والنتینا ترشکووا، نخستین زن فضانورد جهان کیست؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

والنتینا ترشکووا، نخستین زنی بود که به فضا رفت. او در سال ۱۹۶۳ حدود سه روز را در فضا  سپری کرد و ۴۸ مرتبه با سفینه خود به دور زمین چرخید.

نخستین زن فضانورد جهان

والنتینا ولادیمیرونا ترشکووا متولد ۶ مارس ۱۹۳۷ است. او اهل روسیه اتحاد جماهیر شوروی می‌باشد. وی در روستایی در قسمت شمالی شهر موسکو در روسیه مرکزی به دنیا آمد. پدر و مادر او از منطقه بلاروس مهاجرت کرده بودند. پدر و مادر او در مرزعه کار می‌کردند و پدرش در جنگ جهانی دوم کشته شد. ترشکووا در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد و شروع به کار در یک کارخانه نساجی کرد اما به طور مکاتبه‌ای تحصیل خود را ادامه داد.

یوری گاگارین اولین مردی است که در سال ۱۹۶۱ به فضا سفر کرده است و ترشکووا اولین زنی است که برای اجرای برنامه فضایی شوروی حاضر شد به فضا برود. اگر چه او به عنوان یک خلبان هیچ تجربه‌ای نداشت اما به خاطر  ۱۲۶ تجربه پرش پاراشوتی‌اش برای این سفر پذیرفته شد. در آن زمان فضانوردان برای بازگشت به زمین باید از کپسول خود پاراشوت می‌کردند. طی مدت ماموریت و حضورش در فضا او آزمایش‌های پزشکی زیادی را انجام داد تا تاثیرات فضا و بی وزنی آن روی زنان را مورد بررسی قرار بدهد.

ترشکووا همراه با ۴ زن دیگر حدود ۱۸ ماه دوره دیدند. این دوره شامل آزمون‌های متعددی بود تا نشان داده شود آنهابه مدت طولانی تنها بودن چه واکنشی خواهند داشت، به شرایط گرانش و جاذبه شدید  و گرانش صفر درجه چه عکس‌العملی نشان خواهند داد. از میان آن پنج نفر تنها ترشکووا به فضا فرستاده شد.

والنتینا ترشکووا
والنتینا ترشکووا

او برای خلبانی وستوک ۶ انتخاب شد و این برای او یک ماموریت دوگانه بود. فضانورد والری بیوکوفسکی در روز ۱۴ ژوئن ۱۹۶۳ در Vostok 5 به فضا  پرتاب شد و دوروز بعد از او، ترشکووا به فضا پرتاب شد. این دو فضاپیما در مدارهای مختلف حرکت کردند و در فاصله ۳ مایلی (۵ کیلومتر) یکدیگر قرار گرفتند. این فضانوردان با هم در ارتباط بودند. ترشکووا بیش از ۷۰ ساعت در فضا بود و ۴۸ بار دور مدار زمین چرخید.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، یک خطا در نرم افزار ناوبری اتوماتیک فضاپیما باعث شد که سفینه ترشکووا از مدار زمین خارج شود. ترشوکوا متوجه این مسئله شد و دانشمندان شوروی به سرعت یک الگوریتم فرودی جدید را ترتیب دادند. ترسکوف با ایمنی کامل فرود آمد اما روی صورتش کبودی ایجاد شد. او در منطقه Altay در نزدیکی قزاقستان و مغولستان مرز چین فرود آمد. روستاییان  آن نواحب به ترشکووا  کمک کردند و از او خواسته بودند تا برای صرف شام نزد آنها برود. او قبول کرد و بعدا به خاطر نقض قوانین مجازات شد که اول آزمایشات پزشکی را انجام نداده بود.

با این حال، لقب قهرمان اتحاد جماهیر شوروی به او اعطا شد و مدال طلای ستاره را دریافت کرد. او به عنوان سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد و مدال طلای صلح سازمان ملل را دریافت کرد.

ترشکووا هیچ وقت دیگر به فضا نرفت. و در دانشگاه خلبان آزمایشی و مربی شد و مدرک دکترای خود را در رشته علوم مهندسی دریافت کرد. در ۳ نوامبر ۱۹۶۳، ترشکوف با اندرویان نیکولایف، فضانورد آمریکایی، ازدواج کرد. اولین فرزندش که یک دختر به نام النا بود، موضوع مورد علاقه علم پزشکی بود؛ زیرا او اولین فرزند پدر و مادری بود که هر دو در معرض فضا قرار گرفته بودند. بعد از آن النا مسیر پزشکی را پیش رو گرفت. ترسکووا و نیکولایف در سال ۱۹۸۰ طلاق گرفتند.

در سال ۱۹۸۲، ترشکوا با یولی شاپوشنکوف، که یک جراح بود، ازدواج کرد. او بعدها قائم مقام شورای عالی، و نماینده مردم شد. در امور اجتماعی بطور فعالی شرکت دارد. از سال ۱۹۹۴ وی ریاست مرکز بین‌المللی همکاری‌های علمی و فرهنگی روسیه وابسته به دولت فدراسیون روسیه را بر عهده دارد.

ترشوکوا مشعل المپیک را در سال ۲۰۰۸، در طول سن پترزبورگ برای ۲۹ بازی المپیک تابستانی در پکن  و   در سال ۲۰۱۴، پیش از بیست و دومین بازی های المپیک زمستانی در سوچی، روسیه حمل کرد.

نخستین زن فضانورد جهان

جملات ماندگار  والنتینا ترشکووا

“اگر زنان می توانند کارگران راه آهن در روسیه باشند، چرا نمی توانند در فضا پرواز کنند؟”

“هنگامی که در فضا قرار بگیرید، احساس خواهید کرد که زمین چقدر کوچک و شکننده است.”

“هر کس که مدت زمانی را در فضا سپری کرده باشد، دوست دارد بقیه زندگی‌اش را هم همان جا بگذارند. من به رویای دوران کودکی خوده یعنی آسمان رسیدم.”

“باوجود تمام اعتراضات و مشاجراتم، مرا از سفر دوباره به فضا منع کردند. پس از یک بار سفر به فضا دوست داشتم دوباره به فضا بروم اما این اتفاق دیگر نیفتاد.”

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا