بررسی و مقایسه قیمت واکسن های کرونا تولید داخل و واکسن های کرونا خارجی

در این مطلب از جدولیاب ، به بررسی قیمت واکسن های کرونا تولید داخل و واکسن های کرونا خارجی خواهیم پرداخت! با ما همراه باشید. دولت و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد بر سند ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ اعلام کرده‌ اند که واکسیناسیون علیه کرونا کاملا رایگان خواهد بود.

همچنین کیانوش جهانپور ، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فروردین ماه ۱۴۰۰ شمسی گفت:

واکسیناسیون کرونا تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون رایگان خواهد بود.

به گفته وی، این مهم در چهارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ نیز ذکر شده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی با هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌ کند. بنابر اعلام کیانوش جهانپور  هر واکسن مجاز کرونا از هر کجا وارد یا تولید شود، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خریداری می شود و در چهارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ به صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

اما شاید این سوال پیش آید که واکسن‌ های کرونا تولید داخل چگونه قیمت‌ گذاری می‌ شوند؟

این روزها اخبار متعددی درباره هزینه واکسن‌ های تولید داخل منتشر می‌ شود! کیانوش جهانپور ، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌ شنبه اول تیر ماه سال ۱۴۰۰ شمسی در صفحه توئیتر خود نوشت:

هیچ‌ کدام از واکسن‌ های کرونای تولید داخل تاکنون در کمیسیون قیمت‌ گذاری سازمان غذا و دارو قیمت‌ گذاری نشده است.

به گفته وی، قیمت‌ گذاری واکسن کرونا براساس هزینه تمام شده، حاشیه سود منطقی و قیمت واکسن‌ های مشابه خارجی و البته با رویکرد، حمایت از تولید ملی در کمیسیون قیمت‌ گذاری انجام خواهد شد.

محمدرضا شانه‌ ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو اما در گفت و گویی قیمت واکسن برکت ساخت ایران را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است! به گفته وی، ۲۰۰ هزار تومان برای محصول‌ های‌ تکی که با این زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌ شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌ سایر کشورها عدد بالایی نیست. به عنوان مثال، مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی مادرنا قیمت واکسن کرونا تولید این شرکت را بین ۲۵ تا ۳۷ دلار قیمت گذاری کرده است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا