مرسوم ترین غذای چهارشنبه سوری چیست و به چه علت پخته می شود؟

چهارشنبه سوری از جمله مراسم و جشن هایی است که آخرین شب چهارشنبه قبل از سال جدید برگزار می شود. در ادامه به آداب و رسوم، آجیل و غذای چهارشنبه سوری اشاره شده است.

مرسوم ترین غذای چهارشنبه سوری چیست و به چه علت پخته می شود؟

مرسوم ترین غذای چهارشنبه سوری

قدیمی ها شب چهارشنبه سوری پلوی معروفی داشتند به اسم «پلو هفت رنگ» – نامی که این روز ها یک جورهایی برای شوخی به خوراکی های من در آوردی می گویند- داستان این است که پلو هفت رنگ از هفت جور پلو درست شده بود. با کلی زحمت درست کردن. پلوهایی مجزا از خرما، زیره، کشمش، شوید، عدس و لوبیا. البته بسته به توان مالی هر خانواده ای این پلو ها می توانست فرق کند. آلبالو پلو، سبزی پلو، رشته پلو و… هر کدام می توانستند انتخابی برای سفره هفت رنگ باشند. مهم فقط هفت جور پلو درست کردن بود. حالا اگر شما هم می خواهید توی کمپین چهارشنبه سوری ایرانی سر سفره آخرین سه شنبه سال پلو هفت رنگ درست کنید لازم نیست واقعا دست به کار پختن هفت جور و هفت دست پلو بشوید. می توانید از مخلفات خاص برای هفت رنگ کردن پلوی شام استفاده کنید. مانند روشی که برای تزیین مرصع پلو استفاده می شود. فقط کافی است رنگ ها تنوع داشته باشند. این وسط خلال نارنج یا پرتقال یا حتی هویج، کشمش، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، خرما و مربای آلبالو می تواند کلی در درست کردن پلوی هفت رنگ کمک دستتان باشد.
اگر باز هم سختتان است، یک راه میانبر داریم. قدیمی ها وقتی دستشان به دهانشان نمی رسید برای اینکه سر بچه ها را گول بمالند برای هفت رنگ کردن پلو هایشان از رنگ غذاهای طبیعی مانند آب سبزی و آلبالو و زعفران و… استفاده می کردند. اگر شما هم حوصله ریخت و پاش زیادی ندارید کافی است ۷ رنگ غذایی مجاز تهیه کنید و روی پلوی چهارشنبه سوری تان رنگین کمان هفت رنگ درست کنید!

آش چارشنبه سوری

یکی از مرسوم ترین غذای چهارشنبه سوری ابودردا نام دارد! این اسم آشی است که بیشتر مردم مناطق ایران در شب چهارشنبه آخر سال درست می کنند. بعضی ها هم در چهارشنبه آخر ماه صفر. بیشتر هم کسانی این آش را می پزند که بیماری در خانه دارند و شفای او را در سال جدید می خواهند. هنوز معلوم نیست که رسم خوردن آش در شب چهارشنبه سوری از چه زمانی وارد فرهنگ ایرانی ها شده است. اما این طور که می گویند ابودردا حکیمی در زمان پیامبر (ص) بوده که شاید به خاطر شباهت کلمه درد فارسی به اسم این طبیب نام این آش را هم ابودردا یا پدر درد ها گذاشته اند – در واقع دردا هیچ ربطی به درد فارسی ندارد. دردا در زبان عربی مونث ادرد و به معنای بی دندان است! – توی آش ابودردا باید ۷ جور بنشن باشد. فرقی ندارد نخودش چه قدر باشد و لوبایش چه اندازه. مهم داشتن ۷ جور بنشن است. همین. روش تهیه اش هم درست مانند آش رشته است. با همان رشته های درازی که قرار است تا آخر سال بعد رشته امور را به دست کاسه به دست ها بدهد.
مردم شهر های مختلف کشور در سه شنبه آخر سال آش های مختلفی می پزند. مازندرانی ها آش ترش دارند که ۷ میوه ترش توی آن است و اردبیلی ها هم آش میوه. اگر شما در شهر خودتان رسم خوردن آش و یا هر غذایی در شب چهارشنبه سوری دارید ما را در لذت آن شریک کنید.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

نقاشی های کودکانه ویژه چهارشنبه سوری و خطراتی که کودکان را تهدید می کند

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا