راهنمای حل سودوکوی افزونه یا قاتل یا کشنده

سودوکوی افزونه با نام های قاتل یا کشنده نیز معروف است. این نوع سودوکو قدری متفاوت تر از سودوکوی معمولی است و دلیل آن در وجود محدوده های اضافی در جدول است. برای حل سودوکوی افزونه باید ترکیبات اعداد را به خوبی بلد باشید. مثلا باید بدانید تنها دو عدد ۱ و ۳ هستند که می توانند تشکیل عدد ۴ را بدهند و یا برای عدد ۱۲ ترکیبات دوتایی {۳-۹}، {۴-۸}و {۵-۷} صادق است و یا اینکه تنها ترکیب دوتایی ممکن برای ۱۷ دو عدد ۸ و ۹ است. از این رو برای حل این نوع سودوکو باید حافظه قوی داشته باشید و علاوه بر آن باید تمرین زیاد نیز انجام دهید تا ترکیبات در ذهن شما ذخیره گردد. بد نیست قانون این نوع سودوکو و یک نمونه حل شده از آن را بررسی کنیم.

سودوکوی افزونه

قانون حل سودوکوی افزونه

اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود. علاوه بر آن، مجموع اعداد در هر ناحیه خط چین شده برابر با عددی است که در گوشه بالا سمت چپ این نواحی نوشته شده است. داخل محدوده های خط چین، عددی نمی تواند تکراری باشد.

ویژگی های سودوکوی افزونه

از جمله مهمترین ویژگی ها در حل سودوکوی افزونه دانستن مجموع اعداد است. جمع اعداد ۱ تا ۹ برابر با ۴۵ خواهد شد و این عدد یکی از مهمترین اعداد در سودوکوی افزونه است.

ویژگی دیگر در سودوکوی افزونه این است که عددی نمی تواند در نواحی تعیین شده تکراری باشد. یعنی اگر مطمئن شدید عددی قطعا در محدوده ای قرار دارد و آن محدوده در مربع ۳ در ۳ دیگری نیز ادامه یافته است، به طور قطع نمی توان عدد تکراری را در آن محدوده قرار داد حتی اگر در مربع ۳ در ۳ دیگر باشد.
در سودوکوی افزونه برخی اعداد اولیه به عنوان راهنما از قبل در جدول درج شده اند اما می توان جدول را قدری سخت تر نیز طراحی نمود به طوری که هیچ عدد اولیه ای در جدول قرار نگرفته باشد. در اینصورت حل جدول قدری سخت تر خواهد شد.

نکات نهایی:

 برای حل سودوکوی افزونه ابتدا به دنبال محدوده هایی بگردید که تعداد خانه های کمتری دارند.
 محدوده های سودوکوی افزونه حداقل دو تایی هستند و حداکثر می توانند نه خانه ای باشند. برای شروع حل محدوده های دوتایی بهترین گزینه هستند.
 سعی کنید دنبال محدوده هایی بگردید که ترکیبات احتمالی در آنها حداقل است. برای مثال عدد ۴ برای دو خانه تنها می تواند ترکیب ۱ و ۳ باشد.
 در حل سودوکوی افزونه نشانه گذاری حرف اول را می زند. یافتن موقعیت دقیق اعداد در ابتدای حل قدری سخت است و باید برای هر محدوده هر ترکیبی را مطمئن شدید، اعداد آن را به صورت ریز در کنار جدول یادداشت نمایید.
 در حل سودوکوی افزونه استفاده از روش های سودوکوی کلاسیک به ویژه تقابل سطرها و ستون ها بسیار مفید است.
 سودوکوی افزونه همانند سایر سودوکوها تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است. بنابراین یافتن جواب های متعدد ناشی از عدم توجه به قانون حل است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا