شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۹۹ چیست؟ + شرایط ضامن قانونی برای وام ازدواج

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۹۹ و همچنین شرایط ضامن قانونی برای وام ازدواج در سال ۹۹ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. با مصوبه مجلس شورای اسلامی و براساس قانون بودجه سال ۹۹ وام ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳۰ میلیون تومان، به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت!

ضامن قانونی برای وام ازدواج

طبق قانون، به هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان وام تعلق می ‌گیرد؛ که در مجموع دو نفر می ‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم وظیفه دارد از محل پس انداز و جاری قرض ‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج به زوج ‌هایی که تاریخ عقد آن‌ ها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده ‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

طبق بخشنامه ای که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، برای هر ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج یک ضامن نیاز است و زوجین می ‌توانند طی ۸۴ ماه یا ۷ ساله مبلغ را با سود ۴ درصد پرداخت کنند. همچنین پیش ثبت نام از طریق سایت انجام می شود و زوجین می ‌توانند برای ثبت نام دریافت وام ازدواج به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند و آن ها هنگام دریافت کد رهگیری می ‌توانند به شعبه معرفی شده مراجعه کنند. لازم به ذکر است آدرس ذکر شده، سایت تسهیلات ازدواج در کشور است و به جز این لینک هر سایت دیگری کلاهبرداری است.

اما در این بین شنیده می شود بانک‌ ها برای پرداخت وام ازدواج ، جوانان را اذیت می کنند! به طور مثال یک بانک در صورتی وام ازدواج به زوجین می ‌دهد که هر نفر دو ضامن و دسته چک جدید داشته باشند! بانک دیگری شرط کرده است که ضامن باید مالک خانه و با حقوق ماهبانه ۵ میلیون تومان باشد!

مرتضی اکبری ، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص وام‌ های ازدواج ۵۰ میلیون تومانی برای جوانان و همچنین ضامن قانونی برای وام ازدواج اظهار کرد:

وام ازدواج از طریق  سامانه بانک مرکزی به بانک ‌های متولی ارجاع داده می‌ شود و ثبت نام به طور مستقیم از طریق بانک ‌ها انجام نمی ‌شود. پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی تا این لحظه توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران انجام شده است و طبق قانون بانک مرکزی هر یک وام ۵۰ میلیون تومانی به یک ضامن قانونی نیاز دارد.

مرتضی اکبری ، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال که ضامن قانونی برای گرفتن وام چه کسی است؟ توضیح داد:

منظور از ضامن قانونی آن است که فرد (به عنوان ضامن) باید یا کارمند رسمی دولت یا صاحب کسب و کار باشد که اصول اقساط مخدوش نشود؛ مگر آن که خود رئیس شعبه تشخیص بدهد که فرد گیرنده وام، توان پرداخت بازپرداخت وام بدون ضامن را دارد. بانک ‌ها علاوه بر آنکه در صدد افزایش قیمت وام ازدواج هستند، سود بازپرداختی این وام ‌ها را هم در نظر می ‌گیرند. در صورتی ممکن است بانک ‌ها تعداد ضامن بیشتری از افراد بخواهند که ضامن ارائه شده توسط زوجین قانونی نباشد. یعنی کارمند رسمی یا صاحب کسب و کاری با پروانه کسب  نباشد.

بانک‌ ها به طور قانونی موظفند از زوجین یک ضامن طلب کنند، اما در صورتی که دو ضامن بخواهند، این مسئله خلاف قانون نیست. به طور مثال احتمال دارد ضامن یک فرد از نوع ضامن کسب و کار باشد، اما بانک به این کسب و کار اطمینان کافی نداشته باشد؛ در این صورت از زوجین درخواست ضامن دیگری می کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا