آیا امکان سفر در زمان فراهم شده است؟

کرم چاله‌ ها wormhole جزو اصلی در فیلم و داستان‌های علمی تخیلی هستند که با استفاده از آن‌ها شخصیت‌های داستانی در زمان سفر می‌کنند و حتی به بعدی دیگر می‌ روند. مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهند اگر تونل‌های دارای منحنی زمانی واقعاً در فضا وجود داشته باشند می‌توان وجود کرم چاله‌ها را اثبات کرد.

بنا بر نظریه عمومی نسبیت انیشتین، وجود کرم چاله‌ ها امکان پذیر است، اما تا کنون و با استفاده از فناوری‌های امروزی دانشمندان موفق به شناسایی آنها در فضا نشده اند. مطالعه جدید بر روی کرم چاله ها، شیوه‌ای متفاوت برای رصد و شناسایی آنها ارائه می‌دهد که برمبنای آن شناسایی کرم چاله‌ها از روی حرکت جزئی، اما متفاوت ستاره‌ها به دست می‌آید. محققان اعلام کرده اند اگر دو ستاره وجود داشته باشند که هرکدام دریک طرف کرم چاله‌ ای واقع باشند. یک ستاره از طرف انسان‌ها باید تحت تاثیر گرانش از سوی ستاره آن سوی کرم چاله وجود داشته باشد. بنا به اعلام محققان دانشگاه بوفالو در نیویورک آمریکا، شار گرانشی از درون کرم چاله عبور خواهد کرد.

کرم چاله‌ ها به پیچ و خم شدید فضا زمان نیاز دارند که به نوبه خود به نیرو‌های گرانشی بسیار قدرتمند وابسته است. بنابراین بهترین مکان برای شناسایی کرم چاله‌ها در اطراف سیاه چاله‌ های Blackhole فوق العاده قدرتمند است که در هسته کهکشان‌ ها وجود دارند.

از جمله سیاه چاله‌ های قدرتمندی که دانشمندان گمان می‌کنند در اطراف آن کرم چاله وجود داشته باشد می‌توان سیاه چاله Sagittarius A را نام برد. این سیاه چاله که با علامت A* شناخته می‌شود دارای ۴ میلیون جرم خورشیدی قدرتمند است و در کهکشان راه شیری قرار دارد.

امکان شناسایی کرم چاله‌ها تا دو دهه آینده

به گفته کارشناسان اگر مدار مورد انتظار یک ستاره فرضی را در اطراف این سیاه چاله درنظر بگیرم در صورت وجود کرم چاله باید انحراف‌هایی درمسیر حرکتی ستاره وجود داشته باشد، زیرا ستاره‌ای درسوی دیگر کرم چاله به آن نیروی گرانش وارد می‌کند. کارشناسان اعلام کرده اند فناوری‌های کنونی به اندازه کافی حساس نیستند تا بتوان کرم چاله‌ها را به درستی شناسایی کرد، اما با پیشرفت فناوری‌ها در دو دهه آینده امکان شناسایی کرم چاله‌ها امکان پذیر خواهد شد.

یکی از ستاره‌هایی که نزدیک سیاه چاله A* وجود دارد و کارشناسان گمان می‌کنند امکان دارد ستاره‌ای در یک سوی کرم چاله باشد، ستاره S۲ نام دارد. محققان در نظر دارند با بررسی دقیق مسیر حرکتی S۲ کوچکترین آشفتگی و بی نظمی درمسیر آن را پیدا کنند تا به این ترتیب وجود کرم چاله‌ها را اثبات کنند.

تا زمان پیشرفت فناوری‌ها برای شناسایی کرم چاله ها، سفر درون آن‌ها برای گذر درزمان و یا رسیدن به یک بعد یا مکان دیگر رویایی علمی تخیلی برای انسان‌ها خواهد ماند، اما به گفته دانشمندان سرانجام روزی انسان کرم چاله‌ها را شناسایی خواهد کرد. دانشمندان به دوستداران داستان‌های علمی تخیلی و نظریه‌های نجومی که به شدت دنبال اثبات وجود کرم چاله‌ها برای عبور در زمان هستند اعلام کرده اند حتی اگر یک کرم چاله قابلیت عبور انرژی را داشته باشد، به احتمال زیاد انسان‌ها و سفینه‌های فضایی نمی‌توانند از درون آن عبور کند.

انسان به دارا بودن نیروی بسیار قدرتمندی از انرژی منفی نیاز دارد تا بتواند کرم چاله را باز نگه دارد و کارشناسان اعلام کرده اند دستیابی به چنین منبع انرژی به آسانی امکان پذیر نیست. انسان برای عبور از میان کرم چاله نیاز دارد تا جریان انرژی به گونه‌ای باشد که کرم چاله در وضعیتی پایدار باقی بماند تا بتواند به آنسوی کرم چاله سفر کند. جدیدترین مطالعه درباره کرم چاله‌ها به وسیله محققان دانشگاه یانگژوی کشور چین Yangzhou University و دانشگاه Case Western Reserve University در اوهایو انجام شده و در مجله Physical Review D به چاپ رسیده است.

منبع: space

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا