گلچین بهترین و زیباترین تک بیتی‌ های مولانا درباره خدا

جلال الدین محمد، معروف به مولانا ، ۸۰۰ سال پیش در چنین روزهایی در شهر بلخ به دنیا آمد. هنوز خیلی کوچک بود که به خانواده اش به شهر سمرقند رفت. اما در این شهر هم زیاد نماند.

وقتی ۱۳ ساله بود، به همراه خانواده اش از این شهر بیرون آمد و به حج رفت. در این زمان یکی از اعضای خاندان سلجوقی که مردی فرهنگ دوست بود.در ترکیه ی امروزی حکومت می کرد. در آن وقت به این سرزمین روم می گفتند. آن ها به روم رفتند و در یکی از شهرهای آن به اسم قونیه ماندگار شدند. مولانا مردی دانشمند بود و شاگردان زیادی هم داشت و گاهی شعر می گفت. یک روز با مردی به نام شمس تبریزی آشنا شد شمس تأثیر زیادی بر مولانا گذاشت و ناگهان ناپدید شدو مولانا که دوست عزیز خود را از دست داده بود. پس از آن، شعر هایش را به نام شمس می سرود. به همین دلیل به دیوان مولانا دیوان شمس نیز گفته می شود.

شعرهای این دیوان ۳۵ هزار بیت است. مولانا اثر مشهور دیگری هم دارد که به مثنوی مشهور است وآن را در آخر عمر خود سروده است. این کتاب یکی از بزرگترین آثار ارزشمند زبان فارسی در جهان است. مولانا در این کتاب اندیشه های خود را در قالب قصه و حکایت بیان کرده است. مثنوی در حدود ۲۶ هزار بیت است. یکی دیگر از آثار معروف او فیه ما فیه است که شباهت های بسیاری به مثنوی دارد. مولانا روز ۲۶ آذر سال۶۷۲ هجری قمری در ۶۸ سالگی در گذشت.

مولانا معتقد است در یک سوی هستی روح و جان جهان، خدای نامتناهی است؛ این گونه است که مولانا با زبان عرفان و هنر شعر خود در مورد خدا می‌گوید. در ادامه به چند تک‌بیتی و دو بیتی از مولانا در رابطه با خدا اشاره شده‌ است.

اندر دل من درون و بیرون همه اوست

اندر تن من، جان و رگ و خون همه اوست

اینجای چگونه کفر و ایمان گنجد؟

بی‌چون باشد وجود من، چون همه اوست

*****************

دنیا چو شب و تو آفتابی

خلقان همه صورت و تو جانی!

*****************

ای خدا این وصل را هجران مکن

سرخوشان عشق را نالان مکن

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا