پرسونا چیست؛ ۴ روش کاربردی برای شناخت پرسونای مشتری

رپورتاژ آگهی

پرسونا چیست؛ 4 روش کاربردی برای شناخت پرسونای مشتری

هر کسب و کاری یک مخاطب هدف دارد که بیشتر به بخش های مختلف مشتریان تقسیم می شود. در این بخش ها، انواع مختلفی از خریداران وجود دارد، هر مشتری خواسته ها و نیازهای یکسانی ندارد. شخصیت خریدار، مشتری ایده‌آل شما را مشخص می‌کند. پرسونا مخاطب چیست؟ پرسونای خریدار با هدف خریدار مرتبط است. به بیان ساده، پرسونا نمایشی جزئی و نیمه تخیلی از مشتری هدف شما است که از طریق داده های کمی و کیفی در مورد مشتریان موجود و تحقیقات بازار مطلع می شود. در ادامه به بررسی پاسخ پرسونا چیست میپردازیم.

پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مشتری به معنای نماینده‌ای است که شرکت یا سازمان شما برای نمایش و تعریف مشتریان خود به کار می‌برد. این نماینده ممکن است بر اساس تحقیقات بازاریابی و داده‌های جمع‌آوری شده، یک تصویر مشخص از مشتریان شما را ایجاد کند. این تصویر ممکن است شامل جنسیت، سن، ترجیحات، نیازها، هدف‌ها، مشکلات و مسائل مشتریان باشد. داشتن اطلاع از پرسونای مشتری میتواند در تحلیل سئو سایت تاثیر بسیاری داشته باشد. استفاده از پرسونای مشتری به شما کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها را برای جلب و حفظ مشتریان انتخاب کنید. این مفهوم به شما این امکان را می‌دهد که محتوا، تبلیغات، و خدمات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که با نیازها و ترجیحات پرسونای مشتری سازگار باشد و ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید.

۴ روش کاربردی برای شناخت پرسونای مخاطب

برای شناخت بهتر پرسونای مخاطب خود، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در زیر چهار روش کاربردی برای شناخت پرسونای مخاطب آورده شده است:

 

 

۱. انجام تحقیقات بازار

پرسونا چیست؛ 4 روش کاربردی برای شناخت پرسونای مشتری

قدم اول برای شناخت پرسونای مخاطب، انجام تحقیقات بازار است. با تحقیقات بازار شما به اطلاعات بسیاری از شخصیت کاربران خود دست پیدا خواهید کرد. با انجام تحقیقات بازار، می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره مشتریان و بازار مورد نظر جمع‌آوری کنید. این تحقیقات شامل مصاحبه با مشتریان فعلی و پتانسیلی، مطالعات میدانی، تجزیه و تحلیل رقبا، و جمع‌آوری داده‌های آماری می‌شود. داده های مشتریان فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و تحقیقات بازار انجام دهید تا بفهمید مشتری ایده آل شما کیست. ترکیب داده‌های جمعیت‌شناختی، رفتاری و روان‌شناختی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت، هرچه انواع داده‌های بیشتری را تجزیه و تحلیل کنید، شخصیت خریدار شما جامع‌تر خواهد بود. شما می توانید از طریق CRM داده های مشتریان فعلی خود را جمع آوری کنید و از طریق نظرسنجی، مصاحبه و پایگاه های داده پولی، تحقیقات بازار را انجام دهید.

بینش حاصل از تحقیق و تجزیه و تحلیل شما به شما کمک می کند اطلاعات کلیدی مانند جمعیت شناسی، اندازه کسب و کار، عنوان یا موقعیت شغلی، اهداف و اهداف، و چالش ها و نقاط دردناک را کشف کنید.

با دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان یا مشتریان بالقوه خود شروع کنید. شما می توانید این کار را از طریق کارهای تحقیقاتی بازار مانند مصاحبه های فردی با مشتری، گروه های متمرکز، نظرسنجی ها و بررسی تحقیقات شخص ثالث انجام دهید. اگر محصول شما دیجیتال است، مانند یک اپلیکیشن، می‌توانید روندهایی را در داده‌ها و الگوهای رفتاری کاربران آن نیز بیابید.

۲. نظر سنجی از مشتریان

ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق نظرسنجی‌ها و بازخوردها به شما امکان می‌دهد تا نیازها و نظرات آنها را بفهمید. از سوالات باز در نظرسنجی‌ها استفاده کنید تا به مشتریان فرصت دهید نقدها و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. به لیست سوالات خود مراجعه کنید تا شما را در فرآیند ایجاد شخصیت خریدار راهنمایی کند. یک لیست اساسی از سوالات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حرفه آنها چیست؟
  • یک روز معمولی در زندگی آنها چگونه است؟
  • برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می کنند؟
  • آنها چگونه ترجیح می دهند کالا و خدمات به دست آورند؟
  • هنگام انتخاب فروشنده چه چیزی برای آنها مهم است؟
  • برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستند؟
  • اهداف آنها چیست؟

۳-     یافتن اهداف و نیازهای مشتری

پرسونا چیست؛ 4 روش کاربردی برای شناخت پرسونای مشتری

سومین روش برای شناخت پرسونای مخاطب، یافتن اهداف و نیازهای مشتری است. کلید ایجاد یک شخصیت خریدار مفید این است که بدانید مشتری شما از کجا آمده است و برای رفع کدام نیاز آمده است.  پرسونای خریدار شما صرفاً مجموعه ای از نقاط داده نیست. با کنار هم قرار دادن یک داستان بر اساس تحقیقات، میتوانید پرسونای مشتری خود را پیدا نمایید. هنگامی که پایه و اساس را ایجاد کردید، سپس می توانید اهداف و نیاز آنها را بررسی کنید. آنها می خواهند چه چیزی برای کسب و کار خود به دست آورند؟ چه چالش هایی بر سر راه آنها قرار دارد؟

هنگامی که احساس کردید داده های کافی برای درک پرسونا مخاطب، نقاط نیاز و اهداف مشتریان خود جمع آوری کرده اید، شروع به ایجاد فرضیه هایی برای چگونگی تعریف شخصیت ها بر اساس یافته های تحقیق خود کنید. می‌توانید یک توصیف کوتاه شخصیت ایجاد کنید که شامل همه چیز از نام، نقاط درد و عنوان شغلی آنها باشد. با این حال، تا زمانی که بتوانید آن را از طریق آزمایش تأیید کنید، هر جزئیاتی در صفحه‌ی تک شما یک فرضیه باقی می‌ماند.

هر چه جزئیات واضح تری به پرسونای مخاطب خود اضافه کنید، بهتر است. این نمونه‌های شخصیت خریدار می‌توانند به عنوان الگوهایی برای دستیابی به سطح جزئیات مورد نیاز برای مؤثر بودن عمل کنند. لازم است بدانید که برای سئو سایت فروشگاهی درک صحیح از پرسونای مخاطب میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.

۴- انجام آزمایش برای درک بهتر پرسونا مخاطب

آخرین روش برای درک پرسونای مشتری، انجام آزمایش های مختلف برای درک بهتر پرسونا مخاطب است. با تجزیه و تحلیل داده‌هایی که در طول زمان جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید الگوها و رفتارهای مشتریان را شناسایی کنید. از ابزارهای تحلیل داده و نرم‌افزارهای مخصوص استفاده کنید تا اطلاعات مفهومی تری از پرسونای مخاطب به دست آورید. بعد از جمع آوری اطلاعات لازم است تا با کمک تیم مدیریت محصول و بازاریابان و سایر مدیران، یکسری آزمایش ها و سوالات جامع از مخاطبان خود بپرسید. به یاد داشته باشید که پرسونای مخاطب شما هرگز ۱۰۰٪ “راست” نخواهد بود، زیرا بر اساس یک شخصیت خیالی است. اما تمرین ایجاد و اعتبارسنجی پرسونا می تواند به درک بهتر مشتری شما کمک کند. فرقی نمی‌کند در یک تیم محصول، تیم بازاریابی یا یک صاحب کسب‌وکار باشید که همه این کارها را خودتان انجام می‌دهید، تقریباً هیچ چیز مهم‌تر از این نیست. این روش برای پیدا کردن پرسونای مخاطب در جهت سئو سایت شرکتی بهتر کمک خواهد کرد.

یک تیم بازاریابی تعریف شخصیت خود را از طریق کمپین های بازاریابی آزمایشی کمی تأیید می کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی را با هدف قرار دادن کاربرانی که دو نسخه از شخصیت آنها را نشان می دهند راه اندازی کنند و ببینند کدام یک عملکرد بهتری دارند.

نتیجه گیری

دانستن پرسونای مخاطب بسیار مهم است. با شناخت دقیق و کامل پرسونای مخاطب، می‌توانید استراتژی‌های موثرتری را برای ارتباط با او انتخاب کنید. با شناخت پرسونای مخاطب، می‌توانید هدف مشخصی برای ارتباط خود با او تعیین کنید. با شناخت نیازها و ترجیحات پرسونای مخاطب، می‌توانید محتوای مخصوص و جذابی را برای او ایجاد کنید. شناخت پرسونای مخاطب اساسی برای موفقیت در ارتباطات و بازاریابی است. با درک عمیق از نیازها و مشکلات مخاطبان خود، می‌توانید به عنوان یک سازمان یا کسب‌وکار بهتر عمل کرده و رضایت و وفاداری آنها را افزایش دهید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا