تاریخ شهادت امام جعفر صادق کی و چه روزی است؟

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم سال 1402

Scientific Contributions of Imam Jafar al-Sadiq (A.S.) - International Shia News Agency

 

امام جعفر صادق علیه السلام ششمین امام معصوم ما شیعیان است و مذهب شیعه با نام مبارک ایشان، به عنوان مذهب جعفری شناخته می شود، امام جعفر صادق در سال ۸۰ یا ۸۳ قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند و در دامان پدر گرامیشان امام محمد باقر (ع) و مادری فرزانه و با ایمان، پرورش یافتند. آن حضرت در سن ۳۱ سالگی، پس از شهادت امام محمد باقر علیه السلام، رهبری سیاسی و فکری شیعیان اصیل و پیرو مذهب امامیه را بر عهده گرفتند. آن حضرت در سال ۱۴۸ قمری چشم از جهان فرو بستند. در مدت امامت، هزاران شاگرد در محفل ایشان حاضر می شدند و مورد ستایش همه عالمان دوران خویش بودند. در متون دینی شیعه، چندین هزار روایت از ایشان در اخلاق، تفسیر و به خصوص فقه، رسیده که موجب عظمت حدیث شیعه و باعث تقویت نیروی علمی آن است. اما تاریخ شهادت امام جعفر صادق کی و چه روزی است؟ با ما همراه باشید تا تاریخ دقیق شهادت آن حضرت را در تقویم شمسی، قمری و میلادی بخوانیم.

 

تاریخ شهادت امام جعفر صادق

تاریخ شهادت امام جعفر صادق در روایات مختلف، متفاوت است. به روایتی ۲۵ شوال و به روایتی نیمه رجب را تاریخ شهادت آن حضرت دانسته اند. اما روایت بیست و پنجم شوال معروف تر است. به روایت شیخ عباس قمی در منتهی الامال: حضرت امام صادق علیه السلام در ماه شوال سال ۱۴۸ هجری به وسیله انگور زهرآلوده که منصور به ایشان خورانیده بود، به شهادت رسیدند و در هنگام شهادت از سن مبارک ایشان شصت و پنج سال گذشته بود. البته در هیچ کتاب معتبری معین نشده که کدام روز از ماه شوال این اتفاق حادث شده است ولی به روایت نویسنده کتاب جنات الخلود که محقق چیره دستی است، بیست و پنجم ماه شوال و روز دوشنبه، نیمه رجب بوده است.

 

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق شهادت حضرت امام جعفر صادق ۵ خرداد سال ۱۴۰۲ و  ٧ ذوالحجه ۱۴۴۴ و تعطیلی رسمی می‌باشد.

 

تاریخ قمری شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم قمری

٧ ذوالحجه ۱۴۴۴ تاریخ دقیق شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در تقویم قمری می باشد.

 

تاریخ شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم میلادی

تاریخ دقیق شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در تقویم میلادی ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳ است.

 

Martyrdom of Imam Sadeq in Iran in 2022 | Office Holidays

 

مدفن و مزار امام

طبق وصیت، امام جعفر صادق را غسل داده و کفن کردند. پسر ایشان، امام کاظم علیه السلام حضرت را در لباس احرام و همچنین پارچه ای که یادگار جد بزرگوارشان امام سجاد علیه السلام بود پیچیدند. مراسم تشییعی بی مانند  برای آن امام انجام شد. جنازه مبارک ایشان نه بر روی دوش نه بلکه بر روی دست های پیروان بود. ابوهریره عجلی در رابطه با تشییع و دفن ایشان در آن روزگار چنین سرودند:

اقول و قدر احوا به یحملونهعلى کاهل من حاملیه و عاتق
اتدرون ماذا تحملون الى الثرى!ثبیرا ثوى من راس علیاء شاهق
غداه حثا الحاثون فوق ضریحهترابا و اولى کان فوق المفارق

مزار امام جعفر صادق علیه السلام تا سال ۱۴۴۴ قمری در قبرستان بقیع با بارگاه مخصوص، مرکز توسل و زیارت مسلمانان بسیاری بود، ولی وهابیون از خدا بی خبر، مزار آن حضرت را ویران کردند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا