آشنایی با شیوه حل سودوکوی چهارقلو + قانون حل

اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود. علاوه بر آن، چهار عدد در محل تقاطع دو خط نوشته شده است، این اعداد باید در ۴ خانه مجاور این خطوط قرار داده شوند.

01

ویژگی های سودوکوی چهارقلو

همانطور که در نمونه حل شده مشاهده نمودید، تنها راه حل سودوکوی چهارقلو توجه به نحوه قرارگیری خانه های چهارتایی در جدول است.

برخی از خانه های چهارتایی دارای دو عدد یکسان در ترکیباتشان هستند. مثلا در نمونه حل شده ترکیب ۱۱۷۹ از دو عدد ۱ تشکیل شده است. دراینصورت قطعا دو خانه از این ترکیب عدد ۱ هستند و چون هر سطر و ستون تنها می توانند هر عدد را یکبار داشته باشند، بنابراین اگر بتوانید یکی از اعداد ۷ یا ۹ را در جدول بدست آورید، موقعیت هر دو عدد ۱ مشخص خواهد شد.

یکی دیگر از روش ها در حل سودوکوی چهارقلو، بررسی تقابل دو مجموعه چهارتایی است. برخی اوقات دو مجموعه چهارتایی در یک یا دو خانه با یکدیگر مشترک هستند و همین اشتراک سبب می شود اعدادی از هر دو مجموعه بدست آیند.

برای مثال در مجموعه های مربع ۹ جدول، دو مجموعه ۱۳۵۹ و ۲۴۵۷ در عدد ۵ مشترک هستند. بنابراین قطعا خانه مشترک این دو مجموعه باید عدد ۵ باشد.

نکات نهایی

 

    • همانطور که در نمونه حل شده مشاهده نمودید، مهمترین راه حل برای حل سودوکوی چهارقلو یافتن مجموعه های چهارتایی است که دارای ارتباط با سایر مجموعه ها بوده و یا اینکه دارای دو عدد یکسان در مجموعه هستند.
    • نشانه گذاری از جمله کلیدی ترین راه برای حل سودوکوی چهارقلو است. ازآنجاییکه در سودوکوی چهارقلو معمولا عددی وجود ندارد، نشانه گذاری در جدول می تواند راه حلی مفید برای یافتن موقعیت کاندیدها در جدول باشد.
    • معمولا سودوکوهای چهارقلو یک یا چند کلید در جدول دارند که سبب می شود جدول باز شده و حل آن ساده تر شود. برای مثال عدد ۵ بدست آمده در نمونه حل شده موجب می شود اعداد ۵ و ۷ که در مجموعه های چهارتایی ۲۴۵۷ و ۳۵۶۷ مربع های ۷ و ۸ قرار دارند به دست آیند.
    • بعد از یافتن چند عدد در جدول، می توانید از قانون سودوکوی معمولی نیز استفاده کنید.
  •                      سودوکوی چهارقلو همانند سودوکوهای معمولی دارای یک جواب منحصر به فرد است.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا