تغییر ساعت رسمی کشور از روز اول فروردین ۱۴۰۱ انجام خواهد شد؟

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف نمایند. البته فرانکلین پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نکرد. این پیشنهاد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان توسط فردی به نام ویلیام ولت پیشنهاد شد؛ هرچند که در آن مقطع زمانی عملی نشد.تغییر ساعت رسمی کشور

اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعداً برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند. عاملی که این دولت‌ها را برای استفاده از این تکنیک متقاعد نمود، کمبود شدید انرژی در اثر جنگ جهانی اول بود.

اکنون هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی خود را تنظیم می‌کنند. اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشورها یکسان نیست.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابتدا در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ و سپس در ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ طرح لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور را مطرح کردند که در صورت رای آوردن در نیمه دوم سال این قانون لغو خواهد شد. نمایندگان موافق طرح بی تأثیر بودن تغییر ساعت‌ها در صرفه جویی اقتصادی و اختلال در ساعت بیولوژیک را بیان می‌کنند.

صداوسیما: طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

قانون تغییر ساعت رسمی ایران، قانونی است که به موجب آن ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

این کار به منظور استفادهٔ بیشتر از روشنایی روز انجام می‌شود.

اما برترین ها نوشت: طرح تغییر ساعت رسمی کشور با یک فوریت ثبت و با امضای ۲۴ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.

قرار است در صورت تصویب نهایی دیگر ساعت رسمی کشور از اول فروردین تا پایان نیمه نخست سال دیگر یک ساعت به جلو نرود.

عید امسال ساعت ها جلو کشیده نمی شوند !؟

موافقان و مخالفان طرح تثبیت ساعت رسمی

اگرچه ۱۵۵ نماینده از میان ۲۳۲ نماینده حاضر با تثبیت ساعت رسمی کشور موافق بودند اما ۷۰ نماینده نیز با این طرح مخالفت کردند. محمدرضا میرتاج‌الدینی ‌‌نماینده تبریز، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و ورزقان و مهدی طغیانی نماینده اصفهان سه مخالف جدی این طرح بودند. میرتاج‌الدینی معتقد بود این قانون به خاطر استفاده ا‌ز روشنایی روز و افزایش بهره‌وری تصویب شد و در صورت لغو آن، آرامش روانی مردم به هم می‌ریزد زیرا امروزه حتی تلفن‌های همراه نیز به صورت خودکار تغییر ساعت را اعمال می‌کنند و اثر این موضوع در آرامش روانی مردم مشاهده می‌شود و نباید این آرامش را از بین برد.از سوی دیگر روح‌الله نجابت نیز به این دلیل که تغییر ساعت قطعا به سود کشورهایی است که بالای خط استوا قرار دارند و ایران به دلیل قرار گرفتن در بالای خط استوا به استفاده ا‌ز نور خورشید نیاز دارد با طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی مخالفت کرد.نجابت خطاب به سایر همکارانش در مجلس تاکید کرد در تصمیم‌گیری‌ها باید تمام کشور را در نظر بگیرند. وی به تغییر زمان اذان صبح در مشهد اشاره و اعلام کرد اگر ساعت را تغییر ندهیم اذان صبح در مشهد ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد خواهد شد که این مساله با سبک زندگی اسلامی ما همخوانی ندارد.به گفته وی نباید اطلاعات غلط به مردم داد چرا که در بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه تغییر ساعت همین امسال نیز اتفاق افتاده است و این مساله ربطی به شرق و غرب دنیا ندارد، بلکه به نیمکره شمالی و جنوبی مربوط می‌شود، بنابراین از همکاران می‌خواهم با توجه به بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و مطالعات شرکت توانیر و دانشگاهیان، رای مخالف به طرح مذکور دهند. مهدی طغیانی یکی دیگر از نمایندگان مخالف طرح مذکور بود. او به این دلیل که طراحان طرح نسخ تغییر ساعت رسمی کشور نگاهی واقع‌بینانه، منطقی و بومی نداشته و صرفا نگاه تقلیدی داشته‌اند با کلیات طرح مذکور مخالفت کرد. طغیانی با این پرسش‌‌ که آیا آنچه ‌‌از دیگران یاد گرفتیم و آنها تصمیم به تغییر آن گرفته‌اند، درست است، به جغرافیای کشور اشاره کرد و گفت که ‌‌ایران ازنظر جغرافیایی جایگاه ویژه‌ای دارد و به تصمیمات مختص خود نیاز دارد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین  نسبت به آمارهایی که موافقان و طراحان طرح مذکور درباره تاثیر تغییر ساعت بر میزان تصادفات جاده‌ای و مصرف انرژی و نتایج نظر‌سنجی‌های مردمی اعلام کردند واکنش نشان داد و این آمار را تعجب‌برانگیز خواند. او خواستار شفافیت در اعلام مبنای آمارها و نظر‌سنجی‌ها شد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، موافقان طرح نیز با استناد به نتایج مطالعات کشور‌های اروپایی درباره تغییر ساعت رسمی کشور‌ها معتقد بودند بهره‌وری افزایش نیافته است بلکه در برخی کشورها کاهش مصرف انرژی نیز رخ نداده است.عباس گودرزی، نماینده بروجرد و اشترینان به عنوان یکی از موافقان کلیات این طرح گفت که تغییر ساعت رسمی، نظم خانواده‌ها را به هم می‌ریزد و ساختار‌شکنی می‌کند بنابراین نباید اصرارکنیم تا این اشتباه را ادامه دهیم. وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشد.به گفته وی این موضوع، مناسبات زندگی را به هم ریخته و حتی قانونی  را که برای تعالی خانواده تدوین کردیم با مشکل مواجه می‌کند زیرا حضور پدر باید در کنار فرزندان و خانواده احساس شود.به گفته گودرزی، اگر دولت دغدغه مصرف انرژی را دارد لازم است تا کارمندان یک ساعت زودتر کار خود را آغاز کنند.

واگذاری تغییر ساعت در ماه‌های گرم به دولت

مجلس همچنین دیروز با ۱۱۵ رای موافق به ماده واحده طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی رای موافق داد و اختیار تغییر ساعت شروع به کار ادارات و سازمان‌ها در ماه‌های گرم سال را به دولت واگذار کرد تا ساعت شروع به کار سازمان‌ها، ادارات و مراکز تابعه متناسب با ماه‌های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریورماه حداکثر یک ساعت زودتر تعیین شود.

بیشتر بخوانید :

دلیل به عقب کشیدن ساعت در سی و یک شهریور چیست ؟ ( ویدئو )

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا