بیوگرافی آیشواریا رای بچن + معرفی فیلم ها و اینستاگرام

جدولیاب، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: قطعا اگر علاقه ای به فیلم های هندی و بالیوود هم نداشته باشید آیشواریا رای را می شناسید. او یکی از موفق ترین، محبوب ترین و تثیرگذارترین سلبریتی های هند است. رای به عنوان یکی از زیباترین زنان جهان شناخته شده است. غالبا رسانه ها او را زیباترین زن جهان خطاب می کنند. او در سال ۱۹۹۴ میلادی تاج بانوی شایسته جهان را بر سر گذاشت و از آن زمان تاکنون به صراحت می توان گفت که زیبایی او دوچندان شده است و بعد از آن بود که پیشنهادات بازیگری به سمت او روانه شد و وارد دنیای بازیگری و مدلینگ شد. این بازیگر خوش چهره هندی طی بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای هم در بازیگری و هم در مدلینگ چهره ای تاثیرگذاری بوده است. علاوه بر این زیبایی خیره کننده ای که شاید یک در میلیون وجود داشته باشد، هنر بازیگری آیشواریا رای او را به چهره ای موفق در گیشه تبدیل کرد و فیلم های بسیار ماندگار و موفقی را در تاریخ سینمای هند خلق کرده است و توانسته جوایز معتبر و متعددی از جمله جایزه پادماشری دولت هند، جایزه فیلم فیر و جایزه ملی هند را دریافت کند.

آیشواریا رای در سال ۲۰۰۷ با آبیشک بچن، بازیگر معروف بالیوود و پسر آمیتاب بچن، اسطوره برجسته و مشهور هندی ازدواج کرد و در نوامبر سال ۲۰۱۱ این زوج مشهور هندی صاحب یک دختر به نام «آرادیا» شدند.
رای اولین چهره هندی است که در سال ۲۰۱۳ جز هیئت جوری فستیوال فیلم کن بود. این بازیگر مطرح هندی در سال ۲۰۱۰ بعد از بازی در فیلم متفاوت «گزارش» از سینما فاصله گرفت و در سال ۲۰۱۵، با فیلم «جذبا» دوباره به دنیای بازیگری بازگشت اما در این سالها فعالیت خود را در سینما نسبت به گذشته محدودتر کرده است و ترجیح می دهد بخش قابل توجهی از زمانش را در کنار دخترش باشد. وی در حال حاضر مشغول بازی در یک فیلم تاریخی درام تاملی زبان به نام « Ponniyin Selvan» می‌باشد. او در این فیلم با ویکرام، ستاره سینمای جنوب هند و امیتاب بچن همبازی است.
آیشواریا در حدود ۵۰ عنوان اثر سینمایی ایفای نقش کرده است که خیلی از فیلم های او آثار ماندگاری هستند. رای سابقه بازیگری در هالیوود را هم دارد. در اینجا قصد داریم برخی از بهترین فیلم های این بازیگر مشهور هندی را معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

Iruvar (1997)
کارگردان: مانی راتنام
بازیگران: موهانلال، پراکاش راج و آیشواریا رای بچن

این فیلم تاملی زبان براساس زندگی ام جی آر و کارونانیدی بود و در آن دوره زمانی داستان روایت می شد البته مانی راتنام هیچگاه به طور رسمی در این باره نظر نداد. موهانلال نقش ام جی آر را بازی کرد و کاراکتر او در این فیلم را می توان یکی از بهترین اجراهای او دانست و پراکاش جا نیز بهترین اجرای دوران حرفه ای اش را در این فیلم در نقش یک شاعر- سیاستمدار به نمایش گذاشت و جایزه ملی بهترین بازیگر نقش مکمل را برای این اجرایش دریافت کرد. آیشواریا رای نیز با این فیلم اولین حضور حرفه ای خود را در سینما تجربه کرد و درواقع «ایرووار» اولین فیلم آیشواریا رای می باشد. (البته این فیلم تاملی زبان از سینمای جنوب هند است و اولین فیلم رای در بالیوود فیلم « Aur Pyaar Ho Gaya » که در آن با بابی دئول همبازی شد) آیشواریا در « Iruvar» نقش همسر موهانلال را ایفا کرده است. آیشواریا رای در مصاحبه ای در خصوص این کاراکترش گفته بود که این کاراکتر یک دوره زندگی کامل را جلوی روی او قرار داده بود و تنوع زیادی در این شخصیت وجود داشته است.

Hum Dil De Chuke Sanam (1999)
کارگردان: سانجی لیلابانسالی
بازیگران: سلمان خان، آجی دیوگان و آیشواریا رای بچن

شایعه ارتباط آیشواریا رای و سلمان خان در زمان اکران این فیلم (ما دل داده ایم عزیزم) در نقطه اوج خودش بود. گفته می شد این فیلم برگرفته از فیلم «Woh Saat Din» ساخته شده در سال ۱۹۸۳ با بازی ناصرالدین شاه، آنیل کاپور و پادمینی کولهاپور بوده است. در داستان این فیلم، ناندینی (آیشواریا رای) دختر مردی قابل احترام در زمینه موسیقی کلاسیک هند به نام پاندیت دربار است. سمیر (سلمان خان) برای آموختن ساز کلاسیک خدمت پاندیت دربار می آید که با یک نگاه عاشق دختر او ناندینی می شود. در همین حال، پدر ناندینی در حال آماده کردن مقدمات ازدواج وی با پسری به نام وانراج (آجی دیوگان) است. ناندینی هم که عاشق سمیر شده است وقتی می بیند سمیر به اصرار پدرش خانه آنها را ترک می کند و می رود دلشکسته می شود و با اکراه و بی میلی و مجبورا را وانراج ازدواج می کند. وانراج در ابتدا وقتی متوجه می شود ناندینی مرد دیگری را دوست دارد عصبانی می شود اما بعدا تصمیم می گیرد آنها را به هم برساند. اما در این مدت، ناندینی با دیدن رفتارهای قابل احترام وانراج به او علاقه مند می شود و باوجود اینکه سمیر را در اروپا پیدا می کنند اما نزد شوهرش وانراج برمی گردد. سلمان خان و آیشواریا رای در این فیلم مانند زوجی به نظر می رسند که برای هم خلق شده اند و حضور آجی دیوگان در این فیلم مانند قطعه آخر تکمیل کننده بازی است. اسماعیل دربار یک موسیقی بی نظیر برای این فیلم ساخت که حتی تا به امروز و با گذشت ۲۰ سال از این فیلم، جزء محبوب ترین آهنگ های بالیوود است.

Taal (1999)
کارگردان: سوباش گای
بازیگران: آنیل کاپور، آیشواریا رای، آکشی کانا، آلوک نات و آمریش پوری

این فیلم داستان عشق بین یک پسر ثروتمند و یک دختر فقیر است که با موسیقی بی نظیر آی آر رحمان به یکی از ماندگاترین آثار تاریخ بالیوود تبدیل شد و آهنگ های این فیلم حتی امروز هم دلربا و محبوب هستند. آیشواریا در این فیلم بازی منحصر به فردی داشت و نقش مقابل انیل کاپور را ایفا کرد. جالب است بدانید شاهد کاپور در آهنگ «Kahin aag lage» از این فیلم یک از دنسرهای بک گراند بود. آیشواریا رای با این فیلم هم در هند و هم در سطح جهانی محبوبین و شهرت قابل توجهی پیدا کرد و راه سوپراستار شدن این گونه برای او هموار شد.

Kandukondain Kandukondain (2000)
کارگردان: راجیو منون
بازیگران: ماموتی، آجیت کومار، تابو، آیشواریا رای و عباس

این فیلم براساس رمان «Sense and Sensibility» نوشته جین آستن ۱۸۱۱ است. سه داستان عشقی مجزا به طور موازی در این فیلم روایت می شود. میناکشی (آیشواریا رای) خواهر کوچکتر سومیا (تابو) است. خانواده میناکشی به خاطر شرایط، درگیر یک دوره زمانی سختی می‌شوند و هر دو خواهر هر کدام به روش خودشان با این شرایط سعی دارند مقابله کنند. سومیا همه چیز را به به تقدیر می‌سپارد درحالیکه میناکشی معتقد است خودش باید تقدیر را رقم بزند. سومیا عاشق یک فیلمساز در حال تقلا به نام مانوهار (اجیت کومار) می‌شود در حالیکه میناکشی مدت زیادی است که عاشق پسری به نام سریکانت (عباس) است که بعدا میناکشی را برای ازدواج با یک دختر ثروتمند ترک می کند. میناکشی بعد عاشق ماجور بالا (ماموتی) می‌شود که یک کهنه کار جنگی است و پاهایش را از دست داده است. ماجور بالا در ابتدا فکر می کند که میناکشی از روی ترحم و دلسوزی می خواهد با او ازدواج کند اما میناکشی او را متقاعد می کند که واقعا عاشق او شده است. سومیا و مانوهار نیز در ابتدا مشکلات و اختلافاتی میانشان وجود دارد اما با حل کردن آنها پایان خوشی پیدا می‌کنند. تمام بازیگران این فیلم به خاطر ارائه بازی‌های تماشایی، مورد تحسین قرار گرفتند.

دیوداس (۲۰۰۲)
کارگردان: سانجی لیلا بهانسالی
بازیگران: شاهرخ خان، آیشواریا رای، مادوری دیکشیت، جکی شروف، کیرن کر

شاهرخ خان در این فیلم نقش یک پسر فارغ التحصیل رشته حقوق را بازی می کند که به تازگی از لندن برگشته و خودش را دلباخته و عاشق دختر همسایه، پارو (ایشواریا رای) پیدا می‌کند. اما به خاطر فاصله طبقاتی خانواده دیوداس راضی به ازدواج او با پارو نیستند. دیوداس که دلشکسته شده و تحمل دوری از معشوق دوران کودکی‌اش را ندارد معتاد به الکل می‌شود. مادر پارو به اجبار او را به عقد مردی درمی‌آورد که بسیار ثروتمندتر از خانواده دیوداس است. پارو با مرد زن مرده‌ای و بچه داری ازدواج می‌کند که هیچ علاقه ای به او ندارد. دیوداس که از خانه شان دلزده شده بیشتر وقت خود را در کنار فاحشه‌ای به نام چاندراموکی (مادوری دیکشیت) می‌گذراند و در کنار او کمی درد دلش تسکین می‌یابد. دیوداس طاقت دوری پارو را ندارد و وصعیت جسمانی او روز به روز بدتر می‌شود و نفس‌های آخرش را جلوی در خانه پارو می کشد و همان جا جان می‌دهد و در فراغ پارو می‌میرد. آهنگ «دهولا را دهولا» از این فیلم یکی از آکنیک‌ترین و ماندگاترین آیتم آهنگ‌های بالیوود با اجرای مادوری دیکشیت و آیشواریا رای بچن است. این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۲ بالیوود بود و آیشواریا و شاهرخ خان جایزه بهترین بازیگر سال را برای این فیلم دریافت کردند درحالیکه سانجی لیلا بهانسالی جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد.

خاکی (۲۰۰۴)
کارگردان: راجکومار سانتوشی
بازیگران: آمیتاب بچن، آجی دیوگان، اکشی کومار، آیشواریا رای، توشار کاپور

آجی دیوگان در این فیلم پرستاره، نقشی منفی و ضد قهرمانی بازی کرد و برای بازی در این فیلم مورد تحسین قرار گرفت. آنانت شریواستاو (آمیتاب بچن) معاون کمیسر درستکاری است که باید وظیفه‌اش را در برابر همه افراد فاسد انجام دهد. او به خاطر ماهیت پاک و درستکار که داشته طی سالهای فعالیتش در پلیس نتوانسته به جایگاهی که شایستگی آن را داشته برسد. به او ماموریت داده شده تا یک تروریست خطرناک به نام انصاری ( آتول کولکارنی) را به بمبئی بیاورد و در این مسیر یک بازرس جز، آشوین گوپته (توشار کاپور)، بازرس شیکر کاپور (آکشی کومار) و پاسبان کاملش ساوانت (کاملش ساوانت) در کنار او هستند. این تیم با یک معلم مدرسه به نام ماهالاکشمی (آیشواریا رای) برخورد می کنند که به آنها کمک می‌کند. در این مسیر، آنانت شریواستار و تیمش متوجه می‌شود یاشوانت انگره (آجی دیوگان) که قبلا افسر پلیس بوده و حالا خلافکار شده همراه با چند نفر دیگر در تلاش ترتیب دادن یک توطئه هستند. آیشواریا رای در این فیلم نقشی خاکستری بازی کرده است. او برگ برنده پنهان فیلم بود. هیچ کس انتظار نداشت کاراکتر او آن چیزی باشد که در انتها مشخص می‌شود. کاراکتر او در این فیلم با تمام کاراکترهایی که تا آن تاریخ بازی کرده متفاوت بود و تحسین مخاطبین را برانگیخت.

Raincoat (2004)
کارگردان: ریتوپارنو
بازیگران: آجی دیوگان و آیشواریا رای

در فیلم «کت بارانی» با یک داستان دیالوگ محور مواجه هستید. داستان این فیلم اقتباسی از داستان « The Gift of the Magi» نوشته او هنری (۱۹۰۶) است. این فیلم عمدتا در یک صحنه یک اتاقه فیلمبرداری شده است و همه چیز درباره یک ملاقات اتفاقی میان یک مرد و زن است قبلا عاشق هم بودند و حالا برای خوشحال کردن یکدیگر وانمود می کنند خوشبخت و راضی هستند. داستان با یک سری مکالمه میان این دو شخصیت پیش می رود که در خلال گفتگوی آنها چندین فلاش بک وجود دارد و داستان به روشی تلخ و شیرین تا پایان ادامه پیدا می کند و هر دو سعی می کنند در نظر دیگری خوب به نظر برسد. این فیلم با تمام فیلم هایی که آیشواریا رای و اجی دیوگان بازی کرده بودند تفاوت داشت. آنها در فیلم «هام دیل دچوکه صنم» زوج خوبی بودند و این شیمی را در این فیلم تکرار کردند. آجی نشان داد که برای به نمایش گذاشتن مهارتهایش نیاز به اسلحه یا یک محیط شارژ ندارد و می تواند در یک لوکیشن ساده و اثر دیالوگ محور هنرش را نمایش دهد.

Dhoom 2 (2006)
کارگردان: سانجی گادوی
بازیگران: ریتیک روشن، آیشواریا رای، آبیشک بچن، بی پاشا باسو، اودی چوپرا

سانجی گادوی دو سال بعد از سری اول فیلم موفق «دووم» با سری دوم این فیلم مهیج بازگشت. ابیشک باچان هنوز پلیسی ریز بین بود اما اودی به عنوان بازرس پلیس به نوعی وارد اداره پلیس شده است. این بار با فیلمی تاثیرگذار مانند سری فیلم های «ماموریت غیرممکن» مواجه هستیم چون یک سارق بسیار باذکاوت، باهوش و زیرک به نام آقای «A» با بازی ریتیک روشن که چهره واقعی اش را پشت ماسک های گوناگون پنهان می کند هر بار یک سرقت بزرگ و حرفه ای انجام می دهد و از دست پلیس فرار می کند. علاوه بر ریتیک، یک سارق آکروباتیک دیگر نیز با بازی آیشواریا رای در داستان وجود دارد. او در واقع طعمه ای است که ابیشک برای گرفتن آقای A وارد بازی کرده اما در نهایت عاشق آقای A می شود. این فیلم عمدتا در خارخ از هند فیلمبرداری شد و زوج ریتیک و آیشواریا به شدت مورد استقبال و توجه مخاطبین قرار گرفت. دووم۲ یکی از پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۰۶ هند شد و یکی از ماندگارترین فیلم های بالیوود است.

Guru (2007)
کارگردان: مانی راتنام
بازیگران: آبیشک بچن، آیشواریا رای بچن، مادوان، ویدیا بالان، میتون چاکرابورتی، آریا بابر

گورو یک اثر بیوگرافی است و داستان شانس و شهرت سرمایه دار بزرگی به نام دهیروبهای امبانی را روایت می کند. آبیشک باچان نقش اصلی فیلم را بازی می کند و آیشواریا رای نقش همسرش را بازی کرده است. این فیلم در یک روستای کوچک از گجرات آغاز می شود که در آن جوانی به نام گوروکانت دسای (گورو) آرزو دارد یک روز این روستا را توسعه دهد . گورو برای ورود به بازار ادویه به ترکیه می رود اما به یکباره تغییر عقیده می دهد و تصمیم می گیرد برای خودش کار کند. گوروی بعدی به همراه همسرش و برادرش به بمبئی می رود و تجارت پارچه را آغاز می کند. وی به تدریج تجارت خود را گسترش داده و واحدهای تولیدی خود را با نام Shakti Corporation تأسیس می کند. مانیک داسگوپتا (میتون چاکرابورتی)، که روزنامه سواتانترا را منتشر می کند، با گورو همچون پسرش رفتار می کند. از این رو گورو به او به عنوان یک پدر نگاه می کند که در روزهای ابتدایی مبارزه وی در بمبئی از او حمایت می کند.

تاکتیک های گورو با رشد تجارت وی بی رحمانه تر شده و با فعالیت های غیرقانونی مرز می بندند. او برای کارخانه های تولید پلی استر خود قطعات ماشین آلات را قاچاق می کند، کالا را به طور غیرقانونی ایجاد می کند و سهام را دستکاری می کند تا سود بیشتری کسب کند. اما وقتی مانیک داسگپتا می فهمد که ابزار موفقیت گورو همیشه صادقانه نیست، او به همراه خبرنگار روزنامه اش ، شیام ساکسنا (ماداوان) ، تصمیم می گیرند راه های فسادآمیز گورو را افشا کنند. آبیشک یکی از بهترین بازی های دوران حرفه ای خود را در این فیلم به نمایش گذاشته است و آیشواریا به عنوان قطب نمای اخلاقی او در فیلم نمایش داده شده که وی را همراهی می کند. «گورو» یکی از فیلم های محبوب منتقدین در سال ۲۰۰۷ بود و آبیشک برای بازی در این فیلم مورد تحسین قرار گرفت.

Provoked (2007)

کارگردان: جاگ موندرا
بازیگران: آیشواریا رای، روبی کالترین، میراندا ریچاردسون، نوین آندریوس

این فیلم براساس یک داستان واقعی برگرفته از خشونت های خانگی ساخته شده که قضاوت مهمی را برای قربانیان خشونت خانگی در پی داشت. آیشواریا رای به خاطر بازی در نقش زن خانه داری که از سوی همسرش مورد ضرب و شتم قرار میگرفت و بعد از سالها تحمل خشونت همسرش او را به قتل می رساند، مورد تحسین قرار گرفت. کیرانجیت آهلوالیا (آیشواریا رای) یک زن پنجابی است که به شکل سنتی با دیپاک آهلوالیا (نوین آندریوس) ازدواج می کند و برای اینکه به خانواده دیپاک نزدیک باشند به انگلیس می روند. در ابتدا ، دیپاک نسبت به او دلسوز و مهربان به نظر می رسد اما خیلی زود رنگ واقعی اش شروع به نشان دادن می کند زیرا دیپاک به تدریج یک جنبه تاریک، تهدیدآمیز و حتی اجتماعی بیمارگونه از خود بروز می دهد. کیرانجیت پس از تحمل ۱۰ سال رفتارهای خشونت آمیز و داشتن دو فرزند از او، دیگر قادر به تحمل خشونت و تجاوزهای مکرر شوهرش نیست و یک روز زمانی که شوهرش خواب است آتش به پای او می زند و به طور غیرعمدی او را می کشد.

Jodhaa Akbar (2008)
کارگردان: آشوتوش گواریکر
بازیگران: ریتیک روشن، آیشواریا رای، سونو سود

این اثر عاشقانه تاریخی ماجرای ازداوج متفاوتی را روایت می کند؛ اینکه چگونه شاهزاده خانم راجپوت، جودا (آیشواریا رای)، به منظور ایجاد اتحاد سیاسی با پادشاه اکبر (ریتیک روشن) ازدواج کرده و یاد می گیرد که تعصبات خود را کنار بگذارد و عاشق شوهرش می شود. پادشاه اکبر نیز به لطف تاثیر گرفتن از جودا شروع به نگاه کردن به درون خودش می کند و در کار فرمانروای فرد بهتری می شود. فیلم در مقیاس بزرگی فیلمبرداری شده و اکشن های زیادی در کنار هم قرار گرفته و ب سکانس هاش عاشقانه ادغام شده است. موسیقی ای آر رحمان از دیگر نکات برجسته این فیلم شاعرانه بود. آیشواریا و ریتیک هر دو در ایفای نقش های خودشان بی نظیر بودند و به نظر می رسید که آنها برای بازی در ای شخصیت ها خلق شده اند. جودا اکبر یکی از موفق ترین فیلم های سال ۲۰۰۸ بود و آیشواریا و ریتیک جایزه های متعددی در سال ۲۰۰۸ برای این فیلم دریافت کردند.

Raavan ( 2010)
کارگردان: مانی راتنام
بازیگران: آیشواریا رای، آبیشک بچن، ویکرام، گویندا، راوی کیشان

راگینی شارما (آیشواریا رای)، که با قایق بیرون رفته است، توسط بیرا موندا (آبیشک بچن ) ربوده می شود. شوهر راگینی، دیو پراتاب شرما (ویکرام) که ناظر پلیس است در جریان ربوده شدن همسرش قرار می گیرد. او بلافاصله از تمام نیروهایی که در اختیار دارد برای بازگرداندن راگینی استفاده می کند. آنچه در ادامه اتفاق می افتد تعقیب گربه و موش گونه بین بیرا و دیو است. قرار است بیرا آدم بد داستان و دیو قهرمان داستان باشند اما همه چیز آن گونه به نظر نمی رسد. «راوان» برداشت مانی رتنام از حماسه رامایانا است. این فیلم در پس زمینه جنگل های سرسبز ، تنگه های عمیق ، نهرهای پر آب و بارانی که هرگز متوقف نمی شود ، یک جلوه گاهی بصری خاص درست کرده است. نزدیک شدن به بیرا ، که به عنوان یک الهه در بین مردم خود مورد احترام است، باعث می شود راگینی به ویژگی های خوب خود پی ببرد. او شروع به تعمق کردن می کند که بیرا چرا یک یاغی شده است. یک رابطه عاطفی بین بیرا و راگینی ایجاد می شود. دیو از این موضوع استفاده می کند و در پایان از راگینی به عنوان طعمه ای برای به دام انداختن بیرا استفاده می کند.

Ae Dil Hai Mushkil (2016)
کارگردان: کارن جوهر
بازیگران: رنبیر کاپور، انوشکا شرما، آیشوار رای بچن، فوآد خان

این فیلم به نحوی پویایی رابطه میان زن بزرگتر – مرد جوان تر را مورد بررسی قرار داد. شیمی رنبیر کاپور و آیشواریا رای در این فیلم فوق العاده بود و همان گونه که انتظار می رفت مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم در یک فلش بک توسط ایان سنگر (رنبیر کاپور)، خواننده ای موفق روایت می شود. چند سال پیش در لندن، ایا بطور تصادفی با آلیزه خان (انوشکا شرما) آشنا شده و هر دو بلافاصله به خاطر شرایط روحی نزدیکی که داشتند هم ارتباط برقرار کردند. ایان به طور تقریبا پنهانی به الیزه علاقه مند می شود اما الیزه، ایان را فقط یک دوست می داند. آنها بعد از شکست عاطفی ایان به پیشنهاد الیزه برای یک سفر تفریحی به پاریس می روند اما وضعیت موجود همچنان ثابت است. الیزه در پاریس به طور اتفاق با دوست پسر سابقش برخورد می کند و آنها با هم آشتی می کنند و خیلی زود تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند و این تصمیم باعث ناامیدی ایان می شود. در همین حال، او با یک زن بزرگتر از خودبه نام صبا تالیار خان (آیشواریا رای بچن)، شاعری که در وین زندگی می کند آشنا می شود. او برای ملاقات وی به وین می رود و گرچه از نظر جسمی جذب او می شود ، اما نمی تواند الیزه را فراموش کند و می بیند که صبا از او می خواهد که آنجا را ترک کند. هنگامی که او دوباره با الیزه ملاقات می کند ، متوجه می شود که الیزه به خاطر ابتلا به سرطان در حال مرگ است و هر دو سعی می کنند قبل از پایان زندگی الیزه زمانی که در اختیار دارند با یکدیگر بگذرانند.

آدرس اینستاگرام آیشواریا رای:

https://www.instagram.com/aishwaryaraibachchan_arb/?hl=en

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا