داروی ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG که در درمان کرونا موثر است، چیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره داروی ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG و تاثیر آن در درمان کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ایمونوگلوبین یا IVIG به عنوان یک درمان جایگزین پروتئین پلاسما (IgG) در بیماران دچار کمبود یا نقص ایمنی که دچار کاهش یا از دست دادن قابلیت تولید آنتی بادی هستند و در البته برای درمان کرونا تجویز می‌ شود.

در این قبیل بیماران دچار کمبود ایمنی، ایمونوگلوبین به جهت حفظ و نگهداری سطح آنتی بادی به میزان کافی، به منظور جلوگیری از عفونت‌ها و تامین یک ایمنی غیرفعال توصیه می شود. درمان هر ۳-۴ هفته یکبار داده می‌ شود. در مورد بیماران مبتلا به بیماریهای اتوایمیون، ایمونوگلوبین در دوز بالا (معمولا به میزان ۱ تا ۲ میلی گرم ایمونوگلوبین به ازای هر کیلوگرم گرم وزن بدن) تجویز می‌ شود و بدین وسیله تلاش می‌ شود که شدت بیماری خود ایمنی مانند درماتومی‌وزیت Dermatomyositis کاهش داده شود.

ایمونوگلوبین همچنین در برخی از موارد عفونت حاد مانند بیماری کاوازاکی و عفونت اچ آی وی در اطفال و نیز سندرم گیلن باره مفید واقع می‌ شود.

اما به تازگی حیدر محمدی، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تاثیر داروی ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG در درمان کرونا گفت:

داروی IVIG تاثیری بر بیماران مبتلا به کرونا ندارد! IVIG دارویی برای بیماران نقص ایمنی است؛ برخی داروها مانند IVIG داروهایی هستند که به صورت آف لیبل در کرونا مصرف می‌ شوند و اندیکاسیونی برای کرونا ندارند؛ معاونت درمان نیز در روزهای گذشته بخشنامه زده است که این دارو برای کرونا مصرف نشود، زیرا داروی IVIG روی بیماران کرونایی تاثیری ندارد و تجویز این دارو از سوی پزشکان فقط باعث شده است ذخایر آن در کشور کاهش یابد و بیماران دچار نقص ایمنی با مشکل مواجه شوند!

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا