مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران: یکی از بهترین تمرینات تقویت ذهن «حل جدول» است

مرتضی جاوید، متولد ۳۰خرداد ۱۳۶۳، در مشهد، ملقب به سلطان حافظه‌ی ایران؛ تنها ایرانی رکورددار حافظه جهان در گینس، بنیانگذار آموزش واژگان خارجی بدون فراموشی با روش LWF و IMT به شماره ثبت ۱۴۲۹، مبتکر سریع ترین روش یادگیری مکالمه بدون فراموشی با متد Substitution Drill و مبتکر تکنیک های نوین پرورش حافظه، هوش و خلاقیت در ایران است که تاکنون بیش از ۳۰ محصول پرفروش در زمینه‌های زبان‌، حافظه و روان‌شناسی داشته است.

مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران
مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران

گفتگو: عباسعلی اسکتی
عکس: ‌امیر لطفی

*چه شد که از آموزش زبان انگلیسی به تقویت حافظه و تندخوانی رو آوردید؟
در اصل من از تقویت حافظه وارد زبان انگلیسی شدم، یعنی من از شانزده، هفده سالگی به قدرت های ذهنی پرورش مغز علاقه داشتم و احساس کردم در این زمینه استعداد دارم. حافظه، مطالعه، تمرکز، خلاقیت، در این زمینه تکنیک هایی وجود دارد که مانند بدنسازی است. بدنسازی جسم را تقویت می کند و این موارد ذهن را. شروع به تمرین کردم و پیشرفت هایی حاصل شد. بعد از آن شروع به آموزش کردم که انقلابی در یادگیری افراد ایجاد شد. دیدم که خیلی از مدارس، دانشگاه ها و اداره ها استقبال کردند و این مانند یک کیمیا بود که می تواند وارد هر حوزه ای شود. مثلا تقویت حافظه می تواند به حافظان قرآن کمک کند که سریع تر قرآن را حفظ کنند. کسانی که موسیقی کار می کنند، سریع تر نت ها را حفظ کنند. بازیگرها دیالوگ ها را راحت تر حفظ کنند و خلاصه اینکه مانند کیمیاست که در رشته ها و موارد مختلف یک میانبر ایجاد می کند. مثلا کسی که برای کنکور درس می خواند، کار یک سال را در سه ماه انجام می دهد، سرعت بالا می رود. با توجه به نیاز جامعه که زبان انگلیسی بود، من به آن ورود کردم. من می خواستم تقویت حافظه انجام بدهم، ولی حس کردم خیلی ها در جامعه می خواهند زبان خودشان را تقویت کنند، آمدم و توانستم در زبان انگلیسی یک میان بر ایجاد کنم.

 

*روش های تقویت حافظه شما چیست؟
ما در حوزه ای که من به آن دوپینگ مغز می گویم، شش زیر شاخه داریم: حافظه، تمرکز، خلاقیت، محاسبات، مطالعه و ورزش های ذهنی که مجموعا بالغ بر دویست تکنیک در آنها وجود دارد. این تکنیک ها، تکنیک های عملی است و ربطی به تئوری ندارد. وقتی شما وارد یک حوزه می شوید و تکنیک ها را شروع به تمرین می کنید، آن قسمت هایی از مغز که مربوط به آن حوزه است، شروع به تمرین می کند و دو اتفاق برای شما می افتد، یکی اینکه از آلزایمر و بیماری های ذهنی جلوگیری می شود و دوم اینکه کارایی شما بین چهار تا ده برابر افزایش پیدا می کند، مثلا سرعت مطالعه شما چهار تا ده برابر کیفیت پیدا می کند.

*حل جدول چقدر در این ماجرا تاثیرگذار است؟
جدول عالی است. یکی از بهترین تمرینات تقویت ذهن، حل جدول است، چون مکش ایجاد می کند، دنبال این می گردید که آن غذا و این اسم چه بود و همین باعث می شود قوه یادگیری شما تقویت شود.

مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران
مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران

*از چه راه هایی می توان مغز را جوان نگه داشت؟
چند آیتم در سلامت مغز تاثیر دارد، یکی ورزش های ذهنی است که به خصوص از آلزایمر پیشگیری می کند. مثلا قبلا که موبایل نبود، خیلی ها شماره های زیادی را حفظ بودند، اما الان بعضی ها شماره خودشان را هم حفظ نیستند! این یعنی سن آلزایمر پایین آمده و تکنولوژی به آن ضربه زده است. پس یک، مهمترین چیز آن ورزش های ذهنی و تکنیک هاست و دوم ورزش های جسمی. در واقع مغز و بدن با هم ارتباط دارند، پس ورزش هم برای جسم و هم ذهن مفید است و سوم، بحث آرامش و مدیریت کردن استرس است. اگر آرامش داشته باشیم تمام ابعاد وجود حتی مغز اوکی می شود.

*کتاب خواندن و فیلم دیدن چقدر می تواند موثر باشد؟
به هرحال هر اتفاقی که باعث شود مغز ما فعالیت داشته باشد، می تواند موثر باشد. ما حتی فیلم درمانی هم داریم، یعنی اگر تفریح ما فیلم دیدن است، باید فیلم هایی ببینیم که معناگرا، انگیزشی، نکته دار و با آرامش باشند و نه فیلم هایی که مثلا پر از خیانت است. اگر فیلم خوب ببینیم، قطعا در همه زندگی موثر است.

مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران
مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران

*اولین رکورد گینس شما چیست؟
اولین رکورد من ۱۰ فوریه ۲۰۱۹ ثبت شد که در واقع رکورد حفظ بیشترین اسامی در دو دقیقه در دنیا بود. یعنی افرادی آمدند و با حضور ناظران، ۴۰ نفر از بین ۱۰۰ نفر انتخاب شدند. آن چهل نفر بارها جایشان تغییر کرد و در این مدت چشمان من بسته بود. این چهل نفر اسم و تاریخ تولدشان را روی برگه نوشتند که برای هر کس چهار آیتم شد: اسم، روز، ماه، سال. بعد همه در یک صف قرار گرفتند، سوت زدند و من باید بیشترین تعدادی که می توانستم را حفظ می کردم. راس دو دقیقه چشم ها را بستند و یک دقیقه بعد باید تمام آنها را به ترتیب اسم و سال تولدشان می گفتم. من ۲۲ نفر را توانستم بگویم و رکورد نفر قبل را بزنم.

*و در مورد رکورد دوم صحبت کنید.
رکورد دوم که ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، حفظ بیشترین توالی اعداد سه رقمی در جهان بود. هر ثانیه سه رقم روی مانیتور می آمد که رکورد دنیا ۲۴ تا سه رقم بود و من در سی ثانیه ۹۰ رقم را گفتم که ۱۸ رقم نسبت به رکورددار قبلی که از کشور هند بود، افزایش دادم.

*در رابطه با کنکور پیشنهادی برای شرکت کنندگان ندارید؟
کنکور یک تهدید است که باید آن را تبدیل به فرصت کرد. یعنی آدم باید در زندگی تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. نکته کنکور این است که حجم مطالب زیاد و فرصت کم است، اما نکته مثبت آن این است که جواب ها تشریحی نیست، پس نیاز نیست با قدرتی که دروس تشریحی را می خوانیم، این را هم بخوانیم. مطالب باید سر زبان ما باشد که بتوانیم فقط تشخیص بدهیم. بچه ها در مطالعه خیلی وسواس دارند، به شکلی که انگار می خواهند تشریحی پاسخ بدهند، در حالی که اینگونه نیست. شما بخوانید و لذت ببرید و تست بزنید. در تست ها آدم می فهمد که واقعا بلد است یا بلد نیست.

مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران
مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران

*آن تصویرسازی اول مصاحبه در کنکور چطور به کار می آید؟
ما در حافظه دو اهرم داریم، یکی ارتباط و دیگری تصویر. اساس حافظه انسان بر اساس این دو است. هر چیزی که یاد ما می آید، با چیز دیگری قلاب شده است. ما می توانیم بیاییم و یک کلید از سوال را انتخاب کنیم و یک کلید از گزینه صحیح را و این دو را با هم قلاب کنیم، مجددا این تست هر کجا که مطرح شود، آن را متوجه می شویم.

*برای کسب موفقیت در زمینه سلامتی، ثروت و کسب و کار چه کتاب و روشی را توصیه می کنید؟
کتاب های زیادی در این زمینه کمک می کند که من خواهش می کنم هیچ کتابی را بت نکنیم، بلکه عادت مطالعه را در خودمان تقویت کنیم، چون انسان ها وقتی کتاب می خوانند، به مرور به تکرار می رسند، اما با مطالعه هر کدام از آنها به یک نکته جدید می رسند که آن نکته مهم است. هیچ وقت در خواندن کتاب محدود به یک حوزه نشوید و از کتاب های مختلف استفاده کنید.

گفتگوی کولاک با مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران
مرتضی جاوید سلطان حافظه ایران

*برنامه شما برای رکورد بعدی چه می تواند باشد؟
ان شاء ا… تصمیم دارم برای تولد امام رضا علیه السلام که اول تیر است، سومین رکورد را بزنم که باید در ۴ ثانیه ۲۶ رقم را حفظ کنم.

*اولین و مهمترین راه کسب موفقیت فردی چیست؟
من به آن می گویم تلاش، موفقیت حاصل تلاش است. تلاش در سه ضلع پیش می رود که مردم معمولا هر سه ضلع را به اندازه هم رعایت نمی کنند. آن مثلث تلاش جسمی، تلاش فکری و تلاش معنوی است.

*لایو شما با خواهر آقای نوید محمدزاده چگونه پیش آمد و بازتاب چطور بود؟
ایشان به من دایرکت دادند و درخواست لایو مشترک کردند و من هم با افتخار پذیرفتم. با توجه به اینکه ایشان در کانادا زندگی می کنند، باید ساعت ها را با هم ست می کردیم که بعد از چند وقت لایو گذاشتیم. لایو در مورد حال عالی بود که خیلی هم خوب پیش رفت.

*و در پایان حرف آخر؟
در آخر می خواهم بگویم همانطور که می گویند پشت هر مرد موفقی یک زن فوق العاده است، حضور، زحمات، کمک ها و همراهی های همسر عزیزم خانم مهندس فاطمه ثنایی به عنوان مدیر اصلی مجموعه ما و فعالیت های بنده باعث شد که خیلی سریعتر از تصورم به موفقیت های متعددی برسم. واقعا دوستش دارم و از ایشان بی نهایت ممنون هستم.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

زندگینامه مرتضی جاوید استاد حافظه ایران

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا