میزان زکات فطره در سال ۹۹ چقدر است؟

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره میزان زکات فطره در سال ۹۹ اعلام شده توسط دفتر مقام معظم رهبری، آیت ‌الله مکارم شیرازی ، آیت ا… علوی و همچنین دفتر آیت ‌الله نوری همدانی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. دفتر آیت ‌الله مکارم شیرازی و همچنین دفتر آیت ‌الله نوری همدانی میزان زکات فطره در سال ۹۹ را به کلیه دفاتر این مرجع تقلید در سراسر کشور اعلام کرد.

میزان زکات فطره در سال ۹۹

بر اساس نظر آیت ‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان (۱۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان (۳۰۰۰۰ تومان) اعلام ‌شده است. لازم به ذکر است که بر اساس مسئله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل حضرت آیت ‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خود و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این ‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این ‌ها را بدهد، کافى است.

بنابر فتوای آیت ‌الله مکارم شیرازی اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد، فطریه او به عهده خود است.

همچنین دفتر آیت ‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید میزان زکات فطره امسال را اعلام کرد که این میزان به شرح زیر است:

آیت ‌الله نوری همدانی قوت غالب را ملاک ندانسته است و پرداخت سه کیلوگرم از هرکدام از خوراکی‌ های که در رساله عملیه به ‌عنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می ‌دانند.

طبق تحقیقات انجام ‌شده میانگین قیمت گندم برای هر فرد ۱۰۰۰۰ (ده هزار تومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵۰۰۰۰ (پنجاه‌ هزار تومان) است. لازم به ذکر است که مقلدین محترم باید طبق قیمت منطقه ‌ای خود محاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

?اعلام میزان فطریه از سوی آیت الله علوی گرگانی

?بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار ریال است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

۳ استفتاء جدید رهبر انقلاب درباره زکات فطره

کارت به کارت کردن زکات فطره برای فقیر

? پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

جنس و مقدار فطریه

? پاسخ: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو

? پاسخ: باید همان جنس‌هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا