امامعلی حبیبی دارنده نخستین مدال طلای المپیک ایران کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جزئیات کسب نخستین مدال طلای المپیک ایران توسط امامعلی حبیبی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. از نخستین حضور رسمی ایران در المپیک یعنی حضور در بازی‌ های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ میلادی تا حضور در بازی‌ های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ میلادی، ورزشکاران ایرانی موفق شدند تا در مجموع ۶۹ مدال برای کشور خود کسب کنند! ۲۱ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۷ مدال برنز حاصل تلاش ۵۵ ورزشکار ایرانی در ۱۷ دوره از بازی‌ های تابستانی المپیک می‌ باشد.

اما شاید این سوال پیش آید که چه کسی نخستین مدال طلای المپیک ایران را به خود اختصاص داد؟

در پاسخ بایستی گفت نخستین مدال طلای المپیک ایران توسط جهان پهلوان مرحوم غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی گودرزی ، کشتی‌ گیر مازندرانی در دسته ۶۷ کیلوگرم در بازی‌ های ۱۹۵۶ میلادی ملبورن کسب شده است.

امامعلی حبیبی گودرزی متولد ۵ خرداد ماه سال ۱۳۱۰ شمسی در درزی‌ کلا بابل بود. وی از سریع‌ ترین و فنی‌ ترین کشتی‌ گیران دوران فعالیت خود بود! و مهارت خاصی در اجرای فنون مختلف کشتی، از جمله یک دست و یک پا و همچنین سر و ته یکی داشت! وی پس از کناره‌ گیری از دنیای کشتی، در حوزه‌ های سیاست و سینما نیز به فعالیت پرداخت. وی در سال ۱۳۴۲ شمسی، کاندیدای مجلس شورای ملی شد و از حوزه بابل برای نشستن روی یکی از ۲۰۰ کرسی مجلس شورای ملی انتخاب شد.

او پس از پایان دوره چهار ساله مجلس شورای ملی، در چهار فیلم سینمایی بازی کرد. وی در فیلم ببر مازندران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، نقش یک کشتی‌ گیر را ایفا کرد.

درخشش امامعلی حبیبی در المپیک ۱۹۵۶ میلادی ملبورن

امامعلی حبیبی در مسابقات انتخابی تیم‌ ملی برای حضور در المپیک ۱۹۵۶ میلادی ملبورن، جهانبخت توفیق را در مسابقه یکم با فن یک دست و یک پا شکست داد و در مسابقه دوم هم توانست حریف مشهور خود را دوباره ضربه فنی کند و به عنوان نماینده ایران رهسپار ملبورن شود! وی در ملبورن، در دسته چهارم شرکت کرد. این مسابقات نخستین تجربه او در المپیک و مسابقات بزرگ بین‌ المللی بود! پیش از این مسابقات، او در ایران هم کشتی‌ گیر شناخته شده‌ ای نبود!

نوزده کشتی‌ گیر از جمله اوله اندربرگ سوئدی، تومی ایوانز آمریکایی، علیم‌ بیگ بستایف از شوروی، گاریبالدو نیتزولا ایتالیایی، شیگرو کاساهارا از ژاپن، عدیل گنگور از ترکیه و گیولا توث از مجارستان در بازی‌ های ملبورن، در دسته چهارم و در وزن ۶۷ کیلوگرم روی تشک رفتند و در میان نامداران این وزن کم‌ تر کسی کسب نشان برای امامعلی حبیبی را پیش‌ بینی می‌ کرد!

قرعه پانزدهم این مسابقات به نام امامعلی حبیبی درآمد! وی یکمین کشتی خود را در مقابل قرعه دوازدهم، یعنی اندربرگ، برنده چهار طلا و دو نقره کشتی آزاد و فرنگی در مسابقات جهانی و المپیک، برگزار کرد و این سوئدی قهرمان المپیک و جهان را در یک مبارزه سخت، و در حالی که ۴ دقیقه و ۴۵ ثانیه از آغاز رقابت سپری شده بود، ضربه فنی کرد.

در کشتی‌ های بعد، توث از مجارستانی و روژه بیله از فرانسه را با امتیاز عالی شکست داد! گاریبالدو نیتزولا از ایتالیا و کاساهارا از ژاپن هم با امتیاز مغلوب امامعلی حبیبی شدند. او در دور ششم استراحت داشت و در دور هفتم و پایانی، بستایف از شوروی را با امتیاز شکست داد و به مدال طلایی المپیک دست یافت.

شش نبرد امامعلی حبیبی، در مجموع ۱ ساعت و ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه به طول انجامید و در پایان، امتیازات منفی او ۴ بود! این مدال طلای امامعلی حبیبی، نخستین نشان طلای کشور ایران در تاریخ مسابقات المپیک بود. غلامرضا تختی هم‌ تیمی وی، توانست دومین طلای ایران را در همین دوره به‌ دست‌ آورد.

امامعلی حبیبی پس از پایان مسابقه نهایی خود از حال رفت و به مدت یک ماه در بیمارستان استرالیا تحت مراقبت ویژه قرار گرفت! در بازگشت، از پل سفید تا قائمشهر برای استقبال او صف بستند و پیروزی او را جشن گرفتند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی نام او در فهرست تالار مشاهیر فدراسیون جهانی کشتی فیلا (با نام کنونی اتحادیه جهانی) ثبت شد.

موفقیت های امامعلی حبیبی در ورزش کشتی

بازی‌ های المپیک

  • ۱۹۵۶ میلادی ملبورن، استرالیا نشان طلا (دسته ۶۷ کیلوگرم)
  • ۱۹۶۰ میلادی رم، ایتالیا رتبه چهارم (دسته ۷۳ کیلوگرم) به اتفاق کشتی‌ گیران ژاپن و ایتالیا

مسابقات قهرمانی جهان

  • ۱۹۵۹ میلادی تهران، ایران نشان طلا (دسته ۷۳ کیلوگرم)
  • ۱۹۶۱ میلادی یوکوهاما، ژاپن نشان طلا (دسته ۷۳ کیلوگرم)
  • ۱۹۶۲ میلادی تولیدو، آمریکا نشان طلا (دسته ۷۳ کیلوگرم)

بازی‌ های آسیایی

  • ۱۹۵۸ میلادی توکیو، ژاپن نشان طلا (دسته ۶۷ کیلوگرم)

جشنواره‌ ها

  • ۱۹۵۵ میلادی استانبول، ترکیه رتبه چهارم (دسته ۶۷ کیلوگرم)
  • ۱۹۵۸ میلادی صوفیه، بلغارستان رتبه‌ای کسب نکرد

مسابقات قهرمانی ایران

  • ۱۳۳۲ شمسی اصفهان نشان طلا (دسته چهارم)
  • ۱۳۳۴ شمسی قزوین رتبه چهارم (دسته چهارم)
  • ۱۳۳۷ شمسی تهران نشان طلا (دسته پنجم)
  • ۱۳۳۸ شمسی شیراز نشان طلا (دسته پنجم)
  • ۱۳۳۹ شمسی رشت نشان طلا (دسته پنجم)
  • ۱۳۴۰ شمسی تهران نشان طلا (دسته پنجم)

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا