معرفی بهترین فیلم‌های شاهرخ خان پادشاه تکرار نشدنی بالیوود + خلاصه داستان

جدولیاب، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: شاهرخ خان را پادشاه بالیوود نامیده‌اند و به صراحت می‌توان گفت این لقب شایسته توانمندی های اوست. او بدون هیچ واسطه و رابطه‌ای وارد این عرصه شد و با تکیه بر توانمندی‌های خودش رشد کرد و اوج گرفت و با میلیون‌ها جوان باامید نشان داد که طی کردن چنین مسیری بدون حمایت و پشتوانه، امکان پذیر و شدنی است. او در ابتدای مسیر بازیگری‌اش ریسک‌های جالبی کرد و باعث شد مخاطبین شخصیت‌های ضد قهرمانی را هم دوست داشته باشند و به تجربه کردن ادامه داد.

آخرین آثار اکران شده این بازیگر مشهور، «فن» و «زیرو» شاید به لحاظ تجاری در گیشه موفقیتی بدست نیاورده باشند اما به لحاظ فنی و تکنیکی قطعا سینمای هند را یک گام جلوتر برده‌اند. او مدتی از سینما فاصله گرفته بود اما بدون شک همچنان یکی از پرطرفدارترین و خواستنی‌ترین ستاره های سینمای هند و جهان است. شاهرخ خان طی حدود سه دهه فعالیت بازیگری فیلم‌های بسیار موفق و ماندگاری خلق کرده است که در تاریخ سینمای هند تکرار نشدنی هستند. او تاکنون در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است و ۱۴ بار موفق به دریافت معتبرترین جایزه سینمایی هند، یعنی جایزه فیلم فیر شده است. به مناسبت ۵۵ ساله شدن این ستاره مشهور هندی قصد داریم بهترین و ماندگارترین فیلم‌های این بازیگر توانمند را معرفی کنیم.

دیوانه (۱۹۹۲)

کارگردان: راج کنوار
بازیگران: ریشی کاپور، دیویا بهارتی، شاهرخ خان، آمریش پوری
فیلم «دل آشنا هه» به کارگردانی هما مالینی قرار بود اولین فیلم اکرانی شاهرخ خان باشد اما فیلم «دیوانه» زودتر اکران شد و یکی از ماندگارترین و بی نظیرترین ستاره های صنعت سینمای هند در حال متولد شدن بود. در این فیلم شاهرخ خان با ریشی کاپور، ستاره‌ای که حدود دو دهه انتخاب اول فیلم‌های رمانتیک بود همبازی شد اما بعد از ورود شاهرخ خان به صحنه این معادله دچار تغییر شد. شاهرخ خان در این فیلم نقش یک پسر ثروتمند را بازی کرده که رفتارهای مناسبی ندارد و عاشق یک زن بیوه می‌شود و این عشق او را به آدمی بهتری تبدیل می‌کند. این عشق زندگی را برای او زیبا کرده تا اینکه معلوم می‌شود شوهر اول آن زن زنده است. با این حال، این دو نفر به عنوان به زندگی مشترک ادامه می دهند و ریشی کاپور کاملاً دوستانه تصمیم به جدایی می‌گیرد. نقش منفی داستان در این نقطه با تمام قدرت ظاهر می شود اما ریشی خود را به خاطر همسرش فدا می کند. آهنگ ورودی شاهرخ « Koi na koi chahiye » هنوز هم یکی از ماندگارترین آهنگ‌های بالیوود است.

بازیگر (۱۹۹۳)

کارگردان: عباس – مستان
بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، شیلپا شتی
آجی شرما (شاهرخ خان) پسر جوانی است که به خاطر مرگ پدرش درصدد انتقام از کارفرمای مورد اعتماد او مدان چوپرا (دیلیپ تهیل) است.. چوپرا دو دختر دارد، دختر بزرگتر او، سیما (شیلپا شتی) است و دختر کوچکتر او پریا (کاجول) نام دارد. آجی سیما را می‌کشد و قصد دارد با پریا ازدواج کند. پریا شخص پیگیر پرونده قتل خواهرش است. اینکه او چگونه سرنخ ها را با هم جمع می کند و با قاتل مقابله می کند خط اصلی این فیلم است. یک شخصیت ضد قهرمانانه با بازی شاهرخ خان در مرکز داستان این فیلم قرار دارد و می‌توان گفت این فیلم او را به یک ستاره تبدیل کرد. این فیلم برگرفته از یک اثر هالیوود به نام «hit A Kiss Before Dying» می باشد. عباس مستان با اعمال تغییراتی در فیلنامه آن را به سبک هندی نزدیک کردند. آهنگ های این فیلم که ساخته انو مالک بودند موفق عمل کردند. این فیلم تماما متعلق به شاهرخ خان بود که با یک بازی متعادل و قوی و نمایش یک شخصیت چند لایه ، تماشاگران را مجذوب خود کرد.

دار – ترس (۱۹۹۳)

کارگردان: یاش چوپرا
بازیگران: سانی دئول، جوهی چاولا، شاهرخ خان، آنوپام کر، تاونی آزمی، دلیپ تهیل
کارگردان هوشمند این فیلم می دانست که یک خط نازک است که عشق و جنون را از هم جدا می کند و این گفته را با جزئیات ظریف به تصویر کشید. «دار» یکی از خشن ترین فیلم های تاریخ سینمای هند است. این فیلم سیر حرفه ای شاهرخ خان را تغییر داد. فیلم های ضد قهرمانانانه هیچ گاه در هند از نظر مخاطبین محبوب و موفق نبودند اما شاهرخ خان این دیدگاه را تغییر داد. عبارت معروف او «ک…ک…ک….کیرن» از این فیلم تا مدتها عبارت محبوب جوان ها شده بود. در این فیلم عشق شاهرخ خان به کاراکتر جوهی چاولا به یک وسواس بیمارگونه تبدیل می شود که در پایان فیلم منجر به مرگ او می شود و تماشاگران با این احساس موافقت می کنند.

کارن آرجون (۱۹۹۵)

کارگردان: راکش روشن
بازیگران: سلمان خان، شاهرخ خان، کاجول، راکی، مامتا کولکارانی و آمریش پوری
«کارن آرجون» یک فیلم درام انتقامی بر اساس نظریه تناسخ است. وقتی شوهر دورگا (راکی) علیه حکومت استبدادی دورجان سینگ (آمریش پوری) صحبت می کند ، ابه طرزی بی رحمانه کشته می شود. دورگا می ماند با دو پسر کوچکش، کارن (سلمان خان) و آرجون (شاهرخ خان) که به سختی باید آنها را بزرگ می کند. وقتی دورجان متوجه می شود که دورگا زنده است سعی دارد او را هم بکشد اما کارن و آرجون سعی دارد قابل دوجا سینگ بایستند و به کشته شدن خودشان توسط دورجا سینگ پایان بدهند. دورگا که پریشان و ویران شده است، از خدا می خواهد پسرانش را بازگرداند تا آنها بتوانند انتقام تحقیر و مرگ پدرشان را بگیرند. بیست سال بعد ، دو پسر دورگا می آیند دقیقاً مانند قبل از کشته شدن شان به نظر می رسند و با کشتن دورجا سینگ و تحقق وعده داده شده توسط مادرشان موفق می شوند از دورجان سینگ انتقام بگیرند. شاید بتوان گفت بزرگترین جذابیت این فیلم کنار هم قرار گرفتن شاهرخ خان و سلمان خان به عنوان برادر بود.

دیواله دولهنیا لجائنگه – عروس داماد را می برد (۱۹۹۵)

کارگردان: آدیتیا چوپرا
بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، آمریش پوری، آنوپام کر، فریده جلال
صراحتا باید گفت «عروس داماد را می برد» بزرگترین فیلم موفق رمانتیک هند است. اگر شاهرخ خان و کاجول بعد از این فیلم بازیگری را کنار می گذاشتند باز هم سوپراستار خطاب می شدند. یک دختر و پسر، راج و سیمران در یک سفر تفریحی اروپایی با هم آشنا شده که حس تنفر و لجبازی میان آنها به عشق تبدیل می شود و کم کم به هم نزدیک می شوند. این فیلم با توجه به ارزش های هندی ساخته شد و رگه های وطن پرستی در آنها وجود دارد. سیمران با اینکه در انگلیس بزرگ شده روح هندی دارد و مقابل خواسته پدرش نمی ایستد به همین خاطر قبول می کند همراه خانواده اش به پنجاب برود و تن به یک ازدواج سنتی با پسر یکی از دوستان پدرش می دهد درحالیکه دلش پیش راج است و راج به اول قول می دهد دل پدرش را بدست آورد و با جلب رضایت پدر سیمران، موافقت او را برای ازدواج با دخترش بگیرد. ۲۵ سال از ساخت این فیلم می گذرد و همچنان یکی از بهترین و پرمخاطب ترین فیلم های سینمای هند است. شاهرخ خان و کاجول یکی از پرطرفدارترین و موفق ترین زوج های هنری بالیوود هستند.

دیل تو پاگل هه – دل دیوانه است (۱۹۹۷)

کارگردان: یاش چوپرا
بازیگران: شاهرخ خان، مادوری دیشکیت، کاریشما کاپور، سلمان خان، آکشی کومار
یاش چوپرا با این فیلم نشان داد هنوز بهترین کارگردان در ساخت یک اثر موزیکال درست و جذاب با طراحی های حرکات موزون زیبا است. راهول (شاهرخ خان) و نیشا (کاریشما کاپور) دو دوست صمیمی هستند و نمایش های مبتنی بر رقص را به همراه گروه خود اجرا می کنند. پوجا (مادوری دیکشیت) دوره دیده رقص کلاسیک و دختری رمانتیک است. پای نیشا هنگام تمرین دچار آسیب دیدگی می شود و راهول مجبور است در نمایش فرد دیگری را جایگزین او کند که پوجا جایگزین او می شود. نیشا که به طور پنهانی عاشق راهول است به پوجا که جایگزین او شده حسادت می کند و این حس حسادت زمانی که متوجه می شود راهول عاشق پوجا شده عمیق تر می شود. اجی (آکشی کومار) نامزد پوجا در اینجا وارد می شود. راهول از این موضوع ناراحت می شود اما نهایتا اجی وقتی متوجه عشق واقعی پوجا و راهول نسبت به هم می شود خودگذشتگی کرده و کنار می کشد. زوج شاهرخ خان و مادوری دیکشیت کاراکترهایشان در این فیلم بسیار باورپذیر جلوه دادند که مخاطب با آنها همذات پنداری می کند.

کوچ کوچ هوتاهه – چیزی می شود (۱۹۹۸)

کاگردان: کارن جوهر
بازیگران: شاهرخ خان – کاجول – رانی موکرجی
کارن جوهر با این اثر بسیار موفق و تاثیر گذار وارد عرصه فیلمسازی شد و قدرتمندانه اعلام حضور کرد. در این فیلم شاهد تماشای یک مثلث عشقی خواهید بود. راهول (شاهرخ خان)، آنجلی (کاجول) و تینا (رانی موکرجی) هم دانشکده ای هستند. آنجلی استایل و رفتاری پسرانه دارد و دوست صمیمی راهول است. راهول عاشق دختر تازه وارد دانشگاه، تینا می شود که کاملا ظرافت های دخترانه دارد. آنجلی که بی خبر از راهول عاشق او بوده قلبش می شکند و درس و دانشگاه را رها کرده و به شهر خودش بازمی گردد.
راهول با تینا ازدواج می کند و یک بیزنس من موفق می شود. تراژدی زمانی رخ می دهد که تینا با به دنیا آوردن یک نوزاد دختر از دنیا می رود. وقتی این دختر ۸ ساله می شود او یک نامه که از طرف مادرش برای او نوشته شده بود می خواند و به این مثلث عشقی پی می برد. آخرین آروزی مادرش تینا این بوده که آنجلی و راهول به هم برسند. اکنون این دختر ۸ ساله که نامش آنجلی است سعی دارد به کمک مادربزرگش، پدرش راهول و آنجلی را به هم برساند. سلمان خان حضوری افتخاری در این فیلم در نقش نامزد آنجلی دارد. رفاقت و دوستی ای باورنکردنی میان شاهرخ خان و کاجول وجود دارد که این مسئله جلوی دوربین کاملا ملموس است. «کوچ کوچ هوتاهه» یکی از پرفروش ترین و تماشایی ترین فیلم های سینمای هند است.

گاهی خوشی، گاهی غم (۲۰۰۱)

کارگردان: کارن جوهر
بازیگران: آمیتاب بچن، جایا بچن، شاهرخ خان، کاجول، ریتیک روشن، کارینا کاپور
این فیلم برداشت آزاد کارن جوهر از «رامایانا» بود و ستاره های درجه یک سینما در آن بازی کردند. یاشواردان رایچند (آمیتاب بچن) و همسرش ناندینی (جایا بچن) که خانواده ای بااصالت و ثروتمند هستند پسری به نام راهول (شاهرخ خان) را به فرزندخواندگی می پذیرند. راهول به اندازه پدر خوانده خود باهوش و کوشا است و قرار است بعد از اتمام تحصیلاتش سکان سلطنت امپراتوری تجارت خانوادگی شان را به عهده بگیرد. راهول عاشق دختری به نام آنجلی (کاجول) از طبقه متوسط جامعه می شود و بر خلاف میل پدرش با این دختر ازدواج میکند و از سوی پدرش طرد می شود. پسر واقعی یاشواردان و ناندینی، روهان (ریتیک روشن) چند سال بعد تلاش می کند که روابط تیره و تار میان پدر و برادرش را از بین ببرد. این فیلم مملو از احساسات تاثیرگذار و اشک آور است. جایا بچن نقش همسری مطیع و اطاعت گر را بازی کرده که در نهایت به خاطر عشق فرزندش مقابل همسرش قرار می گیرد.

دیوداس (۲۰۰۲)

کارگردان: سانجی لیلا بهانسالی
بازیگران: شاهرخ خان، مادوری دیکشیت، آیشوار رای، جکی شروف
شاهرخ خان در این فیلم نقش دیوداس، ی پسر ثروتمند فارغ التحصیل شته حقوق را بازی کرده که به تازگی از لندن برگشته و گرفتار عشف دختر همسایه، پارو (آیشواریا رای) شده است اما به خاطر اختلاف طبقاتی، خانواده اش راضی به ازدواج او با پارو نیستند. قلب دیوداس می شکند و به خاطر درد جدایی از عشق دوران کودکی اش، پارو به مشروبات الکلی اعتیاد پیدا می کند . مادر پارو دخترش را به خانواده اش که بسیار ثروتمندتر از خانواده دیوداس هستند شوهر می دهد. پارو با یک مرد زن مرده بچه دار ازدواج می کند که هیچ علاقه ای به او ندارد. دیوداس در کنار زنی فاحشه به نام چاندراموکی (مادوری دیکشیت) احساس تسکین می کند اما درد جدایی از پارو را نمی تواند تاب بیاورد و سلامتی او به مخاطره می افتد. در پایان فیلم، دیوداس نفس های آخرش را جلوی در خانه پارو می کشد و از دور دردمندانه او را نگاه می کند و جان می دهد.

ویر زارا (۲۰۰۴)

کارگردان: یاش چوپرا
بازیگران: شاهرخ خان، پریتی زینتا، رانی موکرجی، آمیتاب بچن، هما مالینی
شاهرخ خان در این فیلم نقش ویر، یک افسر ارتش نیروی هوایی هند را بازی کرده که عاشق یک دختر پاکستانی به نام زارا (پریتی زینتا) می شود. زارا برای کاری به هند آمده که اتوبوس او دچار سانحه می شود و ویر او را نجات می دهد. ویر و زارا عاشق و دلباخته یکدیگر می شوند و در این درحالی است که زارا نشان کرده رضا شرازی (مانوچ بچپای) است. زارا به پاکستان برمی گردد و متوجه می شود ازدواج کردن با رضا اشتباه بزرگی است. ویر نیز احساس می کند بدون زارا نمی تواند زندگی کند به همین خاطر برای بدست آوردن دل او به پاکستان می رود. وقتی نامزد زارا، رضا متوجه علاقه ویر و زارا و آمدن ویر به پاکستان می شود برایش پاپوش درست می کند و به او اتهام می زند که جاسوس هند است و او را به زندان می اندازد. سالها می گذرد و ویر در پاکستان در زندان است. وکیلی جوان به نام سامیا صدیقی (رانی موکرجی) که وکیل حقوق مدنی است تصمیم می گیرد پرونده ویر را به دست بگیرد و او را از زندان بیرون بیاورد. برای اینکه از بی گناهی او مدرک جمع کند به روستای پدری او در هند سفر می کند و در آنجا با زارا ملاقات می کند که یک مدرسه برای دخترها را اداره می کند، مدرسه که توسط پدر و مادر ویر دایر شده است. او سالها پیش از پاکستان فرار کرده و فکر می کرده که ویر در یک تصادف کشته شده است. بعد از ۲۰ سال جدایی، سامیا، ویر و زارا را به هم می رساند و آنها با هم ازدواج می کنند.

چکده ایندیا (۲۰۰۷)

کارگردان: شمیت امین
بازیگران: شاهرخ خان، ویدیا مالواده، شیلپا شوکلا، ساگاریکا گتگه
میر رنجان نگی دروازه بان هاکی بود که متأسفانه در یک بازی هاکی مقابل پاکستان بد بازی کرد و به خاطر باختن هند بلافاصله خائن شناخته شد. سالها بعد فرصتی به او دست می دهد و مربی تیم موفق هاکی بانوان می شود. کاراکتر شاهرخ خان در این فیلم تاحدود برگرفته از کاراکتر نگی است و استقبال خوب از این فیلم به شاهرخ خان کمک کرد تا در دریچه تازه ای خودش را تثبیت کند. تصویری که از شاهرخ خان در اذهان جاب افتاده بوده تصویر پادشاه ژانر رمانس بود که با این فیلم این تصویر تغییر کرد و بازی بی نظیر او در این فیلم و جملات انگیزشی او بسیار ماندگار شد.

اسم من خان است (۲۰۱۰)

کارگردان: کارن جوهر
بازیگران: شاهرخ خان، کاجول
شاهرخ خان در این فیلم نقش یک مسلمان مسلمان مبتلا به سندرم آسپرگر را بازی کرده که به خاطر شرایط حاکم متهم به تروریست بودن می شود. این فیلم با محوریت حاددثه پس از یازده سپتامبر توجهی خاص دریافت کرد و شاهرخ خان به خاطر تصویرگری شجاعانه اش مورد ستایش افراد بسیاری قرار گرفت. رضوان خان (شاهرخ خان) از کودکی از سندرم آسپرگر رنج می برد. او در تعمیر وسایل مختلف توانایی منحصر به فردی دارد. برادرش او را به آمریکا می برد و در آنجا زن برادرش بیماری او را تشخیص می دهد. رضوان خان در آمریکا با زنی به نام ماندیرا (کاجول) آشنا می شود که از ازدواج قبلی اش یک پسر به نام سم دارد. رضوان و سم بعد از یک دوره آشنایی با هم ازدواج می کنند. ماندیرا نام خانوادگی رضوان یعنی خان را می گیرد و این نام خانوادگی بعد از حادثه یازده سپتامبر برای او دردسرساز می شود. سام به دلیل نام خانوادگی جدید توسط بچه های محله و مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و بعداً در یک درگیری نفرت انگیز کشته می شود. ماندیرا در هم شکسته و می خواهد رضوان از زندگی او بیرون برود. ماندیرا به رضوان می گوید تنها راهی که می تواند به زندگی اش برگردد این است که رئیس جمهور آمریکا نام خانوادگی او یعنی خان را تائید و تحسین کند و بگوید که او تروریست نیست.
رضوان سفری را در سراسر آمریکا آغاز می کند تا تلاش خود را برای اجرای خواسته ماندیرا به کار بگیرد. او ماجراهای زیادی را در این راه تجربه می کند و سرانجام به دیدار رئیس جمهور منتخب امریکا اوباما می رود تا خواسته او را برآورده کند.

قطار چنای (۲۰۱۳)

کارگردان: روهیت شتی
بازیگران: شاهرخ خان، دیپیکا پاوکن
کاراکتر شاهرخ خان، راهول در این فیلم مردی ۴۰ ساله است که خانوادگی در کار شیرینی پزی هستند. پدربزرگ او در سن ۹۹ سالگی از دنیا می رود و مادربزرگش از او درخواست می کند خاکستر پدربزرگش را به رود «رامسواران» بریزد. او از بمبئی سوار قطار چنای می شود. او قصد دارد همراه دوستانش برای یک سفر تفریحی به گوا برود و از نظر او آب همه اقیانوس ها یکی است و قصد دارد خاکستر پدربزرگش را در دریای گوآ بریزد و در آنجا با دوستانش خوش بگذارند. او در ایستگاه کالیان پیاده می شود اما فراموش می کند ظرف حاوی خاکستر را بردارد به همین خاطر با عجله به قطار برمی گردد و قصد دارد به یک دختر که در حال فرار از دست چهار مرد تنومند است کمک کند. این دختر که مینما (دیپیکا پادوکن) نام دارد درحال فرار از خانواده اش است و آنها چهار مرد آدمهای پدر مینما هستند که برای برگرداندن او آمده اند و کمک های اشتباه راهول باعث می شود مینما به خانه اش برگردانده شود اما آن دو با هم دوست شده و راهول به مینما کمک می کند دوباره از خانه اش فرار کند و در این پروسه عاشق او می شود. در آخر راهول و مینما بعد از فرارهای پیاپی و کشمکش های متعددد توسط خانواده مینما پذیرفته می شوند و راهول همراه مینما خاکستر پدربزرگش را به رود «رامسواران» می ریزد.

فن – طرفدار (۲۰۱۶)

کارگردان: مانیش شرما
بازیگران: شاهرخ خان
در این فیلم شاهرخ خان نقش یکی از طرفداران یک سوپراستار را بازی کرده که به طرز عجیبی شبیه این سوپراستار است که هر دو نقش سوپراستار و طرفدار را خود شاهرخ خان بازی کرده است. گورو (شاهرخ خان) شباهت عجیبی به آرین کانا (شاهرخ خان) ستاره سینما دارد. این شباهت باعث می شود گورو در یک برنامه استعدادیابی محلی با نمایش بازی ستاره محبوبش برنده شود. او با قطار به بمبئی می رود تا آرین خان را ببیند. وقتی یک بازیگر دیگر حرفهای ناخوشایندی در مورد آرین خان به یک خبرنگار می گوید گورو او را کتک زده و مجبورش می کند معذرت خواهی کند. آرین خان که از این رفتار او نارات شده باعث دستگیر شدن او شده و گورو را تحقیر می کند و به او می گوید که یک طرفدار واقعی نیست. گورو که از این رفتار آرین خان عصبانی شده قسم می خورد از او انتقام بگیرد. او از شباهتش به آرین خان سوءاستفاده کرده و در هند و خارج از کشور سعی در تخریب شهرت و چهره او دارد. آرین خان به کمک پدر و مادر گورو یک تله برای او می گذارد و موفق می شود او را گیر بیندازد. او می خواهد گورو یک زندگی معمولی را در پی بگیرد اما گورو در نهایت خودکشی می کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا