هانا کیمورا قهرمان مبارزات کشتی کج زنان که بود؟

خودکشی و مرگ افرادی که در فضای رسانه به عنوان “ستاره” یا “سلبریتی” شناخته می شوند همواره موضوعی بحث برانگیز و البته پرمخاطب بوده است بویژه که طی یک دهه گذشته رشد انفجاری شبکه های اجتماعی آنلاین و چالش هایی که از این شبکه ها متوجه سلبریتی ها و زندگی خصوصی آنها می شود نیز به یک موضوع قابل بحث مبدل شده است.

در iهمین باره سری به کشور ژاپن می زنیم که در سال ۲۰۲۰ خودکشی ستاره جوان برنامه های تلویزیونی آن موجب توقف چند برنامه فصلی پرطرفدار شد و واکنش های زیادی را به همراه داشت تا جایی که اداره کنندگان این کشور از تصویب قانونی برای پیشگیری و کنترل قلدری در فضایی مجازی (قلدری سایبری یا آنلاین) خبر دادند.

هانا کیمورا ۲۲ ساله قهرمان مبارزات کشتی کج زنان و همچنین نقش آفرین یک سریال تلویزیونی واقع نما از نتفلیکس بود که ۲۳ ماه می سال ۲۰۲۰ جسد بی جان وی در منزلش کشف شد. براساس نتایج تحقیقاتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفت؛ وی اندکی قبل از مرگ پست هایی را مبنی بر آزار و اذیت سایبری در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. بعدها رویترز در رابطه با مرگ کیمورا به این نکته اشاره کرد که پست های شبکه های اجتماعی وی میزبان نظرات(کامنت) منفی زیادی بوده که احتمالا اثر جدی بر تعادل روانی این هنرمند ژاپنی گذاشته است.

 

جالب آنکه در منابع اطلاعاتی آنلاین نیز علت مرگ وی را “خودکشی ناشی از فشار رسانه های اجتماعی” ذکر کرده اند.

کیمورا پیش از مرگ تصاویری خونین که در آنها ظاهرا مچ دست خود را بریده در توئیتر منتشر کرد و توضیح داد قربانی افرادی شده که خواستار مرگ و نابودی او شده اند. کیمورا ادامه می دهد: می خواهم که دوستم داشته باشید و به خاطر ضعیف بودنم متاسفم!

کارشناسان پس از مرگ کیمورا اعلام کردند که حضور در یک سریال تلویزیونی واقع نما که به نوعی تمام جزئیات شخصیتی این جوان را در اختیار میلیون ها بیننده قرار داده است مهمترین عامل شکل گیری نظرات منفی علیه وی بود.

از مرگ سلبریتی 22 ساله در ژاپن تا چالشی جدید به نام

بررسی های پلیس نیز مشخص ساخت که روز پیش از خودکشی، کیمورا حدود ۱۰۰ پیام تند و دارای محتوای توهین آمیز دریافت کرده است.

به رغم آنکه ژاپن یک کشور پیشرفته در حوزه فناوری محسوب می شود اما نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که شهروندان دیجیتال این کشور تلاش های انجام شده برای مبارزه با قلدری سایبری را کافی نمی دانند. برای مثال در سال ۲۰۱۸، ژاپن از میان ۲۸ کشور رتبه بیشترین نگرانی و نارضایتی از چالش های بدرفتاری در فضای مجازی را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۱۹ نیز یکی از ستاره های تلویزیونی کره جنوبی در پرونده ای مشابه دست به خودکشی زد. پس از این اتفاق، نتایج یک نظرسنجی در کره جنوبی منتشر شد که ۸۰۵۳۷ مورد از مزاحمت های سایبری در شبکه های اجتماعی را مشخص کرد.

همچنین مطالعات یک مرکز آماری دیجیتال در استرالیا از رشد ۳۲ درصدی قلدری سایبری طی یک دهه گذشته خبر داد. براساس این مطالعه؛ قلدری سایبری و مزاحمت ها در فضای مجازی دست کم موجب ۳ مورد خودکشی در هر هفته برای رده سنی ۵ تا ۱۷ سال می شود.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: حدود ۷۵۰ مورد خودکشی هر ساله در رده سنی ۱۳ تا ۱۷ سال گزارش می شود که همگی قربانی قلدری سایبری بوده اند.

مرکز تحقیقات پیو در یکی از مطالعات سال ۲۰۱۸ خود مشخص ساخت که ۵۹ درصد از نوجوانان آمریکایی سابقه گرفتاری در مزاحمت های آنلاین را دارند.

رویترز نیز در سال ۲۰۱۸ نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن ۱ کودک از هر ۵ کودک به نوعی قربانی قلدری آنلاین شده اند.

نشریه معتبر لنست نیز در سال ۲۰۲۰ گزارشی را منتشر کرد که براساس مجموعه ای از مطالعات تخصصی و نظرسنجی ها دقیق از قلدری آنلاین بویژه در شبکه های اجتماعی به عنوان یک آسیب روحی و از جمله مهمترین عوامل ایجاد زمینه های خودکشی نام برده شد.

باتوجه به آنچه که طرح شد و مطالعات معتبری که در سطح بین المللی انجام شده و البته مهم تر براساس اصول و قواعد رفتار انسانی؛ عملکرد هر یک از کاربران فضای مجازی می تواند اثر بسیار مهمی برای کاربر دیگر داشته باشد. به عبارت دیگر؛ آنچه که به عنوان پست و یا کامنت در صفحات شبکه های اجتماعی قرار می دهیم آنچنان قدرتی دارد که می تواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد پس کمی نگرانتر، مهربانتر و با دقت بیشتر در این فضا به اشتراک بگذاریم!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا