علت سیبیلو بودن زنان قاجار چیست؟

با دیدن تصاویر زنان قاجار این فکر به ذهن آدمی خطور می کند که آیا این چهره های سیبیل دار انتخاب خودشان است یا اجبار مردانشان و آیا این چهره ها قابل تحمل بودند؟

زنان قاجار

 

خالهای گوشتی سیاه و صورتی که از مو پر است تنها شاخصه زنان ایرانی در دوران قاچار است که در تمامی تصاویر موجود از آن دوره دیده می شود و افکار عمومی را به این سمت می برد که حتما تمامی زنان ایرانی به این شکل و شمایل بود.

از این همه زشتی زنان این ابهام به وجود می آید که مگر می شود تمامی زنان قیافه های زشت و کریه داشته باشند و وافعا می شود که یک ملکه و سوگلی حرم به این اندازه کریه باشد؟ و اگر این ژن زنان ایرانیست پس چرا امروزه خبری از آن نیست و مادیگر این چهره ها را مشاهده نمیکنیم؟

ناصرالدین شاه قاجار به عنوان نخستین عکاس ایرانی از زنان آن دوران عکاسی می کرد و سلایق خود را در عکاسی دخیل کرده و با مداد مشکی صورت زنان را از حالت عادی خارج کرده و برایشان ابروهای پرپشت و سیبل می‌گذاشت و برای تنوع خالهایی بزرگ و گوشتی نیز برایشان می کشید.

کمی ریزبینی نشان دهنده این است که تمامی عکس ها برای دوران خاصی است و آن دوران زمان ناصرالدین شاه عکاس است و وقتی عکسی که دیگران از آن زنان گرفتند را با عکس گرفته شده توسط ناصرالدین شاه مقایسه می کنیم این تفاوت را میبینیم.

انیس الدوله که دربسیاری از نوشته ها زن زیبایی معرفی شده در عکسهای ناصر الدین شاه چهره ی متفاوتی دارد .

این تصویری است که با نور پردازی و کادر بندی مناسب , چهره ای زیبا از انیس الدوله به نمایش می گذارد :

 

ولی در این عکس که سوژه دورتر ایستاده و شاید کیفیت نور و چاپ هم پایین تر بوده سوگلی ناصر الدین شاه ناگهان زشت می شود :

 

زنان قاجار

تصاویر زیادی از انیس الدوله وجود دارد که در هر کدام سوگلی ناصر الدین شاه چهره و آرایش و لباس دگرگونه ای دارد، در یکی دور چهره با گل تزیین شده و در دیگری با دارا بودن چارقد سفت و محکم زیرگردن برهنه است!!! در تصویری می بینیم که زنان شکلک در آورده اند و در دیگری خواجگان حرمسرا در کنار بانوان هستند .

از آنجایی که بیشتر عکسهای ناصر الدین شاه از زنان حرم بوده می توان حدس زد که برای فرار از تکرار مکررات بانوان را وامی داشته دستی در چهره و سر وضع خود ببرند و تفاوت ایجاد کنند .

شاید بتوان نتیجه گرفت که این عکسها نشانگر چهره ی واقعی زنان آن دوران نیستند و چون قرار بر نمایش عمومی آنها نبوده صرفا هدف سرگرمی شاه را تامین می کرده اند .

 

منبع :تهران نیوز

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا