علت نامگذاری ماه مرداد و معنی کلمه ای آن

از ماه های زیبای تقویم می توان به ماه مرداد که پنجمین ماه سال است اشاره کرد ، مرداد دومین ماه تابستان می باشد که در این مطلب علاوه بر معنی کلمه ای آن و خصوصیات متولدینش علت نامگذاری ماه مرداد را نیز خواهیم بررسی کرد ، با ما همراه باشید.
مرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است .

معنی کلمه مرداد چیست ؟

مرداد یا اَمُرداد (در فارسی افغانستان: اَسَد) پنجمین ماه سال خورشیدی و ۳۱ روزه است. در این تقویم مرداد از روز ۱۲۵ اُم سال آغاز شده و تا روز ۱۵۵ اُم سال را شامل می‌شود و دومین ماه تابستان و ماه میانهٔ این فصل است. برج فلکی مردادماه برج اسد (شیر) است.علت نامگذاری ماه مرداد و معنی کلمه ای آنمرداد در اوستا به صورت Amərətāt به معنی «زندگی جاودان، بی مرگی» آمده‌است .

Amərətāt ترکیبی است از a منفی ساز و ریشه «mŗta» به معنی مردن؛ در فارسی میانه به صورت amaurtat/amaurdad به کار رفته‌است. این واژه سه بخش دارد:

  • پیشوند اَ (a) که در پهلوی سرواژه، برای نفی معنی می‌آید.
  • ریشهٔ اوستایی مَر (mar) به معنی مرگ و مردن
  • پسوند تات (tat).
مرداد به معنی مرگ اما امرداد به معنی بی مرگی و جاودانگی است.

تیمه صورت ودایی amŗta را به معنی «زندگی، نیروی زندگی» می‌داند و البته نشان می‌دهد که در ودا amŗta به معنی «بی مرگی» هم است، خود واژهٔ mŗtá «مرگ» در ودا تنها یکبار به کار رفته و صورت amŗta نیز بعد از مدتی کاربرد خود را از دست داده‌است.

صورت فارسی باستان این ماه در گاهشماری هخامنشی به کار نرفته و تنها نوشتهٔ ایلامی آن در دست است. نگارش ایلامی آن به‌طور معمول tur-na-ba-zí-iš یا tur-na-ba-iz-zí-iš است. اما یکبار به صورت du-ur-na-ba-zí-iš به کار رفته‌است و هینتس صورت فارسی باستان آن را به صورت *drnabājiš بازسازی می‌کند و آن را برگرفته از *drna- قس.

اوستایی dǝrǝnā- «دریدن، شکافتن، از هم جدا کردن» که در واژهٔ فارسی «درو» نیز باقی‌مانده‌است و bāji- «باژ، باج» می‌داند و در کل معنی «[ماه] باجگیری درو» از آن استنباط می‌کند. با رشد کشاورزی و تأثیراتی که این شیوهٔ معاش در زندگی این مردم گذارد، تصور ماهی که در گاهشماری فارسی باستان با این امر مربوط بوده باشد و در ماه پنجم به برآورد محصول درو نشده بپردازند و بر آن مالیات ببندند، تصوری دور از ذهن نیست و پیر بریان حتی لزوم آن را در تقویم کشاورزی ناگزیر می‌داند. از همین رو تصور اینکه نام ماه پنجم در واقع نامی ساختگی در ارتباط با امور اداری و اقتصادی هخامنشیان، احتمالاً بر اساس الگویی بابلی باشد، بسیار محتمل است.

در بعضی از نقاط ایران به مرداد،”ما گرمه”(ماه گرمه) گفته می شود.

مرداد در زبان و گاه‌شماری دیگر

در گاه‌شماری میلادی این ماه با شروع ماه ژوئیه آغاز می‌شود و در تقویم خورشیدی افغانستان اسد نامیده می‌شود.

معنی نام ماه های سال

  1. فروردین : در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است.
  2. اردیبهشت : در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی….
  3. خرداد : در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ،در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده به معنای رسا ، همه، درست و کامل
  4. تیر : در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده
  5. مرداد : در اوستا امرتات ،در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده به معنی نه، دوم “مرتا” به معنی مردنی و نابود شدنی نیست بنابراین امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی
  6. شهریور : در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می‌دانندبه معنی کشور و پادشاهی
  7. مهر : در اوستا و پارسی میثر و در پهلوی میتر و در فارسی مهر گفته می‌شودبه معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است
  8. آبان : در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می‌شود.
  9. آذر : در اوستا آتر، آثر، در پارسی باستان آتر، در پهلوی آتر، و در فارسی آذر می‌گویند.
  10. دی : در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است
  11. بهمن در اوستا وهومنه ،در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده یعنی بهمنش، نیک اندیش، نیک نهاد
  12. اسفند : در اوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ، و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده به معنی اندیشیدن
علت نامگذاری ماه مرداد و معنی کلمه ای آن
علت نامگذاری ماه مرداد

علت نامگذاری ماه مرداد

در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از : نیک اندیشی,صلح و سازش,راستی و درستی,فروتنی و محبت به همنوع,تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.

خصوصیات متولدین مرداد

متولدین دومین ماه تابستان بلند پرواز، کاردان و متکی به نفس هستند. این افراد اغلب از لحاظ جسم و روح از بالاترین امتیاز برخوردار هستند.

متولدین مرداد از نظر فیزیکی افرادی قوی بشمار می‌روند. چنانچه در جریان امور احساسی و عاطفی قرار بگیرند هنرمند، شاعر، نقاش، هنرپیشه، نویسنده و بازیگری موفق خواهند شد.

صفات منفی یا مثبت این افراد زیاد است به طوری که هرطور که تربیت شوند آن را به بهترین حالت اجرا خواهند کرد.

متولدین ماه مرداد اغلب خوش صحبت، منصف و وفادار، خوش رو با چهره‌ای شاد هستند. آنها همچنین در مواجهه با مشکلات صبورند و شریکی قابل اعتماد بشمار می‌روند.

مردادی‌ها علاقه‌مند به امور فرهنگ‌وهنر، بعضا شاعر، نویسنده، هنرپیشه و دارای حس زیبا شناسی هستند.

این افراد ممکن است عاشق کسی شوند که بیشتر از بقیه به وی توجه می‌کند، نه کسی که واقعا مناسب آن هاست. به این خاطر که یک مرداد ماهی عاشق تملق و چاپلوسی شنیدن از دیگران است.

مردادی‌ها عاشق دریافت گل و هدیه هستند. آنها همواره و تحت هر شرایطی مورد تایید و تحسین قرار بگیرند. در کنار آنها تا جای ممکن همراه و صبور باشید، زیرا آنها خواهان برخورداری از تسلط کامل در یک ارتباط هستند. یادتان نرود رابطه خود را با آنها باید حسابی مدیریت کنید.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

تمام مناسبت های ماه مرداد در سال ۱۴۰۰ / کاملترین مناسبتهای ایران و جهان در تقویم ۱۴۰۰

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا