نحوه بستن قرارداد برای انجام کاری مشخص از نظر حقوقی چگونه است ؟

برای بستن قرار داد برای کار معین شرایطی لازم است که باید هر دو طرف قرارداد لحاظ کنند ، در این مطلب شرایط و نحوه بستن قرارداد برای کار معین را توضیح خواهیم داد.
قرارداد کار معین به قراردادی گفته می شود که برای یک کار مشخص و معین بسته شده و پس از آنکه کار مشخص شده در قرارداد به اتمام رسید ، قرارداد کار نیز خود به خود خاتمه پیدا می کند .

قرارداد کار برای انجام کار معین چیست؟

به گزارش دلگرم : کار، فعالیتی است برای ارائه کالا یا خدمات به طوری که مابه ازای مشخصی داشته باشد. پس انواع مشاغل زیرمجموعه همین تعریف هستند اما منظور ما در این جا کار و شغلی ست که زیرنظر بخش خصوصی انجام شود. قانون کار نیز حاکم بر فعالیت های بخش خصوصی ست و فعالیت‌های دستگاه دولتی زیر نظر قوانین دیگری از جمله قانون استخدام است.تشخیص درست کارگر و کارفرما بسیار مهم است زیرا فقط کسی که بر اساس قانون کارگر یا کارفرما نامیده شود می­‌تواند از حمایت‌های قانون کار بهره‌مند شود و ضوابط این قانون تنها بر آن ها حاکم است. پس به تعریف دقیق این مفاهیم می‌­پردازیم. طبق تعریف قانون کار ” کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

”پس برای این که مشخص شود فردی کارگر هست یا خیر می­توان سه ملاک را مد نظر قرار داد:

  1. اولا کارگر شخص حقیقی ست و موسسه یا شخص حقوقی نمی­‌تواند کارگر باشد.
  2. دوما باید در مقابل فعالیتی که انجام می­‌دهد مزدی دریافت کند پس اگر مزدی پرداخت نشود آن فرد کارگر نیست و شامل مقررات حقوق کار نمی­‌شود.
  3. سوما کارگر باید کار را با درخواست کارفرما شروع کند مثلا اگر کارگر بدون تقاضا ی کارفرما دیواری را نقاشی کند و طالب مزد آن باشد، کارفرما می­‌تواند مزد اورا ندهد زیرا این کار را با درخواست کارفرما انجام نداده بود و همین باعث می­‌شود که آن فرد شامل تعریف کارگر نیز نشود.

قانون کار در مورد کارفرما نیز میگوید ” کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او درمقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند؛ نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”

کارفرما برعکس کارگر می­‌تواند شخص حقوقی باشد؛ برای مثال یک شرکت خصوصی، کارگری را برای نظافت محیط شرکت استخدام می‌­کند.کارفرما هم وظیفه مالکیتی و هم مدیریتی دارد مالکیت به معنی این که صاحب کار، کارگاه، تجهیزات و منافع آن است و مدیریت هم به معنی نظارت بر استخدام کارگر، فعالیت او، پیش­روی فعالیت و غیره است. همانطور که در تعریف مشاهده می‌­کنید کارفرما می­تواند برای شان مدیریتی خود نماینده انتخاب کند و نماینده نیز باید ضامن تمامی اقدامات صورت گرفته از جانب خود باشد.

بر اساس قانون، قرارداد کار چیست و چه مندرجاتی دارد؟

مطابق با تعریف قانون ” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت، یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.”قرارداد کار به اعتبار موضوع سه قسم است: ۱.قرارداد کار دائم ۲. قرارداد کار موقت ۳. قرارداد کار معین

قراردادکار دائم: در این نوع قرارداد طرفین توافقی بر سر خاتمه ی کار نمی­‌کنند و تا زمانی نا معلوم قرارداد پا برجاست. این نوع از قرارداد به دلیل امنیت شغلی ای که برای کارگر ایجاد می­کند مطلوب اوست اما کارفرمایان تمایلی به بستن این نوع از قرارداد ندارند. تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار می‌­گوید در صورتی که کار مستمر باشد و زمانی برای آن تعیین نشده باشد قرارداد کار دائمی خواهد بود.

قرارداد کار موقت: در این نوع قرارداد کارفرما با کارگر سر مدت معینی توافق کرده و بر اساس همان قرارداد می­بندد مثلا قرارداد ساعتی، ۳ ماهه یا یکساله.در صورتی که نیاز به قرارداد کار موقت دارید می‌توانید این قرارداد را همین الان دریافت کنید.

قرارداد کار معین چیست و به چه نکاتی می‌پردازد؟

در قانون، قرارداد کار برای انجام کار معین جزو قرارداد‌های کار شمرده نشده است اما عرف و مواد ۲۴ و ۲۵ قانون کار بر وجود این نوع از قرارداد صحه می­‌گذارند. کار معین کاری ست که در بازه زمانی مشخص شروع و خاتمه می­یابد و قراردادی که موضوعش این نوع از کار باشد قرارداد کار معین نامیده می­‌شود.برای این که بتوانید این نوع از قرارداد را بنویسید در وهله اول باید شرایط صحت قرارداد را بدانید، طبق قانون کار این شرایط عبارتند از :

الف) مشروعیت مورد قرارداد

ب) معین بودن موضوع قرارداد

ج) عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر. پس از اطمینان از این که قرارداد شما شروط صحت را دارد می‌­توانید اقدام به بستن قرارداد کنید.

هنگام بستن قرارداد کار برای انجام کار معین این نکات را فراموش نکنید!

مشخص کردن حدود آغاز قرارداد کار معین: در این نوع قرارداد بازه ی زمانی مبنا نیست، بلکه همان کارمعین و آغاز و انجام آن است که مهم است. مشخص کردن تقریبی زمان از این نظر اهمیت دارد که اگر کارگر روزانه یا ساعتی مزد دریافت کند، زمان آغاز قرارداد برای شروع پرداخت به او در نظر گرفته می­شود.

شفاف سازی در مورد حق الزحمه(مزد): به طور کلی قانون کار بیشتر متمایل به حمایت از حقوق کارگر استاست؛ زیرا این کارفرمایانید که قدرت را در دست دارند و ممکن است باعث تضییع حقوق کارگر شوند؛ به همین دلیل معمولا در قرارداد های کار میزان پرداختی کار مشخص می­شود و کارگر با اطلاع از آن اقدام به امضای قرارداد می­کند، در مورد قرارداد کار معین نیز بر اساس عرف مزد تعیین شده و پرداخت ها نیز به شکلی که در قرارداد ذکر شده انجام می­شود.

خاتمه قرارداد کار معین: ماده ۲۱ قانون کار در مورد چگونگی خاتمه قرارداد صحبت می­کند. بر اساس بند هـ این ماده، قرارداد کار معین با پایان یافتن کار معین خاتمه می­یابد. برای مثال کارفرمایی برای کشیدن دیواری با ابعاد ۲۵*۳ با کارگری قرارداد می بندد؛ قرارداد با شروع دیوارکشی آغاز و با اتمام آن خاتمه می­یابد.

ممنوعیت فسخ یک طرفه: موضوعی که نباید از آن چشم پوشی کرد ماده ۲۵ قانون است؛ که فسخ یک طرفه ی قرارداد کار معین را ممنوع کرده است. پس اگر کارگر از کار موضوع قرارداد استعفا دهد، تخلف محسوب شده و ملزم به پرداخت خسارت است.کارفرما نیز نمی­‌تواند به طور یک طرفه قرارداد کار را فسخ کرده و کارگر را از کار بیکار کند. در صورت تخلف در این مورد فرد شاکی می­‌تواند به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف رجوع کند.

نیاز به قرارداد کار برای انجام کار معین دارید؟

اگر در حال بستن قرارداد کار هستید و از استاندارد‌های آن با خبر نیستید می‌­توانید درخواست تنظیم یا بررسی قرارداد خود را ثبت نموده یا با مراجعه به بانک قرارداد انواع قراردادهای کار را دریافت کنید.تنظیم متن قرارداد کاری و ملاحظه نکات و مندرجات این قرارداد منجر به تضمین آینده روابط کاری میان کارگر و کارفرما می‌شود. در واقع با ایجاد و ورود این چارچوب قانونی در روابط حقوقی میان طرفین این قرارداد می‌توان بدون شک بسیاری از دغدغه‌های طرفین را مرتفع کرد.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

شرایط جایز تعدیل قرارداد به چه صورتی است ؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا