ریشه‌ یابی نام شهرهای استان اصفهان

جدول یاب ، محمد سیمری: استان اصفهان با مرکزیت شهر اصفهان، به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای تاریخی ایران در در مرکز سرزمین ایران واقع شده است. استان اصفهان از حدود شمال به استان‌ مرکزی، استان قم و استان سمنان، از حدود جنوب به استان‌ فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد، از حدود شرق به استان لرستان و استان چهارمحال بختیاری محدود شده است. بد نیست بدانید شهر اصفهان پس از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران به شمار می آید.

استان اصفهان دارای ۱۷ شهرستان، ۶۰ شهر، ۳۷ بخش و ۱۱۶ دهستان و مرکز آن اصفهان است.

 

 

درباره ی تاریخچه شهر اصفهان بد نیست بدانید در کتاب‌ های‌ تاریخی‌، شهر اصفهان‌ را پایگاه‌ سپاهی‌ و دفاعی‌ معرفی‌ کرده‌ اند که‌ با افزایش‌ قلعه‌ ها و دژها، امنیت‌ آن‌ نیز برای‌ سکونت‌ و شهرسازی‌ تضمین‌ گردیده‌ است‌. دقت داشته باشید وجود قلعه های متعدد تاریخی‌ مانند قلعه‌ ی آتشگاه‌، قلعه‌ ی سارویه‌، قلعه‌ ی تبرک‌، قلعه‌ ی کهن‌ دژ، قلعه‌ ی گارد دژ و… بیانگر این موضوع است.

بر این اساس می توان گفت یکی از نام‌ های قدیمی شهر اصفهان، سپاهان است! به همین دلیل برخی از کارشناسان معتقدند که در دوران حکومت ساسانیان، شهر اصفهان مرکز گرد آمدن سپاه بوده است و سپاهیان مناطق جنوبی ایران مانند مناطق بختیاری، مناطق فارس و… در این ناحیه جمع شده و به سمت محل نبرد حرکت می‌ کردند.

آن‌ ها به این مکان اسپهان می‌ گفتند؛ بعدها این کلمه معرب شده و به شکل ” اصفهان ” درآمده است.

در سال ۱۰۰۶ هجری قمری، شاه عباس پایتخت خود را از شهر قزوین به شهر اصفهان انتقال داد! این کار، دلایل مختلفی داشت که یکی از این دلایل، علاقه‌ ی زیاد شاه عباس به طبیعت شهر اصفهان بود. لازم به ذکر است شهر اصفهان در دوران شاه عباس اول تا مرگ شاه عباس دوم، برترین شهر خاورمیانه محسوب می‌ شده است.

در این دوران شهر اصفهان حتی از شهر قسطنطنیه، بزرگ تر و زیباتر بود و ۴ کوی یا محله به نام‌ های عباس‌ آباد، جلفا، گبرآباد و همچنین اسپهان داشت.

 

جالب است بدانید در سال ۱۳۹۴ شمسی، شهر اصفهان به همراه شهر رشت، اولین شهرهای ایران بودند که به شبکه ی شهرهای خلاق جهان زیر نظر سازمان یونسکو پیوست.

 

ریشه‌ یابی نام شهرهای استان اصفهان

نام شهر: اصفهان

ریشه زبان اصلی: زبان پهلوی

نام‌ های دیگر این شهر: سپاهان، اسپهان، اسپادانا، جی، گابیان

 

نام شهر: کاشان

نام‌ های دیگر این شهر: قاسان و کاس رود. کی آشیان. کاشانه

 

نام شهر: چمگردان

 

نام شهر: پولادشهر

ریشه زبان اصلی: زبان فارسی

معنی: شهری که پرسنل صنایع پولاد در آن زندگی می‌کنند.

نام‌ های دیگر این شهر: آریاشهر، فولادشهر

 

نام شهر: نحف آباد

ریشه زبان اصلی: ترکیب زبان فارسی و زبان عربی

معنی: برگرفته از یک رویداد

 

نام شهر: میمه

ریشه زبان اصلی: پهلوی یا دری سانسکریت

معنی: می

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا