معرفی ۱۰ فیلم سینمایی برتر با مضمون افسردگی + خلاصه داستان

در این مطلب از سایت جدولیاب می‌خواهیم بهترین فیلم های درباره افسردگی را معرفی کنیم. همچنین داستان کلی و ویژگی‌های خاص هر یک را برایتان معرفی می‌کنیم. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر مبتلا به افسردگی هستند و هر شخص داستانی بی‌نظیر دارد. این یک وضعیت روحی و روانی است که به طرق مختلفی بروز پیدا می‌کند. افسردگی می‌تواند باعث شود افراد احساس تنهایی، گوشه‌گیری یا بی تحرکی داشته باشند. همچنین می‌تواند آن‌ها را وادار به اعمال غیرمنطقی یا مخرب کند. ما به فیلم های درباره افسردگی در کنار سایر ژانرهای هنری نیاز داریم تا به روش‌های مختلفی که افراد دچار افسردگی می‌شوند و چگونگی رفتارها و عملکرد ما در مقابل آن‌ها پی ببریم. اگر شما علاقه‌مند به تماشای فیلمی با مضمون افسردگی هستید، صدها فیلم در مورد این موضوع وجود دارند و ما نیز در زیر بهترین فیلم های درباره افسردگی را معرفی کردیم.

فیلم سینمایی

بهترین فیلم های درباره افسردگی

در ادامه با بهترین فیلم های درباره افسردگی آشنا خواهیم شد.

فیلم Anomalisa

بعضی اوقات افرادی که انتظار دارید خوشبخت باشند، واقعاً افسرده هستند. فیلم Anomalisa یا «ناهنجاری» داستان مایکل استون، نویسنده کتاب‌های انگیزشی است که کتاب‌هایی با مضمون موفقیت در مشتری مداری و کارآمدی شرکت را روایت می‌کند. استون با وجود اینکه متخصص کمک به مردم برای زندگی بهتر و شادتر است، افسرده است. او حس می‌کند که در این جهان بیگانه است. این اثر که جزء بهترین فیلم های درباره افسردگی است، با استفاده از دیدگاهی که استون فکر می‌کند همه افراد در جهان یکسان هستند، مشکلات افسردگی درباره چیستی زندگی را نشان می‌دهد.

فیلم World’s Greatest Dad

فیلم سینمایی

مردم لزوماً نسبت به کسانی که افسردگی دارند، با دلسوزی زیادی رفتار نمی‌کنند. با این حال، اگر کسی که مبتلا به افسردگی است خودکشی کند، افراد نسبت به آن‌ها دلسوز می‌شوند. بهترین بابای دنیا (World’s Greatest Dad) داستان لنس کلیتون، نویسنده شکست خورده و معلم ادبیات دبیرستان را روایت می‌کند. او با زنی وارد رابطه می‌شود که دوست ندارد تا رابطشان را علنی کند. او همچنین یک پسر معتاد به تماشای فیلم‌های مستهجن دارد که از او متنفر است.

هنگامی که پسرش به همین علت ایست قلبی کرده و می‌میرد، کلیتون بدن او را به گونه‌ای قرار می‌دهد تا به نظر برسد که انگار خودش را حلق‌آویز کرده است. وی سپس یک یادداشت خودکشی جعلی اما به زیبایی و شاعرانه می‌نویسد تا از شرمساری در برابر دیگران جلوگیری کند. این یادداشت ادعا می‌کند که پسرش به دلیل افسردگی خودکشی کرده است. کلیتون در واقع کسی است که افسرده است و افسردگی‌اش به او کمک کرد تا یک یادداشت خودکشی قانع‌کننده بنویسد. با این وجود، این پسر مرده اوست که مورد تحسین و همدردی همسایگان قرار می‌گیرد.

فیلم Cake

افرادی که از درد مزمن، ناتوانی یا بیماری رنج می‌برند، اغلب دچار افسردگی شدید می‌شوند. در «کیک» که از جمله فیلم های درباره افسردگی است، شخصیت اصلی، کلر، پس از از دست دادن پسرش در یک تصادف رانندگی با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند. او در طول درمانش با اندوه و احساس ناامیدی مواجه شده است و این موضوع باعث می‌شود احساس کند که تمام کاری که می‌تواند انجام دهد شکایت کردن از زندگی است.

فیلم سینمایی Sylvia

فیلم سینمایی

سیلویا یکی دیگر از فیلم های درباره افسردگی است. سیلویا پلات، شاعر و نویسنده آمریکایی به نوشتن آثاری در مورد افسردگی خود مشهور است. فیلم سیلویا ترکیبی از شعرهای سیلویا پلات، کاوش او درباره افسردگی‌اش و رابطه با همسرش، تد هیوز، شاعر انگلیسی است. این فیلم با ملاقات سیلویا با تد در سال ۱۹۵۶ آغاز شده و سپس با خودکشی سیلویا پلات در سال ۱۹۶۳ نیز پایان می‌یابد.

فیلم The Skeleton Twins

The Skeleton Twins از دیگر فیلم های درباره افسردگیاست که داستان یک برادر و خواهر بیگانه را نشان می‌دهد که پس از اقدام به خودکشی برادر، خواهر نیز درباره خودکشی فکر می‌کند. فیلم، صحنه‌هایی درباره دلایل افسردگی آن‌ها و چگونگی تأثیرش بر زندگی آن‌ها را نشان می‌دهد. هر دوی آن‌ها برای یافتن لذت و هدف در هر کاری که می‌کنند، بسیار مشکل دارند. آن‌ها همچنین اغلب تصمیمات مخرب و غیرمنطقی را به عنوان روشی برای مقابله با افسردگی می‌گیرند.

فیلم سینمایی Interiors

افسردگیفقط برای کسی که مبتلا به این بیماری است دردناک نیست، بلکه می‌تواند بار سنگینی را بر دوش دیگران بگذارد. هنگامی که اطرافیان فرد افسرده به او اهمیت می‌دهند، گاهی اوقات مورد اذیت فرد افسرده قرار می‌گیرند. در آن مرحله اطرافیان می‌توانند شخصی را که از او مراقبت می‌کنند رها کنند یا سعی کنند با سرخوردگی خود کنار بیایند. در فیلم Interiors که یکی دیگر از فیلم های درباره افسردگی است، هنگامی که پدر از مادر جدا می‌شود، خانواده از هم می‌پاشد؛ زیرا پدر از افسردگی مزمن و زوال عقل مادر و مراقبت از او خسته شده است و مادر با خودکشی، پاسخ او را می‌دهد. وی سپس سال‌ها به طور مداوم برای معالجه در آسایشگاه می‌ماند.

فیلم Garden State

فیلم سینمایی

فیلم باغ دولتی از فیلم های درباره افسردگیاست که نشان می‌دهد باورهای منفی نقش اصلی در شکل‌گیری افسردگی ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به یک باری تبدیل شوند که شادی افراد را از بین ببرند. اندرو لارجمن در فیلم Garden State معتقد است که وی مسئول حوادثی بود که باعث شد مادرش ناتوان شود و نهایتا درگذشت. بار این گناه او را نسبت به بسیاری از جنبه‌های زندگی بی‌تفاوت و بی‌حس کرده است. در این فیلم همچنین شخصیت اصلی به جای کار کردن با یک روانپزشک به طور ناگهانی داروهای افسردگی خود را مصرف نمی‌کند تا به تدریج افسردگی او از بین برود. برخلاف آنچه فیلم نشان می‌دهد، این عمل خطرناک است و می‌تواند منجر به علائم شدیدترافسردگی و موارد دیگر شود.

فیلم Little Miss Sunshine

فیلم Little Miss Sunshine یکی از فیلم های درباره افسردگیدر ژانر کمدی سیاه است که نشان می‌دهد افسردگی چگونه می‌تواند یک مشکل خانوادگی باشد. به استثنای اولیو، جوانترین دختر، همه اعضای خانواده فاریس با نوعی افسردگی می‌جنگند. بارهای روحی و روانی آن‌ها غالباً باعث می‌شود که آن‌ها به یکدیگر فشار بیاورند و این باعث افسردگی بیشتر آن‌ها می‌شود. به دلیل مصیبت‌ها و فجایع خانوادگی وی، اولیو درباره افسردگی بالینی و چگونگی تأثیر آن بر خانواده‌اش تحقیق می‌کند. او می فهمد که خانواده‌اش او را به عنوان پرتوی نوری می‌بینند که به آن‌ها در کنار آمدن با دردشان کمک می‌کند.

فیلم سینمایی Numb

فیلم سینمایی

فیلم دهم در فهرست فیلم های درباره افسردگی، فیلم بی حس است که داستان فیلمنامه‌نویس موفقی به نام هادسون میلبانک را روایت می‌کند. روانپزشک او، اختلال افسردگی در وی را تشخیص می‌دهد. درواقع او بیماری خوددگربینی (Depersonalization) دارد؛ نوعی بیماری روانی که فرد بیمار در مواقعی احساس می‌کند از بدن و ذهن خود جدا شده است. این فیلم چگونگی فعالیت روانپزشکان با تجویز بیش از حد داروهای افسردگی را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

فیلم The Hours

فیلم سینمایی

آخرین فیلم در فهرست فیلم های درباره افسردگی، فیلم ساعت‌ها است. ساعت‌ها زندگی دو زن را نشان می‌دهند که رمان برتر ویرجینیا وولف، خانم دالووی را می‌خوانند. این رمان درباره یک زن ثروتمند و افسرده است که پس از جنگ جهانی اول در انگلستان زندگی می‌کند. هر دو زن درگیر افسردگی و مبارزه با آن هستند و با عناصر مختلف رمان وولف همزاد پنداری می‌کنند. این فیلم همچنین خود وولف را به تصویر می‌کشد.

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین فیلم های درباره افسردگیرا معرفی کردیم و با داستان کلی و دیدگاه هر یک از فیلم‌ها آشنا شدیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و همچنین خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. آیا فیلم دیگری با این مضمون می‌شناسید که در این فهرست قرار نگرفته است؟ اگر چنین است، آن را برای ما در بخش نظرات معرفی کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا