راهنمای سودوکوی متوالی + قانون حل

همانطور که در راهنمای سودوکوی ۵ و ۱۰ مشاهده کردید، یکی از روش های جذاب در طراحی سودوکوها استفاده از علامت در خانه های جدول است. سودوکوی متوالی نیز همانند سودوکوی ۵ و ۱۰ دارای علامت داخل جدول است. در این نوع سودوکو بین برخی از خانه های جدول دایره قرار داده شده است.

حل-سودوکو

قانون سودوکوی متوالی:

اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود. علاوه بر آن، هر دو خانه مجاور هم که بین آنها دایره سفید قرار داده شده است باید اعداد متوالی را در خود جای دهند. تمام خانه های مجاور هم که اعداد متوالی دارند در جدول نشانه گذاری شده اند.

 برای درک بهتر قانون حل، یک نمونه سودوکوی متوالی و حل آن در شکل زیر نشان داده شده است.

مطابق نمونه حل شده، در هر دو خانه مجاوری که دایره ای بین آن ها قرار دارد، اعداد متوالی قرار گرفته اند. در حقیقت هر دو عددی که تنها یک عدد با هم فاصله داشته باشند متوالی هستند. برای مثال عدد ۶ با دو عدد ۵ و ۷ متوالی است و یا اینکه عدد ۱ تنها با عدد ۲ متوالی است و الی آخر….

برای حل سودوکوی متوالی چند نکته وجود دارد. مهم ترین و کلیدی ترین نکته این است که بتوانید خانه هایی که دایره دار هستند را در جدول شناسایی کنید و اگر یکی از اعداد آن معلوم باشد، با توجه به متوالی بودن خانه های دایره دار، عدد دیگر را معلوم نمایید.

پس برای شروع حل سودوکوی متوالی، به دنبال خانه های دایره داری بگردید که عددی در آن معلوم شده باشد.

نکته بسیار مهم

همانند سودوکوی ۵ و ۱۰، سودوکوی متوالی نیز دارای نکته ای کلیدی است. جمله آخر قانون سودوکوی متوالی گفته است “تمام خانه های مجاور هم که اعداد متوالی دارند در جدول نشانه گذاری شده اند.” یعنی اگر بین دو خانه مجاور هم علامت دایره قرار داده نشده باشد، آن دو خانه نمی توانند اعدادی متوالی را در خود جای دهند. بنابراین اگر عددی را در خانه ای از جدول بدست آوردید که خانه های اطراف این عدد دارای علامت دایره نیستند، نباید اعداد قرار گرفته در خانه های مجاور آن عدد، متوالی باشند.

نکات کلیدی

    • توجه و دقت به اعداد متوالی در حل سودوکوی متوالی بسیار مهم است. اعداد ۱ و ۹ جزو اعدادی هستند که تنها با یک عدد متوالی هستند.
    • هر جا خانه ای از جدول ۱ باشد و بین آن خانه و خانه کنار آن علامت دایره قرار گرفته باشد، خانه کناری باید حتما ۲ باشد چرا که عدد ۱ تنها با عدد ۲ متوالی است.
    • هر جا خانه ای از جدول ۹ باشد و بین آن خانه و خانه کنار آن علامت دایره قرار گرفته باشد، خانه کناری باید حتما ۸ باشد چرا که عدد ۹ تنها با عدد ۸ متوالی است.
    • دقت کنید سایر اعداد به غیر از ۱ و ۹ ، هر کدام با دو عدد متوالی هستند. برای مثال عدد ۲ با اعداد ۱ و۳ یا عدد ۷ با اعداد ۶ و ۸ متوالی هستند و الی آخر….
    • همانند تمام سودوکوها، سودوکوی متوالی نیز تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است. اگر به جواب های متعدد رسیدید مطمئن باشید قانون سودوکوی متوالی را به درستی اعمال نکرده اید.
  • در حل سودوکوی متوالی از قانون سودوکوی معمولی غافل نشوید و سعی کنید به طور مناسب از این قانون نیز استفاده کنید.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا