زندگینامه استاد محمدرضا شجریان + نشانی اینستاگرام

در این مطلب، نشانی اینستاگرام استاد محمدرضا شجریان همراه با بیوگرافی کامل ایشان ، اسطوره موسیقی ایران و استاد آواز را خواهیم خواند! با ما همراه باشید. محمدرضا شجریان که مدت ها است با بیماری دست و پنجه نرم می کند، امروز در بیمارستان جم شهر تهران بستری شد و تحت مداوای دکتر بهلولی قرار گرفت! بر اساس شنیده ها حال عمومی استاد شجریان مساعد است و به زودی مرخص می‌ شود. لازم به بیان است محمدرضا شجریان یک بار نیز در هفتم شهریور ماه ۱۳۹۴ شمسی در بیمارستان کسری بستری شده بود!

اینستاگرام استاد محمدرضا شجریان

اما در ادامه بیوگرافی کامل استاد محمدرضا شجریان آماده شده است. محمدرضا شجریان ، موسیقی‌ دان، آهنگ‌ ساز، خواننده و خوشنویس متولد ۱ مهر ماه سال ۱۳۱۹ شمسی در شهر مشهد می باشد. براساس آن چه در خاطرات استاد شجریان از دوره ی کودکی خود آمده است او ۵ ساله بود که در خلوت کودکانه‌ ی خود آواز می‌ خواند!

پدر شجریان ، قاری قرآن بود! به همین دلیل وی از دوره ی کودکی تحت تعلیم پدر خود قرار گرفت. شجریان ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۲۶ شمسی به کلاس اول دیستان می‌ رود و یک سال بعد به آموزش تلاوت قرآن‌ کریم در نزد پدر خود می‌ پردازد. او ۹ سال سن داشت که تلاوت قرآن را آغاز کرد و یک سال بعد این کار را در میتینگ‌ ها و اجتماعات سیاسی آن سال‌ ها ادامه داد. در سال ۱۳۳۱ شسمی و وقتی تنها ۱۲ سال سن داشت، برای نخستین بار صدای شجریان از رادیو خراسان پخش شد.

در سال ۱۳۳۲ شمسی، وی عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان شهر مشهد از آن خود می‌ کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را ادامه می دهد! بد نیست بدانید وی در این دوره ی در فعالیت های ورزشی نیز فعالیت داشت.

شجریان در سال ۱۳۳۶ شمسی به دانشسرای مقدماتی در شهر مشهد می‌ رود. وی ۱۹ ساله بود که با یک معلم موسیقی آشنا شد و پس از فارغ التحصیلی از دانشسرای عالی با ساز سنتور آشنا شد! این آشنایی سبب شد تا وی شروع به یادگیری این ساز در نزد استاد جلال اخباری نماید. شجریان علاقه ی ویژه و خاصی نیز به آواز داشت! آشنایی با ساز سنتور این اشتیاق را در وی به وجود می آورد که شروع به سنتور سازی و همچنین تحقیق برای هر چه بهتر کردن صدای سنتور نماید!

آغاز فعالیت های محمدرضا شجریان در عرصه آواز

وی در سال ۱۳۳۸ شمسی وی به اجرای آوازهای بدون ساز و همچنین قرائت قرآن برای رادیو خراسان می پردازد. در این سال ها، شجریان به خاطر مخالفت پدر، مدتی با نام مستعار ” سیاوش بیدگانی ” در رادیو آواز می خواند تا اینکه پدر اجازه استفاده از نام اصلی را به وی می دهد.

یک سال بعد شجریان، دیپلم دانشسرای عالی را می‌ گیرد و به استخدام اداره ی آموزش و پرورش در می‌ آید و همزمان نیز به تدریس در دبستان خواجه نظام‌ الملک بخش رادکان استان خراسان رضوی می پردازد. لازم به بیان است در سال ۱۳۴۲ شمسی وی از بخش رادکان به روستای شاه آباد مشهد به عنوان مدیر دبستان منتقل می‌ شود. در سال ۱۳۴۲ شمسی محمدرضا شجریان موفق می‌ شود که اولین سنتور خود را با چوب توت بسازد!

شجریان و پسر او رایان

در سال ۱۳۴۶ شمسی او با احمد عبادی ، نوازنده ساز سه تار آشنا شد و در کلاس های موسیقی دان مشهور، اسماعیل مهرتاش شرکت کرد. بعد از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌ های شهر مشهد، شجریان در آذر ماه سال ۱۳۴۶ شمسی به شهر تهران منتقل می‌ شود.

در سال ۱۳۴۷ شمسی وی همزمان با فراگیری موسیقی و فعالیت در آن، خوشنویسی را نیز زیر نظر حسن میرخانی شروع می نماید و دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۹ شمسی درجه ممتازی را دریافت می کند. وی سپس به وزارت منابع طبیعی منتقل می شود.

در سال ۱۳۵۰ شمسی و وقتی وی ۳۱ سال سن داشت، زیر نظر استاد موسیقی ” فرامرز پایور ” شروع به یادگیری ردیف های آوازی کرد و همزمان زیر نظر چند استاد دیگر نیز شیوه های تصنیف خوانی را گذارند.

ضبط اولین برنامه محمدرضا شجریان در رادیو

در سال ۱۳۴۶ شمسی، اجرا و ضبط اولین برنامه در رادیو ایران که با عنوان “برگ سبز شماره ی ۲۱۶” در شب جمعه ۱۵ آذر ماه پخش شد، مهم ترین فعالیت شجریان بود! شجریان در سال ۱۳۴۹ شمسی ، همکاری خود را با با برنامه‌ های تلویزیون ملی ایران آغاز کرد و همزمان به دریافت درجه ی ممتاز در رشته ی خوشنویس نایل شد. در سال ۱۳۵۰ شمسی وی افتخار آشنایی با شاعر گرانمایه هوشنگ ابتهاج یا همان سایه را پیدا می‌ کند و به همکاری با برنامه ” گل های تازه ” در رادیو می‌ پردازد.

محمدرضا شجریان و پایه گذاری شرکت موسیقی ” دل آواز “

در سال ۱۳۵۲ شمسی وی به اتفاق گروهی از هنرمندان هم چون محمدرضا لطفی ، ناصر فرهنگفر ، حسین علیزاده ، جلال ذوالفنون ، داود گنجه‌ ای، مقدسی و حدادی و… مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا می‌ گذارد. در سال ۱۳۵۴ شمسی و وقتی ۳۵ سال سن داشت در جشن هنر شیراز با یک گروه موسیقی به اجرای زنده پرداخت و در سال ۱۳۵۴ شمسی و وقتی ۳۷ سال سن داشت، در تلاوت قرآن کشوری اول شد! وی در اسفند ماه سال ۱۳۵۷ شمسی شرکت موسیقی ” دل آواز ” را راه اندازی نمود!

اینستاگرام استاد محمدرضا شجریان

پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه فعالیت های محمدرضا شجریان

با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت شجریان نیز مثل دیگر هنرمندان دستخوش تغییر شد! در یکی دو سال اول پس از پیروزی انقلاب، وی چند آهنگ انقلابی و میهنی با ناظری و لطفی داشت! سپس بیشتر وقت خود را صرف تدریس موسیقی کرد.

ماجرای ربنای معروف استاد محمدرضا شجریان

در سال ۱۳۵۸ شمسی او با غلامرضا دادبه آشنا می‌ شود و سپس آلبوم‌ های مختلفی را با گروه ” پایور ” و نیز آلبوم‌ های دیگری را با گروه ” شیدا ” و ” عارف ” کار می‌ کند. در همین سال و وقتی ۳۹ سال سن داشت، برخی از آیات قرآن را صرفا برای تمرین هنرجویان خود خواند! اما دعای ربنای خوانده شده توسط وی به مدت ۳۰ سال و تا قبل از ممنوع الصدایی او در رادیو و تلویزیون، در ماه رمضان هر سال پخش شد.

آغاز فعالیت های جهانی محمدرضا شجریان

با شروع دهه ۷۰ شمسی، شهرت جهانی استاد محمدرضا شجریان نیز شروع شد! وی در سال ۱۳۷۸ شمسی، جایزه پیکاسوی سازمان یونسکو را دریافت کرد! وی در ادامه، دیپلم افتخار و نشان موتزارت را نیز از سازمان یونسکو دریافت کرد.

از سال ۱۳۷۹ شمسی نیز همکاری با حسین علیزاده و کیهان کلهر را شروع کرد! در دهه ۱۳۸۰ شمسی از او به عنوان افسانه موسیقی شرق در جهان یاد شد!محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۹ شمسی جایزه بیتا را از آن خود کرد. او همچنین در سال ۱۳۹ شمسی، نشان شوالیه ملی لیاقت را از کشور فرانسه دریافت کرد.

روزنامه ی ونکوورسان محمدرضا شجریان را یکی از مهم‌ ترین هنرمندان موسیقی جهان  و همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۲۰۱۰ میلادی وی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ است! از جمله شاگردان معروف استاد محمدرضا شجربان می توان به حسام الدین سراج ، شهرام ناظری ، پسر خود همایون شجریان ، ایرج بسطامی ، حمیدرضا نوربخش ، معصومه مهرعلی ، سینا سرلک و… اشاره کرد. محمدرضا شجریان در ایران ملقب به خسرو آواز ایران می‌ باشد.

ماجرای ممنوعیت پخش صدا و تصویر محمدرضا شجریان در رادیو و تلویزیون

در پی حوادث سال ۱۳۸۸ شمسی، محمدرضا شجریان با یک نامه انتقادی به ضرغامی ، رئیس وقت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده از سروده های انقلابی به خصوص سرود ” ایران، ای سرای امید ” را غیر شرعی خواند و خواستار توقف پخش این آثار شد! مدتی بعد وی آهنگ ” زبان آتش ” را خواند که پس از آن پخش دعای ” ربنای” او نیز در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ممنوع شد و از اجرای کنسرت های او نیز در ایران جلوگیری به عمل آمد.

اینستاگرام استاد محمدرضا شجریان

زندگی شخصی محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۴۰ شمسی با دوشیزه ” فرخنده گل افشان ” در شهر قوچان ازدواج می‌ کند! آن ها مرداد ماه همان سال جشن عروسی خود را می‌ گیرند که حاصل این ازدواج، یک زندگی سی ساله و سه دختر و یک پسر به نام همایون است. در سال ۱۳۴۲ شمسی فرزند اول او یعنی راحله شجریان متولد می شود.

در سال ۱۳۴۴ شمسی نیز دختر دوم او یعنی افسانه شجریان در شهر مشهد به دنیا می‌ آید! افسانه شجریان به همسری پرویز مشکاتیان در می‌ آید. دختر سوم وی یعنی مژگان شجریان در ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۷ شمسی در شهر تهران متولد می‌ شود. در سال ۱۳۵۴ فرزند پسر او یعنی همایون متولد می‌ شود.

اما زندگی با فرخنده گل افشان دوام چندانی نداشت! و پس از گذشت سی سال به طلاق و جدایی ختم شد.

شجریان و کتایون خوانساری

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۰ شمسی و در سن ۵۳ سالگی، با دختر ۲۶ ساله ای به نام ” کتایون خوانساری ” ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج، تولد پسری به نام ” رایان ” در سال ۱۳۷۶ شمسی و در کشور کانادا بود!

در نوروز سال ۱۳۹۵ شمسی، محمدرضا شجریان با انتشار کلیپی دردناک از وضعیت ظاهری برآشفته و غیر معمول خود، خبر از یک مهمان قدیمی ۱۵ ساله داد! بعدها مشخص شد استاد محمدرضا شجریان به بیماری سرطان کلیه مبتلا شده است!

آدرس اینستاگرام محمدرضا شجریان

https://www.instagram.com/officialshajarian

خسروی آواز ایران در ۱۴ مهر با شرایط عمومی قلبی و ریوی و تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.
استاد شجریان همچنین از ۲۵ مرداد سال جاری به مدت ۱۰ روز به دلیل افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود.
وی بهمن سال گذشته نیز به علت بروز مجدد اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم بستری شد و بامداد روز جمعه دوم اسفند ۹۸ همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علایم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد.
خسرو آواز ایران، پنجم فروردین سال جاری با حال عمومی مناسب از بیمارستان ترخیص شد و بر اساس اعلام هیات مدیره بیمارستان جم اقدامات درمانی وی زیر نظر پزشکان معالج در خارج از بیمارستان انجام گرفت.
استاد شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا