آشنایی با ایالت آریزونا و حقایقی جالب درباره آن

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : آریزونا از ایالت های جنوب غربی آمریکا محسوب می شود. آریزونا، ششمین ایالت بزرگ و شانزدهمین ایالت پرجمعیت در بین ایالات متحده ی آمریکا است. پایتخت آریزونا شهر فینیکس و پرجمعیت ترین شهر آن شناخته شده است. آریزونا چهل و هشتمین و آخرین سرزمینی در آمریکا است که به ایالات متحده پیوسته است.

جنوب آریزونا دارای هوای بیابانی با تابستان های گرم و زمستان معتدل است. در شمال آریزونا، فلات مرتفع و بزرگِ کلورادو قرار دارد، که از جنگل های کاج وصنوبر پوشیده شده است. بخشی از کوه های آتش فشانیِ سان فرانسیسکو نیز در این منطقه قرار دارد. شمال آریزونا معمولا سه فصل از سال را با برف سنگین روبرو است.

آریزونا با نیومکزیکو، یوتا، نوادا و کالیفرنیا هم مرز است. چندین قبیله ی سرخپوستی مانند: ناواهو، هوپی، توهونو اوهام یوم، آپاچی ، یاواپای و هوالاپای در این منطقه زندگی می کنند.

ریشه

زبان شناسان می گویند که ریشه ی نام آریزونا به واژه ی قدیمی اسپانیایی “آریزوناک” برمی گردد که به ” منطقه ی خشک” معنا شده است. این واژه در قدیم به زبان اودهامی “آلی سوناک” تلفظ می شده است که “بهار کوچک” معنا می شود. برخی دیگر واژه ی آریزونا را ” یک بلوط خوب” معنا می کنند.

چندین حقایق جالب و خواندنی درباره  آریزونا

آریزونا یک دولت کار درست است. قانون تصریح می کند که هیچ فردی به دلیل عدم عضویت در یک سازمان کار، از فرصت بدست آوردن و حفظ شغل محروم نخواهد ماند.

– آریزونا ماهی قزل آلای مخصوص خود را دارد که فقط در همان منطقه یافت می شود.

– کاکتوس “سوگارو” گل رسمیِ آریزوناست که در ماه ژوئن شکوفه می دهد و این شکوفه ها به گل های زیبای سفید روی آن تبدیل می شود. این کاکتوس، بزرگ ترین کاکتوس آمریکایی است. سن کاکتوس های سوگارو توسط ارتفای آنها از سطح زمین مشخص می شود.

آریزونا دارای معادن مس است که به اقتصاد این کشور رونق زیادی بخشیده است.

– چوب سنگ شده یک فسیل رسمی است که بر اثر حفاری بدست آمده است. بیشتر این فسیل ها از جنگل های سنگیِ شمالِ آریزونا بدست آمده اند.

– درخت پالو ورد (Paloverde)، درخت رسمیِ ایالت اریزونا است، که به معنای عصای سبز است و در ماه آوریل یا ماه مِی، پر از شکوفه های به رنگ زرد طلاییِ چشم نواز می شود.

– چکاوکِ کاکتوس پرنده ی رسمیِ ایالت آریزونا است. این پرنده ی زیبا به طول ۷ یا ۸ اینچ رشد می کند و ترجیح می دهد در مناطق حفاظت شده ی بیابانی، بر روی بازوهای “کاکتوس های سوگاروی غول پیکر” لانه بسازد.

– سنگ فیروزه یکی از گوهرهای زینتی این ایالت است که در بیشر نقاط این ایالت یافت می شود.

– ناو جنگی  یو اس اس در ایالت آریزونا به افتخار این ایالت نام گذاری شده است. این ناو در سال ۱۹۱۳ شروع به کار کرد و در سال ۱۹۱۵ از طریق نیروی دریایی بروکلین به فضا پرتاب شد.

– پرچم های کاستیلیان و بورگاندیانِ اسپانیا، پرچم مکزیک و پرچم آمریکا، همگی در منطقه ای فرود آمدند که تبدیل به آریزونا شده است.

– در سال ۱۹۶۲، راه آهنِ آریزونا جنوب اقیانوس آرام را به ایالت های شرقی متصل کرد.

– پارک ملی کلرادو، پارک ملی چیریکا، دریاچه ی پاول/رنگین کمان، دره ی سنگی و دره ی رودخانه ی نمک از جمله  شگفتی های طبیعیِ ثبت شده ی آریزونا هستند.

– از روی پل اصلی لندن سنگ به سنگ، در دریاچه ی هاواسو بازسازی شده است.

– از زیباترین گونه های خزندگان، مار زنگیِ بینی است که در آریزونا یافت می شود.

– رنگ های آبی و طلایی رنگ های رسمی ایالت آریزونا هستند که در این منطقه زیاد به چشم می خورد.

– چهار گوشه از چهار ایالت، از جمله آریزونا در یک نقطه قرار دارند که زمانی که فردی روی آن بایستد، می توان گفت همزمان در چهار ایالت ایستاده است.

– ماهی قزل آلای آریزونا گونه ای مورد تهدیدِ انقراض است.

– قبیله ی سرخپوستی هوپی به خاطر تولید ذرت های چند رنگ مورد توجه قرار گرفته است.

– تنگه ی بزرگ مَرمَر، نام خود از دیواره های بزرگ شیشه ای و سنگ های مرمر اطاف این تنگه، گرفته است.

– بزرگ ترین تلسکوپ خورشیدیِ دنیا در رصد خانه ی ملی در شهر سلز قرار دارد.

– در زمان های گذشته در آریزونا برای حمل نقل کالا از شتر استفاده می شده است.

ایالت آریزونا در ۱۴ فوریه ی ۱۹۱۲ به عنوان چهل وهشتمین ایالت در آمریکا شناخته شد.

منبع: ۵۰states-wikipedia

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا