بهترین راهنمای سودوکوی پنجره ای چیست؟

همانطور که گفته شد سودوکو دارای انواع و اقسام پرشماری است. یک ویژگی مشترک در تمام انواع سودوکو این است که در آنها یک یا چند قانون اضافی وجود دارد که جدول سودوکو بدون در نظر گرفتن آن قانون قابل حل نیست.

جدولی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم سودوکوی پنجره ای نام دارد. شاید از خود بپرسید سودوکوی پنجره ای چگونه جدولی است و چه تفاوتی با سودوکوی معمولی دارد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است شکل ۱ را مشاهده نمایید.

01

همانطور که در شکل ۱ مشاهده می کنید، سودوکوی پنجره ای دارای ظاهری شبیه به سودوکوی معمولی است اما یک تفاوت کوچک با سودوکوی معمولی دارد. در این سودوکو ۴ مربع اضافه تر نیز وجود دارند که به صورت رنگی در شکل ۱ مشخص شده اند. این مربع های رنگی ظاهری شبیه به یک پنجره را به جدول ۹ در ۹ سودوکو داده اند و از این جهت این سودوکو را سودوکوی پنجره ای می نامند. اما قانون سودوکوی پنجره ای چیست و چگونه حل می شود؟!

بد نیست برای این سوال سری به سودوکوی قطری بزنید. در این سودوکو ۲ قطر اصلی جدول از ۹ خانه عبور کردند و جدول طوری طراحی شده بود که اعداد ۱ تا ۹ می بایست در قطرها نیز بدون تکرار قرار می گرفتند. سودوکوی پنجره ای نیز قانونی شبیه به سودوکوی قطری دارد با این تفاوت که به جای قطرهای جدول، چهار مربع ۳ در ۳ اضافه تر در جدول قرار گرفته اند که با رنگ دیگری متمایز شده اند و باید اعداد ۱ تا ۹ در این خانه ها نیز بدون تکرار قرار گیرند.

بنابراین می توان قانون سودوکوی پنجره ای را اینگونه بیان نمود:

همانند سودوکوی معمولی اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود. علاوه بر آن، اعداد ۱ تا ۹ می بایست در مربع های ۳ در ۳ رنگی بدون تکرار باشند.

برای درک بهتر قانون حل سودوکوی پنجره ای نمونه حل شده را ملاحظه فرمایید.

02

مطابق نمونه حل شده، در هر چهار مربع رنگی اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار گرفته اند.

حال که قانون حل سودوکوی پنجره ای را فرا گرفتید بد نیست بخشی از نمونه تمرینی را نیز با هم حل کنیم تا روش حل این نوع سودوکو را بهتر درک کنید.

نکته مهم در حل سودوکوی پنجره ای این است که هرکدام از مربع های رنگی بین ۴ مربع اصلی جدول قرار گرفته اند. برای مثال مربع رنگی شماره ۱ بین مربع های ۱، ۲، ۴ و ۵ قرار گرفته است.

بنابراین برای یافتن عدد در مربع های رنگی باید مربع های احاطه کننده آنها را بررسی نمایید. عدد ۴ برای مربع رنگی شماره ۲ طبق همین روش بدست می آید. شکل ۲ نحوه بدست آوردن عدد ۴ را نشان داده است.

مطابق شکل ۲ به جهت وجود عدد ۴ در مربع های ۲، ۳ و ۶ جدول، عدد ۴ در مربع رنگی شماره ۲ به دست خواهد آمد.

03

اما می توان از روشی عکس این حالت نیز استفاده کرد. یعنی با توجه به اعداد داخل مربع های رنگی، عددی را در سطرها، ستون ها و مربع های اصلی جدول بدست آورد. به عبارت دیگر وجود اعداد اولیه در داخل مربع های رنگی، خود می تواند به حل جدول سودوکوی پنجره ای کمک نماید. اما چگونه؟!

برای درک بهتر شکل ۳ را ببینید.

عدد ۲ در مربع رنگی شماره ۲ به عنوان یکی از اعداد اولیه در جدول مشخص شده است. همین عدد ۲ می تواند منجر به یافتن عدد ۲ در مربع اصلی ۳ جدول گردد.

طبق شکل ۳ در ستون ۸ جدول عدد ۲ داریم، بنابراین خانه های a8 و c8 در مربع ۳ نمی توانند عدد ۲ باشند. با این حساب تنها سه خانه a9، b7 و c7 باقی می مانند که می توانند کاندیدی برای قرارگیری عدد ۲ در مربع ۳ باشند. اما نکته مهم این است که در مربع رنگی شماره ۲ عدد ۲ بدست آمده است. یعنی هیچ یک از خانه هایی که با علامت ضربدر مشخص شده اند نمی توانند عدد ۲ باشند چراکه طبق قانون این نوع سودوکو، هر عدد تنها یکبار می تواند در مربع های رنگی تکرار شود.

با این حساب در ستون ۸ که عدد ۲ داریم، خانه های b7 و c7 نیز در مربع رنگی شماره ۲ هستند و نمی توانند عدد ۲ باشند. پس تنها یک خانه در مربع ۳ باقی می ماند که می تواند عدد ۲ باشد که خانه a9 است.

04

اما در حل سودوکوی پنجره ای نباید از قانون سودوکوی معمولی غافل شوید. همانطور که خودتان هم متوجه شده اید سودوکوی پنجره ای تنها دارای یک تفاوت با سودوکوی معمولی است و آن وجود مربع های اضافی برای قرارگیری اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار است.

در واقع سودوکوی پنجره ای بدون توجه به قانون سودوکوی معمولی قابل حل نیست و باید در هنگام حل علاوه بر توجه به مربع های اضافی، به سطرها، ستون ها و مربع های ۳ در ۳ اصلی جدول نیز توجه کنید.

برای مثال در شکل ۴ می توان با استفاده از تقابل سطرها و ستون های جدول، عدد ۴ را در مربع ۷ جدول مشخص نمود.

وجود عدد ۴ در ستون های ۱ و ۳ و سطر j جدول سبب به دست آمدن ۴ در خانه g2 خواهد شد.

05

هم چنین عدد ۸ در خانه c8  و b5 نیز جزو اعدادی هستند که تنها با استفاده از قانون سودوکوی معمولی بدست خواهند آمد.

نکات نهایی

 

 

    • سودوکوی پنجره ای یکی از جذاب ترین انواع سودوکو است که دارای یک قانون اضافی نسبت به سودوکوی معمولی است.

 

    • در حل سودوکوی پنجره ای باید علاوه بر توجه به سطرها، ستون ها و مربع های ۳ در ۳، به مربع های رنگی اضافی جدول توجه کنید تا در آنها نیز اعداد تکراری قرار نگیرند.

 

    • در حل سودوکوی پنجره ای باید تکنیک ها و روش های حل سودوکوی معمولی را نیز بکار برید چرا که لازمه حل این نوع سودوکو توجه به تقابل سطرها و ستون ها و حذف کاندیدها از خانه های جدول است.

 

  • همانند تمام انواع سودوکو، سودوکوی پنجره ای نیز تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا