حداقل و حداکثر هزینه طرح ترافیک ۹۹ | رزرو مجوز طرح ترافیک در سال ۹۹ چگونه است؟

هیأت وزیران در جلسه ۱۴ اسفند ماه گذشته عناوین و جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در همه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری و صنعتی را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه و بند ۱۲۶ جریمه تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوع مصوب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور و شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها که به طور موقت از طرف پلیس راهور ممنوع اعلام می‌شود، مبلغ یک میلیون ریال است.

بر این اساس مبلغ جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک از ابتدای اردیبهشت ماه از ۲۰ هزار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از پلیس راهور مشخص شد که مصوبه هیأت وزیران به مجلس ارسال شده، اما هنوز به پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده و منتظر تصویب در مجلس است.

امکان رزرو سالانه برای ورود به محدوده طرح وجود ندارد و رزروها به صورت هفتگی است. بر این اساس شهروندان می‌توانند از ظهر چهارشنبه هر هفته نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده، تا چهارشنبه هفته بعد، اقدام کنند. چنانچه به هر دلیلی از ورود به محدوده طرح در روز رزرو شده منصرف شوند، تا ساعت ۶ صبح همان روز فرصت لغو دارند؛ در غیر این صورت طبق مصوبه شورای شهر باید ۲۰ درصد رقم پایه ورود به محدوده طرح را بپردازند.

اگر برای فردی شرایط خاص و فوری پیش آمد و در حالی مجبور به ورود به محدوده طرح ترافیک شد که رزرو را انجام نداده، می‌تواند بعد از اتمام کار خود تا ساعت ۲۴ همان روز نسبت به رزرو مجوز اقدام کند. همچنین اگر فردی بدون رزرو وارد محدوده شود و حتی از امکان رزرو همان روز استفاده نکند، باید بیشترین رقم مجوز ورود به محدوده را بپردازد.

در صورت تأیید مصوبه شورای شهر از سوی فرمانداری، حداقل هزینه‌ ورود به محدوده برای فردی که دارای معاینه فنی برتر است، ۱۶ هزار و ۴۶۴ تومان و حداکثر هزینه برای فردی که معاینه فنی عادی دارد، ۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

سقف مجوزهای ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار مجوز است و به صورت روزانه نیز امکان فروش ۴۰ هزار مجوز وجود دارد. این وضعیت در سال ۹۹ نیز تغییری نخواهد کرد.

تغییرات طرح ترافیک سال ۹۹

طرح ترافیک 1399
طرح ترافیک ۱۳۹۹

سعیدیان فر درخصوص هزینه ورود به طرح گفت: هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک مربوط به خودرو دارای معاینه فنی برتر قیمت ۱۶ هزار و ۴۶۴ تومان در نظر گرفته خواهد شد و اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر در ساعت پیک وارد محدوده طرح‌های ترافیکی شود قیمت ۳۵ هزار و ۲۸۰ تومان برای ورود وی در نظر خواهد گرفت. اگر خودروی فاقد معاینه فنی برتر در ساعت غیرپیک وارد محدوده شود حداقل ۲۳ هزار و ۵۲۰ تومان برای وی در نظر گرفته خواهد شد و اگر همین خودروی فاقد معاینه فنی برتر در ساعت پیک وارد شود، حداکثر مبلغ ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای وی محاسبه می‌شود.

وی با تاکید بر این موضوع که برای ورود به طرح در سال ۹۹ حتما باید از روز پیش رزرو صورت گیرد گفت: پیش از این یک ماه شهروندان فرصت داشتند که حساب شهروندی خود را شارژ کنند اما این فرصت یک ماهه در سال آینده حذف شده است و اگر شهروندان روز تردد خود را از قبل رزرو نکنند و در حساب شهروندی‌شان نیز پول وجود نداشته باشد، بهای تردد آنها با ضریب یک محاسبه شده و از تخفیف ۲۰ درصدی بهره‌مند نخواهند شد. خودروهای هیبریدی و برقی از تخفیف ۹۰ درصدی بهره‌مند هستند و برای ساکنین محدوده‌های طرح‌های ترافیکی برای سال آینده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده و خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان خواهد بود، اما تردد بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ با تخفیف ۵۰ درصد لحاظ می‌شود.

جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در روز ۱۷ فروردین ماه، در خصوص موضوع نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری و سایر موارد خاص به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه دستور العمل اصلاحی نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری و سایر موارد خاص مصوب شد.

این دستورالعمل به موجب مصوبه شماره ۲۶۲۳ شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹» تهیه شده که در ماده سوم آن به شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) اجازه داده شده است عوارض طرح ترافیک را برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در سقف تعیین شده با تخفیف (ضریب یک دهم) مصوب شورای اسلامی شهر تهران محاسبه کند.

در ماده یکم این دستورالعمل آمده است: دو سوم از مجموع ۳ درصد کل مجوزهای طرح ترافیک که به «موارد خاص» اختصاص یافته است، به جامعه خبری شامل خبرنگاران، روزنامه نگاران، عکاسان خبری و مدیران مسئول رسانه‌ها اختصاص می‌یابد.

تبصره یکم آن نیز تاکید شده است: بقیه موارد خاص (یک سوم) با تأیید مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به موارد ویژه ای اختصاص می‌یابد که به جهات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز اضطراری به تردد با تخفیف در محدوده طرح ترافیک دارند.

در ماده دوم این آئین نامه آمده است: منظور از خبرنگار و روزنامه نگار در این آئین نامه کسی است که مسئولیت و یا شغل اصلی و مستمر او، فعالیت در زمینه رسانه‌ها و تهیه، تنظیم و انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه‌های جمعی است.

در تبصره ماده دوم اشاره شده، انتشار رسانه‌های جمعی پیش گفته شده می‌تواند به هریک از صورت‌های مکتوب روزانه یا دوره‌ای، تصویری و اینترنتی باشد؛ اما باید از مراجع ذیربط مجوز قانونی داشته باشد.

بر اساس این آئین نامه، اولویت در تخصیص طرح ترافیک با خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری است که به موجب قرارداد کار معین (دائمی یا موقت) در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آئین نامه ارائه دهند.

خبرنگاران و عکاسانی که قرارداد مستقیم با رسانه‌ای ندارند اما فعالیت مستمر رسانه‌ای دارند، تنها به شرط ارائه تصویر آثار منتشرشده به نام خود (و یا بدون نام که انتساب آن به تأیید کتبی مدیر رسانه برسد) در رسانه‌ها (حداقل ۱۰ اثر در شش ماه قبل از زمان ثبت نام) که نشانگر همکاری مستمر آنها با رسانه‌های مکتوب یا اینترنتی باشد، مشمول این آئین نامه می‌شوند. معرفی نامه این متقاضیان باید از سوی یکی از تشکل‌های صنفی صادر شود.

همچنین افرادی که شغل تمام وقت دیگری غیر از روزنامه نگاری یا مدیر مسئولی دارند، اگر به صورت پاره وقت، حق التحریری یا حق الزحمه ای با رسانه‌ها همکاری داشته باشند، مشمول این آئین نامه نمی‌شوند.

در ماده چهارم یادآوری شده است: خبرنگاران و عکاسانی که با توجه به شرایط مندرج در آئین نامه، متقاضی دریافت مجوز موارد خاص باشند، باید بعد از ثبت نام در سامانه طرح ترافیک مدارک زیر را به سازمان حمل و نقل و ترافیک ارائه کنند:

الف) تصویر شناسنامه، کارت ملی و سند مالکیت خودروی سواری به نام خود یا همسر

ب) معرفی نامه از سوی رسانه و مؤسسه محل اشتغال یا تشکل‌های صنفی خبرنگاران، عکاسان و مدیران مسئول

پ) مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری (بیمه تأمین اجتماعی با عنوان خبرنگار یا بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا تصویر آثار منتشرشده به نام خود در شش ماه قبل از ثبت نام)

در ماده پنجم این آئین نامه نیز ترکیب کارگروه تعیین سهمیه اشاره و آمده است: کارگروه «تعیین سهمیه» با حضور هفت نفر، ۱- مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران (به عنوان دبیر کارگروه) و نمایندگانی از ۲- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ۳- کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ۴- معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵- انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران ۶- انجمن صنفی مدیران رسانه‌های غیر دولتی ۷- انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، تشکیل می‌شود و وظیفه تعیین تعداد سهمیه طرح ترافیک قابل تخصیص به خبرنگاران هر یک از مؤسسات رسانه‌ای را بر عهده دارد. جلسات کارگروه با حضور پنج نفر رسمیت می‌یابد.

بر اساس این آئین نامه، سهمیه خبرنگاران رسانه‌ها با توجه به سه شاخص ۱- آخرین رتبه بندی رسانه‌ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود ۲- میزان و کیفیت فعالیت رسانه در عرصه تولید خبر و گزارش و تعداد نیروی انسانی ۳- اولویت رسانه‌های بخش خصوصی بر رسانه‌های وابسته به دولت و ارگان‌ها و نهادهای عمومی تعیین می‌شود.

کارگروه تعیین سهمیه مجاز است برای هدفمند کردن توزیع مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری، سهمیه گروه‌های مشخصی همچون عکاسان، مدیران مسئول و خبرنگاران آزاد را در سقف مجوزهای صادره جدا از مؤسسات رسانه‌ای تعیین و با همکاری تشکل‌های صنفی مرتبط با آنها توزیع کند.

تعیین و واگذاری سهمیه‌ها و تشخیص واجدین شرایط توسط هر فرد حقیقی و حقوقی خارج از کارگروه تعیین شده تخلف محسوب می‌گردد و شهرداری تهران مجاز به عقد قرارداد جهت تعیین سهمیه‌ها و تشخیص صلاحیت خبرنگاران و رسانه‌های دریافت کننده طرح ترافیک نمی‌باشد.

سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است حداکثر تا پایان خرداد ماه نام و نهاد معرفی کننده و اسامی کلیه دریافت کنندگان طرح ترافیک سهمیه خبرنگاری را در سامانه شفافیت شهرداری تهران منتشر کند.

به گزارش مهر، این آئین نامه پس از تصویب در صحن علنی شورای شهر تهران نهایی می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا