شرایط جایز تعدیل قرارداد به چه صورتی است ؟

گاه پیش می آید به هر دلیلی شخص یا شرکتی قرار دادش را تعدیل کند که به نظر این کار غیر قانونی جلوه کند ، در اینجا شرایط جایز تعدیل قرارداد را عنوان خواهیم کرد .
شرایط جایز تعدیل قرارداد

 

تعدیل قرارداد چیست ؟

آشنایی با تعدیل قرارداد 

معمولاً تعدیل قرارداد بعد از جنگ یا شرایط سخت اقتصادی که همراه با رشد فراینده تورم است رخ می دهد منتها در کشور ما اخیراً با بی ثباتی شدید اقتصادی روبرو هستیم و تعدیل قرارداد را ایجاب کرده است.

قرارداد چیست؟

به توافقی که بین دو یا چند شخص، درمورد مسئله ای مشخص مالی یا غیر مالی که صورت می گیرد، قرار داد می گویند. بستن قرار داد هم شروط و اصول خود را دارد.

تعدیل چیست؟

تعدیل، به معنای راست و درست کردن یا تقسیم کردن از روی عدالت می باشد. تعدیل قرارداد یعنی شروط قرارداد یا آثار آن به اجازه قانون و بدون توافق  طرفین تغییر پیدا می کند. این تغییر معمولا برای برقرارکردن تعادل بین تعهدات قراردادی است که امکان دارد به هر علت از بین رفته باشد. به عبارت دیگر، گاهی اوضاع به نحوی پیش می رود که رابطه قراردادی میان اشخاص، به شکلی کاملاً فاحش، به ضرر یکی از طرفین تغییر می کند. مانند مهریه. مهریه یک قرارداد است میان زن و مرد که به روز محاسبه می شود.

شکل های متفاوت تعدیل قرارداد:

در بیان وجه تمایز تعدیل قانونی و تعدیل قضایی باید گفت در تعدیل قانونی، قانونگذار امکان تعدیل در مفاد قرارداد را صراحتا مورد پذیرش قرار داده و شرایط قراردادهای قابل تعدیل را به دقت روشن می کند اما در تعدیل قضایی، یا مستند صریح قانونی برای امکان تعدیل وجود ندارد یا مقررات موردنظر بسیار کلی است، به نحوی که تشخیص وجود شرایط لازم برای تعدیل، به قاضی واگذار شده است.

تعدیل قراردادی: 

تعدیل قرارداد به چند شکل قابل تحقق است، گاهی طرفین، قرارداد را به شیوه ای منعقد می کنند و شرایطی در آن مندرج می کنند که در صورت تغییر اوضاع و احوال، از انعطاف لازم برخوردار باشد و بتواند خود را با شرایط جدید هماهنگ سازد. این نوع تعدیل در مفاد عقد را «تعدیل قراردادی» می نامند که ناشی از توافق و اراده طرفین قرارداد است.

تعدیل قانونی :

گاهی به دلیل آنکه طرفین پیش بینی خاصی برای تعدیل قرارداد نکرده اند، قانونگذار در شرایط خاص و بنا به مصالح اجتماعی و منافع عمومی، بازبینی در مفاد عقد را لازم می داند و آن را صراحتا در قانون پیش بینی می کند. این نوع تغییر در مفاد قرارداد را «تعدیل قانونی» می گویند.شرایط جایز تعدیل قرارداد

تعدیل قضایی :

در برخی موارد، نه طرفین قرارداد و نه قانونگذار، صراحتاً تعدیل قرارداد را پیش بینی نکرده‌اند، اما ضرورت ایجاب می کند که قاضی با استفاده از اصول کلی حقوقی پذیرفته شده یا با تفسیر اراده طرفین، در مفاد قرارداد تجدید نظر کند که از آن به «تعدیل قضایی» تعبیر می شود.

از بین انواع تعدیل قرارداد، پذیرش تعدیل قانونی و تعدیل قراردادی در نظام حقوقی اغلب کشورها، علی الاصول با مشکل خاصی روبرو نیست اما تعدیل قضایی همواره در معرض موانع جدی قرار داشته است.

این موانع از آنجا ناشی می شود که اصولا نیروی الزام آور قرارداد بر قاضی نیز تحمیل شده و او مکلف است در رسیدگی به اختلافات ناشی از قرارداد، از مداخله در حریم اراده طرفین خودداری کند و نباید در قضاوت خود به بهانه عدالت و انصاف، در مفاد قرارداد و شروط آن تغییراتی به وجود آورد.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

دو تغییر مهم مصوبه تمدید قراردادهای اجاره در شرایط کرونایی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا