بازی مونوپولی چیست و چه نقشی در جنگ جهانی دوم داشت؟

بازی مونوپولی (یک بازی فکری که در آن بازیکنان برای بدست آوردن انحصاری خانه‌های خاص در صفحه بازی با هم رقابت می‌کنند) برای اولین بار در بازار ایالات متحده و در سال ۱۹۳۴ پدیدار شد. وقتی که جنگ جهانی دوم دموکراسی به خطر افتاد، بازی مونوپولی به شکلی غیرمعمول به کمک آمده و یک منبع غیرقابل انتظار را ایجاد کرد.

بازی مونوپولی چیست و چه نقشی در جنگ جهانی دوم داشت؟
بازی مونوپولی چیست و چه نقشی در جنگ جهانی دوم داشت؟

به لطف معاهده ژنو، آلمان پذیرفت که بسته‌های حمایتی در اختیار اسرای جنگی که از متفقین گرفته بود قرار دهد. این بسته‌ها در ادامه توسط سازمان‌های غیردولتی مانند صلیب سرخ در میان اسرا توزیع شد.

متفقین از این موقعیت استفاده کرده و بازی‌های مونوپولی را که در واقع کیت‌های فرار در قالب این بازی بودند درون این بسته‌های حمایتی به سربازان اسیر خود در زندان‌های آلمان رساندند.

سرویس مخفی بریتانیا و صاحب امتیاز بازی مونوپولی، کمپانی جان ودینگتون، به طرح نقشه‌هایی برای کمک به فرار نیرو‌های خود از زندان‌های آلمان با استفاده از این بازی پرداختند. هر بازی مونوپولی حاوی یک قطب‌نما و یک سوهان فلزی بود که در قالب قطعات بازی پنهان شده بودند.

علاوه بر این، اسکناس‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی در زیر پول مونوولی و یک نقشه ابریشمی نیز در خود تخته بازی مخفی شده بود. به نیرو‌های هوایی بریتانیا گفته شده بود که در صورت سقوط در سرزمین‌های تحت کنترل آلمانی‌ها و دستگیر شدن باید سراغ نقطه قرمز رنگ کوچکی که در قسمت فضای پارکینگ رایگان تخته بازی مونوپولی بود بگردند.

در علم اقتصاد، انحصار یا مونوپولی (به انگلیسی: monopoly) زمانی به وجود می‌آید که یک شخص ویژه یا یک سرمایه‌گذار کنترل کافی روی تولید یا خدمتی خاص دارد و به‌طور معنی‌داری برحسب اینکه افراد دیگر باید به آن دسترسی داشته باشند تعیین می‌شود. (این در تضاد با انحصار مصرف‌کننده است که در آن تنها یک شخص روی بازار برای خریداری کالا یا خدمت کنترل دارد مربوط است و با بازار چندقطبی که در آن تعداد کمی از اشخاص تأثیر قابل توجهی روی صنعت اعمال می‌کنند فرق دارد) انحصارها به فرایندهایی که یک بنگاه سودهای مصرانه و سهم بزرگتری از بازار را نسبت به حالت رقابت کامل دارند، ارجاع می‌شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا