سردار سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و پدر موشکی حزب الله لبنان که بود؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره سردار سید محمد حجازی ، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سید محمد حجازی ، پدر موشکی حزب الله لبنان در ۲۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی و در سن ۶۵ سالگی بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی درگذشت. در ابتدا علت فوت وی عارضه قلبی اعلام شده بود!

اما سردار سید محمد حجازی ، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با نام کامل سیدمحمد حسین‌ زاده حجازی متولد سال ۱۳۳۵ شمسی در شهر اصفهان بود. وی تحصیلات خود تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در این شهر سپری نمود. او از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و با تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عضویت این نهاد درآمد و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه داد.

او دانش‌ آموخته دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک (کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را از دانشگاه تهران) و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) بود. وی در سال‌ های ۱۳۷۶ شمسی تا ۱۳۸۶ شمسی، فرمانده نیروی بسیج نیز بود. وی طی حکمی در سال ۱۳۸۶ شمسی از جانب آیت الله سید علی خامنه‌ ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران در جایگاه فرمانده کل قوا، به سِمت رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و تا سال ۱۳۸۷ شمسی در این جایگاه فعالیت کرد.

سردار سید محمد حجازی در سال های اولیه انقلاب در مناطق آشوب‌ زده کردستان و آذربایجان غربی حضور داشت و پس از مهار ناآرامی‌ های کردستان توسط نیروی مسلح ایران، با آغاز جنگ ایران و عراق به جبهه‌ های جنوب منتقل گردید. وی در طول سال‌ های جنگ تحمیلی ایران و عراق، به سازماندهی و اعزام نیروهای مردمی اشتغال داشت و دوره‌ ای مسئول اعزام نیرو به جبهه‌ های جنوب بود. وی مدتی نیز مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده داشت، سپس تا پایان جنگ در جایگاه‌ های جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌ های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه حضور داشت.

سردار سید محمد حجازی پس از پایان جنگ در سمت هایی چون معاون هماهنگ‌ کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج فعالیت نمود. وی برای مدتی نیز مسئولیت سپاه پاسداران را در کشور لبنان بر عهده داشت.

سردار سید محمد حجازی از ۱۳۸۶ شمسی تا ۱۳۸۷ شمسی، رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ شمسی تا ۱۳۸۸ شمسی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود. وی در تیر ماه سال ۱۳۸۷ شمسی به‌ عنوان جانشین قرارگاه ثارالله معرفی شد و در خلال درگیری‌ های پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۸۸ شمسی این سمت را برعهده داشت. وی در فاصله سال های ۱۳۸۸ شمسی تا ۱۳۹۳ شمسی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح بود. وی از دی‌ ماه سال ۱۳۹۸ شمسی با حکم حسین سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌ عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد که تا ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شمسی این سمت را برعهده داشت.

معروف است که سردار سید محمد حجازی از افراد موثر و طبق گفته برخی از منابع، موسس واحد موشکی حزب الله لبنان نیز بوده است. او در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹ شمسی و طی مصاحبه‌ ای با شبکه المیادین درباره توان موشکی حزب الله لبنان گفته بود: شما به نظر کارشناسان اسرائیلی مراجعه کنید تا عمق وحشت آنان را متوجه شوید. یکی از اسرائیلی‌ ها گفته بود که ۲۰۰ موشک دقیق برابر با هزاران موشک غیردقیق است. گفته بودند که اجازه نمی‌ دهند این موشک‌ ها به دست حزب‌ الله برسد! خب شما می‌ دانید که سید حسن نصرالله که فرد صادقی است گفت که این موشک‌ ها به دست حزب‌ الله رسیده است. تعدادش هم بیشتر از چیزی است که دشمن تصور می‌ کند! امروز مقاومت دارای امکانات خوبی است و اگر دشمن حماقتی کند، حتما پشیمان خواهد شد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا