راهنمای حل معمای خط و دایره

معمای خط و دایره همانطور که از اسمش بر می آید از چند دایره و خطوط تشکیل شده است. این معما معمولا در ابعاد مختلفی طراحی می گردد و حتی می تواند به صورت مستطیل نیز طراحی شود.
بد نیست پیش از معرفی قانون حل معمای خط و دایره یک نمونه حل شده از آن را مشاهده نمایید.

01

همانطور که در نمونه حل شده مشاهده می نمایید، تعدادی دایره مشکی و تعدادی دایره سفید در جدولی مربعی قرار داده شده است و این دایره ها با رسم خطوطی بهم متصل شده اند.
کاملا درست متوجه شده اید! تمام راز حل معمای خط و دایره همین است و باید یک حلقه بسته در جدول ایجاد نمایید که تمام دایره های مشکی و سفید را بهم متصل نماید. اما چگونه؟!
برای اینکه متوجه شوید که دایره های مشکی و سفید چگونه می توانند بهم متصل شوند بهتر است قانون حل معمای خط و دایره را بررسی کنیم.
یک حلقه بسته و غیرمتقاطع در جدول رسم کنید بطوریکه از تمام دایره های جدول عبور نماید. حلقه باید از دایره های سفید به طور مستقیم عبور کرده و حتما بلافاصله در یکی از خانه های قبل یا بعد از هر دایره سفید گردش نماید. حلقه در هنگام عبور از دایره های مشکی گردش نموده، اما باید بلافاصله از هر دویِ خانه های قبل و بعد از هر دایره مشکی، به طور مستقیم عبور نماید.
حال که قانون معمای خط و دایره را فراگرفتید شاید بد نباشد چند نکته کلیدی در حل این معمای جذاب را مرور کرده و بخشی از نمونه تمرینی را حل نمایید.
در معمای خط و دایره تمام خانه های مشکی و سفید می بایست تنها توسط یک حلقه بهم متصل شوند، علاوه بر آن حلقه رسم شده نمی تواند خود را قطع کند و بعبارت دیگر باید غیرمتقاطع باشد. برای مثال خطوط رسم شده در شکل ۱ اشتباه هستند چرا که بیش از یک حلقه بین دایره ها رسم شده است و علاوه بر آن، حلقه ها یکدیگر را نیز قطع کرده اند.

02
در قانون معمای خط و دایره گفته شد که حلقه باید از دایره های سفید به طور مستقیم عبور نماید، بنابراین برای دایره های سفید نمی توان خط را به گونه ای رسم نمود که در داخل این دایره ها گردش نماید. شکل ۲ این موضوع را بهتر نشان می دهد.
03
حلقه می بایست حداقل در یکی از خانه های قبل یا بعد از هر دایره سفید گردش داشته باشد. یعنی اگر حلقه پس از عبور از دایره سفید، در یک طرف آن به طور مستقیم حرکت کرد باید در سمت دیگر آن حتما چرخشی ۹۰ درجه به راست و چپ یا بالا و پایین داشته باشد. حلقه در عبور از دایره های سفید می تواند از هر دو سمت گردش نماید اما نمی تواند از هر دو سمت به طور مستقیم عبور کند. برای درک بهتر شکل ۳ را ببینید.
04
طبق شکل ۳، در دایره سفید پایین جدول که با خط چین مشخص شده است، حلقه از سمت چپ این دایره به طور مستقیم عبور کرده است بنابراین باید حتما در سمت راست این دایره سفید گردش نماید و از آنجاییکه این دایره در گوشه جدول است، نمی تواند به سمت پایین گردش کند و باید حتما به سمت بالا گردش نماید.
همین اتفاق برای دایره سفید سمت راست جدول نیز رخ داده است و چون حلقه در یک سمت این دایره به طور مستقیم عبور کرده است، می بایست در سمت دیگر گردش نماید.
در شکل ۴ حلقه های مشکی جدول مورد بررسی قرار گرفته اند. همانطور که در قانون حل این معما متوجه شدید، حلقه حتما باید در عبور از دایره های مشکی گردش نماید اما باید بلافاصله از هر دویِ خانه های قبل و بعد از هر دایره مشکی، به طور مستقیم عبور نماید.
دقت کنید گردش حلقه در خانه های جدول به صورت ۹۰ درجه و عمودی است و گردش ۴۵ درجه، قطری یا اریب در جدول مورد قبول نمی باشد.
05

با فراگیری نکته های کلیدی در حل معمای خط و دایره وقت آن رسیده است که بخشی از جدول را با هم حل کنیم تا متوجه سادگی حل این معما شوید.
حل این معما بدینگونه نیست که فرضا از یک دایره جدول، شروع به حل کنیم و تا انتهای حل حلقه مورد نظر را رسم کنیم. همانند حل سودوکو که مرحله به مرحله است و اعداد در بخش های مختلف جدول بدست می آیند، برای حل معمای خط و دایره نیز می بایست به همین صورت عمل کنید و ابتدا چند خط کلیدی را در جدول رسم کنید و به مرور باقی خطوط را نیز رسم نمایید تا حلقه مورد نظر بدست آید.
یکی از بهترین راه ها برای شروع حل معمای خط و دایره توجه به دایره های سفید در گوشه های جدول است. از آنجاییکه حلقه باید از این دایره ها به طور مستقیم عبور کند، خطوط رسم شده باید موازی با اضلاع مربع یا جدول باشند. شکل ۵ نحوه رسم خطوط در دایره های کناری جدول را نشان داده است.

06

حلقه باید حداقل در یک خانه بعد یا قبل از دایره سفید گردش کند اما همانطور که در شکل ۵ نشان داده شد، حلقه از دایره های سفید گوشه های جدول که مجاور هم قرار دارند به طور مستقیم عبور می کند. بنابراین حلقه باید در خانه بیرونی این حلقه ها گردش نماید. شکل ۶، این توضیحات را تکمیل می کند.

07

برای رسم خطوط در دایره های مشکی باید به این نکته توجه کنید که اولا خط باید در داخل این دایره ها گردش ۹۰ درجه داشته باشد و ثانیا در هر دو خانه بعد و قبل از هر دایره مشکی بطور مستقیم عبور کند.
برای مثال در شکل ۷ تمام خطوط برای دایره های مشکی رسم شده است. برای نمونه در ۴ دایره کنار هم در بالای جدول نمی توان خطوط دایره را از داخل بهم متصل نمود زیرا طبق قانون، خط باید قبل و بعد از عبور از خانه های مشکی یک خانه به طور مستقیم عبور کند و تصویری همانند شکل ۸ غلط می باشد.

08

با یافتن خطوط جدول همانند شکل ۷، تقریبا حل جدول تمام شده است و فقط می ماند یک دایره سفید در میانه جدول! خط رسم شده در این دایره اگر به صورت افقی باشد، دو خط در جدول منقطع خواهند شد و از سایر خطوط جدا می شوند. بنابراین پاسخ درست برای جدول باید به صورت شکل ۹ باشد.

09

نکات نهایی:

 در حل معماهای منطقی همواره به این نکته توجه کنید که جدول تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است.
 سعی کنید قانون حل معمای خط و دایره را به خوبی فرابگیرید چراکه عدم توجه به بخشی از قانون سبب حل اشتباه جدول خواهد شد.
 برای حل ابتدا سراغ خانه های سفید و سیاهی بروید که در گوشه های جدول قرار دارند و یا اینکه به سبب کنار هم قرار گرفتن، موقعیت خطوط حلقه در آنها براحتی مشخص می شود.
 قبل از آنکه خطی را در جدول رسم کنید یکبار دیگر تحلیل خود را بررسی کنید تا حلقه را اشتباه رسم نکنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا