حمید رشیدی مشهور به پدر علم حقوق آب کشور که بود؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره حمید رشیدی مشهور به پدر علم حقوق آب کشور خواهیم داشت! با ما همراه باشید. حمید رشیدی ، حقوقدان و نویسنده معاصر، نخستین فرهنگ نویس در حقوق آب و برق و همچنین نخستین دائر المعارف نویس در حقوق نیرو و مشهور به پدر علم حقوق آب کشور، ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی پس از تحمل طولانی مدت بیماری سرطان، در بیمارستان بقایی ۲ شهر اهواز درگذشت.

حمید رشیدی متولد سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر آبادان بود؛ وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و همچنین مدیر سابق دعاوی سازمان آب و برق خوزستان و مدرس دانشگاه بود.

مجموعه دو جلدی ” قانون توزیع عادلانه آب در آیینه حقوق ایران ” ، ” فرهنگ اصطلاحات حقوقی صنعت آب و برق ” ، ” دائره المعارف حقوق نیرو ” مهم ترین آثار حمید رشیدی بوده است. حمید رشیدی یکی از پرکارترین نویسندگان معاصر است و بزرگ ترین لغت نامه حقوقی را در دست تالیف دارد؛ او بیش از ۲۰۰۰۰ یادداشت و برگه برای نگاشتن این لغت نامه تنظیم نموده است و بیش از سه هزار صفحه آن را شخصا تایپ کرده است و در حال اصلاح و ویرایش بود. خود وی در این باره می گوید:

لغت نامه حقوقی حاصل بیست و پنج سال مطالعه، خلاصه نویسی از کتب و منابع فراوان در رشته های گوناگون حقوقی است؛ و در صورت چاپ این اثر در واقع باید گفت که بزرگ ترین دائره المعارف حقوق ایران به شمار خواهد رفت (حمید رشیدی، فلسفه حقوق تالابها، ج اول، نقد حال ما، ص ص ۴۶ – ۴۷، نشر میزان، چاپ اول، ۱۳۸۹) “

همچنین حمید رشیدی همچنین واضع نظریه ” فلسفه حقوق تالاب ها ” می باشد که مجموعه ای سه جلدی را نیز در این زمینه منتشر کرده است. جلد سوم این کتاب در باب قواعد حقوق تالاب ها است که ۳۱ قاعده حقوقی را در ۳۱ فصل مورد مطالعه و کنکاش قرار داده است و نخستین بار قواعد فقهی و اصولی را که می تواند مفسر حقوق آب و تالاب باشد در دسترس خوانندگان قرار می دهد.

حمید رشیدی علاوه بر نویسندگی، از سال ۱۳۷۳شمسی تاکنون نیز پاره ای از دروس حقوقی و نیز حقوق آب به تدریس مشغول است. تدریس فلسفه و کلیات حقوق آب در پروژه ظرفیت سازی نیروی انسانی در بخش آب دانشگاه صنعت اب و برق کشور با همکاری UNESCO-IHE تحت عنوان Training and Capacity Building for the Water and Wastewater Sector in Iran Home – UNESCO-IHE Institute for Water Education_files برای کارشناسان ارشد آبفای کشور در شهر تهران و با هماهنگی با استاد همتای هلندی در ظرف دو سال (دوره کوتاه مدت) و همچنین تدریس حقوق آب در دانشگاه صنعت آب و برق کشور به دعوت دانشگاه و شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در نیمه اول سال ۱۳۹۰ شمسی و نیز تدریس فلسفه حقوق آب، مسئولیت مدنی کارکنان و فلسفه حریم شبکه های آبیاری به پرسنل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری گتوند در سال ۱۳۸۷ شمسی، تدریس مسئولیت مدنی و کیفری کارکنان به کارکنان و پرسنل شرکت بهره برداری از سد و نیرگاه شبکه های آبیاری مارون در سال ۱۳۸۸ شمسی، برگزاری سمینار آثار حقوقی عدم ارزیابی زیست محیطی طرح های منابع آب در کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی خوزستان در سال ۱۳۸۶ شمسی. تالیف و تدریس کلیات حقوق آب برای مدیران و کارشناسان ادارات حقوقی شرکت های آب منطقه ای کشور در موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو کرج در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ شمسی، تدوین سرفصل جهت تدریس حقوق آب و ارائه به شرکت مدیریت منابع آب ایران و تصویب آن توسط شرکت مزبور، استاد مشاور اشرف السادات کاشانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی: پایان نامه بررسی و علل و نتایج فسخ و خاتمه قراردادهای طرح های عمرانی آب سازمان آب و برق خوزستان و همکاری با موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ شمسی در کارنامه فعالیت های وی دیده می شود.

آثار حمید رشیدی

  • فرهنگ اصطلاحات حقوقی صنعت آب و برق (در ۸۶۴ صفحه) با دیباچه دکتر گودرز افتخار جهرمی
  • قانون توزیع عادلانه آب در آیینه حقوق ایران
  • دائره المعارف حقوق نیرو
  • فلسفه حقوق تالاب ها دوره سه جلدی با مقدمه دکتر حسین مهرپور استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
  • منبع حقوق آب

هدی رشیدی ، فرزند وی و مدیر موسسه خیریه پنجمین فصل قشنگ می باشد که با تلاش او تاکنون آرزوی صدها کودک مبتلا به سرطان خوزستانی برآورده شده است!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا