ابتدا قاسم میرزا پسر فروغ السلطنه را برای مقام پادشاهی پس از خود برگزید اما پس از فوت او به خاطر علاقه ای که به جیران تجریشی داشت فرزند دیگر او را به ولایتعهدی انتخاب کرد که وی نیز از دنیا رفت و پس از فوت آن دو نفر تنها کسی که برای تاج و تخت سلسه قاجار واجد شرایط پادشاهی بود مظفرالدین شاه بود.
البته مسعود میرزا بر رغم سن بیشتر به دلیل اینکه از مادری صیغه ای متولد شده بود شرایط لازم را برای ولایتعهدی نداشت.کامران میرزا نیز که از همسر عقدی و رسمی و قاجاری شاه یعنی منیر السلطنه به دنیا آمده بود چند ماهی از مظفرالدین شاه کوچکتر بود و سرنوشت اینگونه رقم خورد تا ناصرالدین شاه فرزند ۹ ساله خود مظفرالدین میرزا را در سال ۱۲۷۷ به ولایتعهدی برگزیند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا