خواندن کدام سوره از قرآن موجب ازدیاد روزی و در امان ماندن از سحر و جادو می شود؟

سوره فلق صد و سیزدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. سوره فلق جزو چهارقل است. و جزء سوره‌های کوتاه محسوب می‌شود. این سوره نورانی و کوتاه همچون صدفی است که فضایل و خواص فراوانی را در دل خود جای داده است در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص سوره فلق آشنا شوید.

معرفی سوره فلق:
سوره فلق، سوره  ۱۱۳  قرآن و جزو چهارقل است. سوره فلق از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرار گرفته است. سوره فلق ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۷۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مُفصَّلات است.  بیستمین سوره‌ای  که بر پیامبر(ص) نازل شده است سوره فلق می باشد .

خداوند در این سوره به پیامبر (ص) دستور می‌دهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان.

برخی از مفسران اهل سنت گویند این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر (ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر (ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر (ص) اثر نمی‌کند.

نامگذاری سوره فلق:
این سوره را فَلَق نامیده‌اند که از آیه اول آن گرفته شده است. فلق به معنای صبح و سپیده‌دم است.نام دیگر این سوره، «مُعَوِّذَه» (پناه بردن) است که از واژه «عوذ: پناه بردن» در آیه اول گرفته شده است. سوره فلق و سوره ناس را مُعَوِّذَتین گویند. این دو سوره را به دلیل اینکه آنها را در مواقع احساس خطر می‌خوانند، مُشَقشَقَتَین نیز گفته‌اند.

متن و ترجمه سوره فلق:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾
بگو: «پناه مى‌برم به پروردگار سپیده دم، (۱)

مِن شَرِّ‌ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾
از شرّ آنچه آفریده، (۲)

وَمِن شَرِّ‌ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾
و از شرّ تاریکى چون فراگیرد، (۳)

وَمِن شَرِّ‌ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ ﴿۴﴾
و از شرّ دمندگان افسون در گره‌ها، (۴)

وَمِن شَرِّ‌ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿۵﴾
و از شرّ [هر] حسود، آنگاه که حسد ورزد.» (۵)

خواص و فضیلت خواندن سوره فلق:

– هر کسی (سوره فلق) را قرائت نماید، برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است.
(مستدرک الوسائل، محدث نوری، جلد۴، صفحه۳۷۰)

– محبوب ترین سور‌ه ها نزد خداوند سوره های (ناس و فلق) می باشند.
(بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد۹۲، صفحه۳۶۸)

– رسول الله(ص) فرمودند: هر کسی (سوره های توحید و ناس و فلق) را هر شب ۱۰ مرتبه بخواند ، مانند این است که تمام قرآن را قرائت کرده ، و از گناهانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است ، و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.
(بلدالامین ، کفعمی، صفحه۳۳)

– در کتاب خواص القرآن آمده است: هر کس سوره فلق را در هر شب و در هنگام خواب تلاوت کند، اجرش همچون پاداش کسی است که حج کرده یا عمره به جا آورده و روزه گرفته است. سوره فلق امانی است از ناراحتی‌ها و چشم زخم امان می‌دارد.

– امام صادق (علیه السلام) در روایتی فرمود: هر کس در خواب ببیند که سوره فلق را قرائت می‌کند، از حیله زنان و سحر ساحران در امان است و روزی اش فراوان می‌شود.

 

منبع: بیتوته

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا