آیا بحران کرونا باعث گرانی دلار در تهران شد ؟

این مطلب تیتر‌هایی همچون بررسی هزینه معیشت کارگران با حضور وزیر کار، بازدهی هفتگی سهام به ۳/ ۴ درصد رسید، کاهش فروش و سوددهی «تولیدکننده لوازم ورزشی» و گرانی دلار در تهران به علت شیوع «کرونا»، مداخله گازی آمریکا در قالب کمک یک میلیارد دلاری، معرفی ارزان‌ترین خودروی برقی جهان و سقوط رتبه اعتباری یک خودروساز را در بر دارد.

گرانی دلار در تهران
گرانی دلار در تهران

گرانی دلار در تهران

بررسی هزینه معیشت کارگران با حضور وزیر کار

نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار عصر دیروز چهارشنبه سی ام بهمن ماه با دستور کار «تعیین هزینه معیشت کارگران» برگزار شد اما نماینده کارفرمایان بنا به دلایل شخصی امکان حضور در این نشست را نداشت. در این نشست محمد شریعتمداری وزیر کار نیز حاضر شد که نمایندگان کارگری هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها که سهمی زیادی از هزینه معیشت را به خود اختصاص می‌دهند در اختیار وزیر کار قرار دادند. با توجه به اینکه هزینه معیشت، باید با تأیید هر سه شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت نهایی شود و در این جلسه نماینده کارفرمایی حضور نداشت، جزئیات این هزینه‌ها از سوی نمایندگان کارگری در اختیار وزیر کار قرار گرفت. بر اساس اطلاعات به دست آمده، هزینه معیشت زندگی کارگران در ماه، به عنوان ورودی به مذاکرات دستمزد سال آینده کارگران، هفته آینده نهایی می‌شود تا در جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد مبنا قرار گیرد.

دستمزد سال آینده کارگران در شورای عالی کار و پس از تشکیل چندین جلسه، در روزهای پایانی اسفندماه به صورت چانه زنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت و به استناد به هزینه معیشت و نرخ تورم تعیین می‌شود. در سال گذشته هزینه معیشت خانوار ۳.۳ نفره کارگری سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شده بود. به نقل از مهر، سال گذشته پس از تشکیل چندین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی، سرانجام در تاریخ ۲۸ اسفندماه، دستمزد سال ۹۸ کارگران برای «حداقلی بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین شد.

بازدهی هفتگی سهام به ۳/ ۴ درصد رسید

بازار سهام در ششمین هفته متوالی مثبت، افزایش ۳/ ۴ درصدی را ثبت کرد تا بازدهی استثنایی بورس تهران در بهترین سال تاریخ فعالیت خود تا به اینجای کار به ۱۶۸ درصد برسد. همزمان، افزایش متناوب ارزش معاملات ویژگی دیگر رفتار این روزهای بازار است به نحوی که با عبور ارزش داد و ستدها در روزهایی از هفته جاری از محدوده ۶ هزار میلیارد تومان، نسبت ارزش کل معاملات روزانه به کل نقدینگی به محدوده ۳/ ۰ درصد رسید که حداقل ۵۰ درصد از بالاترین رکورد تاریخی که قبلا در اوج شکوفایی اقتصادی کشور در اوایل دهه ۸۰ شمسی تجربه شده بود، بیشتر است.

تاثیر ویروس کرونا بر گرانی دلار در بازار تهران

شاکری تحلیلگر بازار ارز با اشاره به تلاطماتی که طی روزهای گذشته در بازار ارز کشور به چشم می‌خورد، گفت: دسترسی ایران به ارزهای جهان‌روا از راه های مختلفی انجام می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آنها، استفاده از ذخایری است که شکل یوآن دارند و به همین دلیل، با توجه به محدودیت‌هایی که در داخل چین به خاطر شیوع ویروس کرونا پیش آمده، تجارت خارجی این کشور کند و فرآیند تبدیل ذخایر یوانی به اشکال دیگر ارز، با کندی مواجه شده است.

وی افزود: همزمان با این رویداد، برخی لایه‌های نظارتی نیز باعث شده که کندی در تبدیل ذخایر ارزی یوآن به سایر اشکال ارز صورت گیرد که این موضوع خود را به صورت وقوع برخی تلاطمات در بازار ارز نشان داده است؛ به این معنا که وقتی نرخ یوآن بالا می‌رود، نرخ درهم را هم با خود بالا برده و پس از آن، قیمت دلار در بازار را نیز افزایش داده است؛ بنابراین، اگر قیمت نسبی این ارزها با هم مقایسه شوند، یوان نسبت به دلار، رشد ارزشگذاری شده قابل توجهی دارد و نسبت به دلار تهران، نسبتاً بالاتر قیمت‌گذاری شده است. این مقایسه کاملاً این موضوع را اثبات می‌کند که مساله افزایش قیمت یوآن منجر به افزایش نرخ دلار شده و این مساله اندکی زمان‌دار بوده و تا زمانی که سرعت تجارت خارجی در چین بالاتر رود، تا حد زیادی بازار به همین روند ادامه خواهد داد؛ که اکنون سیگنال‌ها از کنترل بیماری کرونا در چین و شروع مجدد تجارت خارجی این کشور با دنیا حکایت دارد؛ پس مشکل بازار ارز ایران هم به زودی حل خواهد شد.

به گفته شاکری، همین حقیقت به ما نشان داد که تاثیرپذیری بازار ارز ایران از تصمیم‌گیری گروه ویژه اقدام مالی ( fatf) جدی نیست؛ در غیر این صورت، باید اتفاق تنشی در بازار ارز را از سمت درهم یا دلار مشاهده می‌کردیم؛ ضمن اینکه نگرانی از بابت سفته بازان به شکل فزاینده نداریم؛ بنابراین، تصور من بر این است که فهم نوسانات بازار ارز ایران طی روزهای گذشته، مربوط به کندی تجارت داخلی چین است و اگر برطرف شود، قیمت در بازار ریزش می‌کند. /مهر

کاهش فروش و سوددهی «تولیدکننده لوازم ورزشی» به علت شیوع «کرونا»

شرکت آلمانی تولیدکننده لوازم ورزشی دیروز اعلام کرد انتظار دارد به علت شیوع ویروس کرونا در چین، میزان فروش و سوددهی‌اش در سه ماهه نخست امسال خسارت ببیند، اما هنوز امید دارد به هدف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ برسد. پوما اعلام کرد، بیش از نیمی از فروشگاه‌هایش در چین موقت تعطیل شده و همچنین کاهش گردشگری در چین به بازار‌های دیگر به ویژه در آسیا ضربه زده است. تقریبا یک سوم فروش این شرکت در آسیا صورت می‌گیرد. بر اساس اعلام این شرکت، فروش سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ به ۱.۶۰ میلیارد دلار افزایش یافته و در عین حال درآمد‌ها بدون اعمال بهره و مالیات ۴۷ درصد افزایش یافته است.

انتقاد مقام مسئول از افزایش قیمت تراکتور

عباس کشاورز در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کارخانه تراکتورسازی ایران اظهار کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی تعامل با تولید کنندگان ماشین آلات نهاده‌های کشاورزی است. وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر هیچ گونه افزایش قیمت تراکتور پذیرفتنی نیست، گفت: باید تلاش شود که در روند تولید محصولات کشاورزی خللی وارد نشود. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حمایت از تولید و تولیدکننده همواره اولویت وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مداخله گازی آمریکا در قالب کمک یک میلیارد دلاری

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیرا در آلمان برگزار شد، اظهار کرد: دولت آمریکا از طریق موسسه مالی IDFC و حمایت کنگره قصد دارد، حداکثر یک میلیارد دلار فاینانس برای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی فراهم کند. به نقل از ایسنا، نشریه هندلزبلات آلمان نوشت: لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک که با ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ بین روسیه و آلمان مخالف هستند و تلاش می‌کنند، وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند، از جمله کشورهایی خواهند بود که از این کمک بهره می‌گیرند.

آمریکا همزمان با کمک به رشد سرمایه‌گذاری خصوصی در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، قصد دارد مانع از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ شود و مدعی است، این پروژه به روسیه نفوذ سیاسی بیشتری روی مشتریان گازی اروپایی خواهد بخشید. سنای آمریکا در دسامبر یک لایحه دفاعی را تصویب کرد که شامل تحریم شرکت‌هایی بود که در ساخت این پروژه به شرکت گازپروم کمک می‌کنند. تحریم های آمریکا علیه این پروژه میان کشورهای اروپایی شکاف انداخته است. در حالی که کشورهای شرق اروپا موافق این تحریمها هستند، آلمان از مداخله آمریکا در سیاست ها و پروژه‌های انرژی اروپا انتقاد کرده است. پس از اعلام این تحریم ها، شرکت سوییسی Allseas که کار احداث لوله‌ها در بستر دریا را بر عهده داشت، فورا فعالیت در پروژه نورد استریم ۲ را متوقف کرد.

ارزان‌ترین خودروی برقی جهان معرفی می‌شود

برند خودروسازی داسیا به تازگی از معرفی یک خودروی برقی، پاک و دوستدار محیط زیست و همچنین حضور در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ خبر داده است. هنوز جزئیات و اطلاعات بیشتری از خودروی الکتریکی که قرار است از سوی این برند رومانیایی که یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی رنو فرانسه به شمار می رود و در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی و رونمایی شود، منتشر و تایید نشده است. داسیا در توصیف این خودروی الکتریکی جدید مدعی شده است که این محصول ارزان‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین خودروی برقی در جهان خواهد بود.

سقوط رتبه اعتباری یک خودروساز

پس از اینکه شرکت رنو در گزارش اخیر از نخستین زیان سالانه خود پس از یک دهه خبر داد، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» رتبه اعتباری رنو فرانسه را به سطح «بی‌ارزش» تنزل داد. مودیز همچنین رتبه بلند‌مدت بدهی رنو را به سطح Ba۱ کاهش داد؛ رتبه‌ای که یک سطح پایین‌تر از رتبه سرمایه‌گذاری این موسسه است. این موسسه اعتبارسنجی آمریکایی در گزارش خود اعلام کرد: « بنابر دستورالعمل ۲۰۲۰ شرکت رنو که در آن ادامه کاهش حاشیه سودآوری این گروه خودروساز پیش‌بینی شده و با توجه به تداوم تضعیف فضای کسب‌و‌کار جهانی، ما انتظار نداریم که رنو قادر باشد به سطح حاشیه سودآوری قابل قبول گذشته در میان مدت دست یابد.»

جدیدترین آمار از تسهیلات اعطایی بانک‌ها

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی، حجم مانده تسهیلات بانکی ارائه‌ شده از ابتدای سال جاری تا آذرماه حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در واقع در ۹ ماهه امسال، میزان مانده تسهیلات بانکی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بر پایه این گزارش، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان سال گذشته ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در آذرماه سال جاری به ۱۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۹.۷ درصدی مانده تسهیلات را نشان می‌دهد. در همین مدت، مانده تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی از ۷۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که ۷.۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی را شامل می‌شود.

این در حالی است که مشارکت مدنی با ۲۸ درصد و فروش اقساطی با ۲۷ درصد از کل مانده تسهیلات اعطایی، بیشترین سهم از کل مانده تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. مانده تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی در پایان آذر ماه سال جاری به ۳۹۶ هزار میلیارد تومان و تسهیلات فروش اقساطی به ۳۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های غیر دولتی و موسسات اعتباری نیز در پایان آذرماه سال جاری به ۸۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که حدود ۶۱ درصد از کل مانده تسهیلات را شامل می‌شود. از سوی دیگر، سهم بانک‌های تجاری در این تسهیلات حدود ۱۷ درصد است که به این ترتیب مانده تسهیلات اعطایی در بانک‌های تجاری در آذرماه به ۲۴۶ هزار میلیارد تومان رسید. مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی نیز در آذرماه به ۲۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از سهم ۲۱ درصدی مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی در این مدت دارد.

پیش بینی رشد قیمت مسکن در سال آینده

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این که رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۹ را کمتر از ۲۰ درصد اعلام کرده است آیا رشد قیمت مسکن نیز می‌تواند در همین حدود باشد، گفت: بخش مسکن با ۱۷۰ تا ۱۸۰ شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می‌تواند، سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد. پس چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود. وی با بیان اینکه قیمت مسکن در چند روز اخیر افزایش نداشته و هر گونه تغییر و تحول در قیمت از دید مشاوران املاک در امان نخواهد بود، گفت: هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند. خسروی اظهار داشت: قیمت مسکن در سال ۹۹ اگر هم دستخوش تحول شود و اگر رشد کند، بدون شک کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

گرانی دلار در تهران

بیشتر بخوانید:

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار چه بود؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا