یکتا جمالی اولین زن وزنه بردار مدال آور ایرانی کیست؟

توضیحاتی در جدولیاب ، درباره یکتا جمالی اولین زن وزنه بردار مدال آور ایرانی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ۲۰ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی، یکتا جمالی ، قهرمان ۱۶ ساله وزنه‌ برداری جمهوری اسلامی ایران در برنامه خندوانه (شبکه نسیم) حضور پیدا کرد و مهمان رامبد جوان شد!

یکتا جمالی ، وزنه‌ بردار تیم ملی وزنه‌ برداری زنان جمهوری اسلامی ایران با کسب سه مدال برنز در رقابت‌ های جهانی ازبکستان شگفتی‌ ساز شد! جالب است بدانید این برنامه که اولین حضور یکتا جمالی در  یک برنامه تلویزیونی به شمار می آید، به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر روی آنتن رفت.

لازم به بیان است یکتا جمالی ، در رقابت‌ های وزنه‌ برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند ازبکستان توانست با تاریخ‌ سازی اولین مدال تاریخ وزنه‌ برداری زنان ایران در مسابقه‌ ای جهانی را به دست آورد! وی ابتدا توانست در حرکت اول خود وزنه ۸۵ کیلوگرمی را در حرکت یک‍ ضرب بالای سر ببرد و سپس در مهار وزنه‌ های ۹۰ و ۹۲ کیلوگرمی هم بی‌ دردسر آن‌ ها را بالای سر خود برد تا شگفتی رقابت‌ های جوانان جهان را رقم بزند و نام خود را به اولین عنوان زن وزنه‌ بردار ایرانی که موفق به کسب مدال در تورنمنتی جهانی می شود، را ثبت کند!

یکتا جمالی توانست با مهار وزنه ۹۲ کیلوگرم در حرکت یک ضرب دسته ۸۷ کیلوگرم، مدال برنز بگیرد و اولین مدال تاریخ وزنه‌ برداری زنان ایران را در مسابقات جهانی کسب کند!

در نهایت یکتا جمالی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان توانست  با ثبت رکورد مجموع ۳۰۸ کیلوگرم بر سکوی سوم جوانان جهان قرار بگیرد و سه مدال برنز به دست بیاورد! کسب این موفقیت توسط وی بازتاب های زیادی در فضای مجازی داشت و کاربران با عناوین تاریخ سازی دختر ایرانی و مدال تاریخی یکتا جمالی از آن استقبال کردند!

یکتا جمالی در مصاحبه ای درباره عملکرد خود در مسابقات وزنه‌ برداری قهرمانی جوانان جهان این چنین می گوید:

قبل از مسابقه همه به من روحیه دادند بنابراین استرس آنچنانی برای مسابقه نداشتم و توانستم آن را کنترل کنم و فقط به این فکر می کردم که بتوانم مدال بگیرم و خدا را شکر که توانستم سه مدال برنز کسب کنم. در سه ماه آخر اردو، به خانه نرفتم و با حمایت فدراسیون، کمک مربی و  مشاور فنی تیم، تمرینات خیلی خوبی را داشتم. در زمان مسابقه نیز  هر وزنه ای که می زدم به این فکر می کردم که می‌توانم اولین مدال را بگیرم بنابراین تلاش کردم که هیچ کدام از حرکت هایم را از دست ندهم و خدارا شکر هر شش حرکت را هم درست انجام دادم.  زمانی هم که  روی سکوی مسابقات رفتم، خیلی خوشحال بودم و حسی که داشتم را هیچ گونه نمی توانم بیان کنم. مردم عزیزم هم خیلی دعا کردند و از همه تشکر می کنم.

وی با اشاره به برنامه‌ ای که برای آینده خود دارد، گفت:  تقریبا سه سال است که وزنه برداری را شروع کرده‌ ام و این اولین مسابقه بین المللی برون مرزی من بود. هدفی که دارم خیلی بزرگ است و می خواهم به طلای المپیک برسم و برای آن خیلی تلاش می کنم و می دانم که حتما به آن خواهم رسید.

یکتا جمالی در پاسخ به این پرسش که وجود رقیبانی که سابقه بیشتری نسبت به او در وزنه‌ برداری داشتند و حتی مدال‌ آور هم بوده‌ اند، نگرانش نکرد؟گفت: روز مسابقه فقط به وزنه های خودم فکر می‌ کردم و اصلاً کسی را نمی دیدم. تمام تمرکزم را روی کارم گذاشته بودم تا بتوانم وزنه هایم را بزنم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر می‌ کند مدالی که او گرفته است، چقدر در انگیزه دیگر دختران وزنه بردار تاثیر مثبت بگذارد تا قوی تر از قبل به کارشان ادامه دهند؟ تاکید کرد: وزنه‌ برداری بانوان ایران از سال ۱۳۹۶ شمسی شروع به کار کرده است و خیلی از وزنه‌ برداران هستند که قوی کار می‌ کنند. آنها هم می توانند به مسابقات بروند و مدال بگیرند! کار سختی نیست فقط نیاز به تلاش و اراده کافی دارد.

اما درباره یکتا جمالی بد نیست بدانید وی متولد ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۸۳ شمسی در شهر سده لنجان استان اصفهان و به عنوان فرزند دوم در یک خانواده با اصالت بختیاری می باشد. او دانش آموز مقطع دبیرستان می باشد که از ۱۴ سالگی وارد ورزش وزنه برداری شده است. وی فعالیت ورزشی خود را با ورزش هندبال شروع کرد سپس در رشته های آمادگی جسمانی نیز فعال بود تا اینکه در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ شمسی و وقتی ۱۴ ساله بود، وزنه برداری را شروع کرد! و در ۱۶ سالگی توانست در وزن ۸۷ کیلوگرم در مسابقات وزنه برداری جهان برای کشور خود تاریخ ساز شود!

وی درباره علاقه خود به ورزش وزنه برداری می گوید: من قبل از اینکه هندبال کار کنم، به وزنه برداری علاقه داشتم اما آن موقع وزنه برداری زنان در ایران نبود! از وقتی شنیدم برای زنان امکانات فراهم شده است، سراغ آن رفتم.

زندگی شخصی یکتا جمالی

یکتا جمالی تاکنون ازدواج نکرده است و وی مجرد می باشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا