بازی فکری کاتان چه فوایدی برای تقویت ذهن دارد؟

جدول یاب ، محمد سیمری: عدم داشتن حافظه ی قوی و خوب برای انجام کارهای روزانه ی زندگی و پیش بردن طرح های گوناگون و گاه بسیار مهم کاری، می تواند سبب بروز برخی مشکلات و موانع گاه اذیت کننده شود. آدمی تمایل دارد چیزهاى ساده، ملموس، روزمره و معمولى را فراموش نماید؛ اما به ندرت چیزهاى منحصر به فرد، خشونت ‏آمیز، غیر معمولى، مضحک و حتی گاه فوق العاده را از یاد مى‏ برد!

بازی فکری کاتان چه فوایدی برای تقویت ذهن دارد؟

دقت داشته باشید زمانی که می خواهید چیزی را به یاد آورید، چشم های تان را ببندید؛ چرا که باز ماندن چشم ها، تمرکزتان را در یادآوری آن موضوع، با دیدن چیزهای مقابل پرت می کند. همچنین در برخی از مطالعات علمی انجام یافته در سال ۱۹۵۰ میلادی، مشخص شده است که تجزیه کردن اطلاعات به داده های کوچک تر و قابل لمس تر، می تواند باعث یه خاطر سپردن بهتر آن ها در ذهن آدمی شود. برای مثال شما می توانید برای به خاطر سپردن عدد ۴۶۷۸۹۰، آن را به دو عدد ۴۶۷ و ۸۹۰ تجزیه کرده و سپس آن را به خاطر بسپارید.

به این نکته توجه داشته باشید چنانچه موضوعی برای شما مهم می باشد و می‌ خواهید آن را به حافظه ی خود بسپارید، بهتر است آن را با زبان و واژگانی که مناسب حال خودتان هست و در دسته‌ بندی‌ های معنی‌ دار طبقه‌ بندی نمایید! زیرا با انجام این کار، شما بین مطالب قبلی و مطالب جدید ارتباطی منطقی برقرار می‌ کنید.

برای پیشگیری از بروز تضعیف حافظه، به عنوان اولین توصیه، بهتر است تا آنجا که می توانیم میزان استرس را در خود کنترل نماییم؛ زیرا استرس اضطراب و افکار منفی، باعث کاهش تمرکز در آدمی می شود. پس به یاد داشته باشید استرس، یکی از مهم‌ ترین عواملی است که سبب تضعیف حافظه ی آدمی می شوند.

یکی از مهم‌ ترین عوامل برای تقویت حافظه در آدمی، انجام بازی‌ های فکری می‌ باشد. بازی‌ های فکری برای افزایش تمرکز، بسیار عالی عمل می‌ کنند! به‌ گونه‌ ای که شما می توانید در کنار تفریح و سرگرمی، به تقویت حافظه‌ ی خود نیز بپردازید. به شما توصیه می کنیم در دنیای جدید، به‌ جای چک کردن شبکه‌ های اجتماعی و گذراندن وقت در آن جا، وقت خود را با انجام بازی های فکری پر کنید.

بازی فکری کاتان چه فوایدی برای تقویت ذهن دارد؟

در این بین، یکی از محبوب ترین و ارزشمند ترین برد گیم های دنیا، کاتان می باشد که توسط فردی به نام Klaus teuber از کشور آلمان، طراحی شده است. شاید جالب باشد که بدانید برد گیم کاتان به عنوان یک بازی تحلیلی، به‌ خاطر ویژگی‌ های جذابی که در آموزش و یا حتی رشد مهارت‌ های مختلف از جمله تفکر برنامه‌ ریزی استراتژیک و همچنین توانایی داستان‌ سازی دارد، بسیار محبوب و همه گیر است. برای تایید این ادعا می توان گفت برد گیم کاتان از سال ۱۹۹۵ میلادی تا سال ۲۰۱۵ میلادی، جوایز مختلف و گوناگونی را به خود اختصاص داده است. حتی بد نیست بدانید یک فیلم سینمایی نیز حول محور بازی کاتان در سال ۲۰۰۴ میلادی، تولید و پخش شد.  روزنامه ی واشنگتن پست به این بازی، لقب the board game of our time” را داده است!

با اطمینان می توان بازی کاتان پس از بازی فکری مونوپولی از محبوب ترین بازی های فکری در ایالات متحده آمریکا به شمار می آید که در هر خانه ای، می توان آن را یافت!

در بازی کاتان، بازیکنان برای توسعه، مدیریت و همچنین به‌ دست آوردن امتیازات برای پیروزی در جزیره‌ ی کاتان، بسیار تلاش خواهند کرد. صفحه‌ ی بازی کاتان در کاشی‌ های شش‌ ضلعی تشکیل شده است که برای هر بار بازی کردن، بازآرایی می‌ شوند! به همین دلیل است که بازی کاتان، هر بار فضای جدیدی دارد.

در این بازی فکری، رقابت بر سر به دست آوردن منابع، حفظ منابع به دست آمده و همچنین از سر گذراندن حوادث گوناگون و… نمونه‌ ای از مسائلی است که بازیکنان در جریان بازی با آن رو به‌ رو می‌ شوند. منابعی همچون چوب، پشم، آجر و همچنین غلات به‌ عنوان سرمایه‌ ی بازیکنان برای اقامت در سرزمین‌ های شان استفاده می‌ شود. همچنین یورش برای به دست آوردن این منابع و انجام ساخت‌ و سازهای استراتژیک، فرصت‌ ها و امتیازات بازیکنان را افزایش می‌ دهد! برنده‌ ی بازی فکری کاتان، کسی است که برنده ۱۰ امتیاز بازی می‌ شود؛ که این امتیازها به دستیابی به شهرها و مناطق مسکونی و سایر دستاوردهای این بازی فکری تعلق می‌ گیرد.

در انتها بد نیست بدانید این بازی تاکنون به سی زبان زنده ی دنیا ترجمه شده است؛ همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی، گروهی از جوان های خلاق و حرفه ای، بازی کاتان را با نام “سیطره کتان” برای ایرانیان ترجمه کرده و به بازار ارائه نمودند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا