علت فوت ابن سینا چه بود و ستون های آرامگاه وی چه نمادی دارد؟

 

فرزانه سمندر ، اختصاصی جدول یاب

ابو علی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا پزشک حاذق ایرانی ، به نام ابوعلی سینا شهرت دارد در سال ۳۵۹ هجری شمسی در شهر بخارا بدنیا آمده و در سال ۴۱۶ در شهر همدان دیده از دنیا بست.

 ابن سینا
آرامگاه این دانشمند ایرانی در شهر همدان بنا شد، طرح اولیه این بنا به امر نگار نوه فتحعلی شاه ساخته شد و در زمان قاجاریه بوده، زمین این بنا ۳ هزار هکتار بوده ، این بنا ی تاریخی ساخته ای مشابه با اثر تاریخی گنبد کاووس یا گنبد قابوس با اندک تفاوت ساخته شده ، بنای گنبد قابوس از قسمت انتهایی هیچ روزنی ندارد اما بنای آرامگاه ابوعلی سینا دارای ۱۲ ستون است که نشانگر تعداد ۱۲ دانشی است که بو علی سینا در آن تبحر داشته است. این ارامگاه از قسمت بیرونی با سنگ خارا پوشیده شده.
در سال ۱۳۳۴ طرح های قبلی و امروزی اش در دست بررسی قرار گرفته بود با نظر داوران آن دوره نقشه استاد هوشنگ سیحون جایزه طرح اول را دریافت کرد.

 ابن سینا

ابن سینا در روزهای واپسین عمرش وقتی متوجه شد دیگر زمانی برای زندگی ندارد بخاطر گذشته خود از خدا طلب مغفرت می کند و اموال خود را به فقرا می دهد و به ختم قرآن می پردازد.
منزل ابوسعید دخدوک محل آرامگاه او می باشد . او ۵۸ سال از خداوند عمر گرفت اما آنقدر که به علم و دانایی واقف بود خودش به آنها عمل نمی کرد و در آخر نیز به علت پرخوری و نزدیکی با زنان و شدت یافتن درد قولنج جان خود را از دست داد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا