آیا راجع به معافیت خدمت سربازی چیزی می دانید؟

خدمت سربازی برای تمام پسران یک مرحله اجباری در دوران زندگی در ایران است. منتها افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی باشند، در مواردی می توانند از معافیت هایی استفاده کنند که به آن معافیت پزشکی گویند.

معافیت خدمت سربازی

 

لیست بیماری های معافیت پزشکی

اگر فرد مشمول خدمت سربازی از مشکلات جسمی و روحی رنج ببرد، می تواند مشمول برخی از قوانین و مقررات آیین نامه پزشکی شده و برای خدمت سربازی اش معافیت پزشکی بگیرد.

بیماری هایی که شامل معافیت پزشکی می شود عبارتند از :

  • بیماریهای عمومی
  • بیماریهای غدد درون ریز داخلی
  • بیماریهای پوست و بافت‌های زیر پوست
  • بیماریهای داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)
  • بیماریهای روانپزشکی
  • بیماریهای جراحی مغز و اعصاب
  • بیماریهای ریه و قفسه صدری
  • بیماری های استخوان (اسکلت)
  • بیماریهای شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی
  • بیماریهای خون و انکولوژی (بدخیمی‌ها)
  • بیماریهای دستگاه ادراری تناسلی

شرایط معافیت پزشکی

به طور کلی معافیت های سربازی به دو دسته معافیت تقسیم می شوند. به همین ترتیب معافیت های پزشکی هم همین گونه تقسیم می شوند:

دسته اول، معافیت های موقت: این دسته افرادی در صورتی که شرایطی را دارا باشند که در قوانین سازمان نظام وظیفه مشخص شده است، می توانند برای مدتی از خدمت سربازی معاف شوند.

دسته دوم، معافیت های دائم: افرادی که این شرایط را داشته باشند، به طور کامل از خدمت سربازی معاف هستند.

برخی بیماری ها و شرایط پزشکی، منجر به معافیت دائمی فرد می شود و برخی دیگر فقط معافیت های موقت و برخی هم صرفا معافیت از رزم را در پی خواهند داشت.

مراحل دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی

مشمولان لازم است که برای ثبت درخواست معافیت پزشکی، به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نموده و پس از دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی، نسبت به تکمیل مدارک مربوط به معافیت پزشکی و تحویل آن به دفتر مذکور اقدام کنند.

پس از ثبت درخواست در سامانه وظیفه عمومی، حداکثر ظرف مدت ۱۵روز نامه معرفی به بیمارستان برای انجام معاینه تخصصی از طریق پست به آدرس اعلامی ارسال خواهد شد که لازم است پس از دریافت معرفی نامه مذکور در تاریخ تعیین شده یا حداکثر بمدت ۳۰ روز از تاریخ نامه، به بیمارستان مراجعه تا نسبت به انجام معاینات لازم پزشکی اقدام شود.

مشمولانی که دارای نقص عضوی یا بیماری‌های مشهود می‌باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.

بعد از انجام معاینه تخصصی دعوتنامه حضور در جلسه شورای پزشکی وظیفه عمومی حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز بعد از معاینه در بیمارستان به آدرس اعلامی ارسال خواهد شد که لازم است مشمولان در زمان تعیین شده به وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

همچنین مشمولانی که قبل از موعد اعزام، به بیماری مبتلا شوند لازم است برای ثبت بیماری جدید خود به وظیفه عمومی مراجعه کنند.

 

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام می شود؟

طبق قانون عدم ممنوعیت استخدام دارندگان معافیت پزشکی که در سال ۷۷ به تایید شورای نگهبان رسیده است، استخدام افراد دارای معافیت پزشکی درصورتیکه واجد شرایط مورد احتیاج دستگاه مربوطه باشند بلامانع است. همچنین کلیه دستگاه های استخدامی موظفند که مواردی را که مانع استخدام می شوند، از قبل اعلام نمایند.

همچنین رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفته است: « ما در اعلامیه‌های استخدامی خود یکی از شروط متولدین مرد متقاضی را داشتن کارت پایان خدمت، معافیت پزشکی و یا کفالت اعلام می‌کنیم.»

چه نوع معافیت پزشکی مانع رانندگی می شود؟

افرادی که معافیت پزشکی می گیرند بعد از مدت یک سال می توانند پس از مراجعه به پزشک مربوط و اخذ تاییدیه سلامت جسمی و فکری به مراکز تعلیم رانندگی مراجعه کرده و مراحل اخذ صلاحیت رانندگی را طی نمایند تا موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شوند.

البته افرادی که به دلیل اختلال روانی از سربازی معاف شده باشند برای اخذ گواهینامه به کمیسیون روانپزشکی ناجا ارجاع داده می شوند و ۵۰ درصد این افراد قادر به اخذ گواهینامه نیستند.

همچنین لازم است بدانید که برای افرادی با مشکلات روانی، رویکردهای متفاوتی در سازمان ناجا پیش بینی شده است. برای مثال کسی که اختلال شخصیت داشته باشد در سنین کمتر از ۲۵سال قادر به اخذ گواهینامه نیست و حتما باید متأهل ‌و دارای شغل باشد . همچنین رانندگی وی پس از دریافت گواهینامه توسط مراجع ذی صلاح پایش می شود.

آیا در حین تحصیل می توان از معافیت پزشکی استفاده کرد؟

در صورتی که در حین تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده می کنید و همزمان می خواهید درخواست معافیت پزشکی هم بدهید، باید بدانید که رسیدگی به تقاضای شما بعد از فارغ التحصیل شدنتان از دانشگاه مربوطه و یا ترک تحصیل و اخراج انجام می شود.

بیماری هایی که موجب معافیت پزشکی می شوند:

در ادامه به برخی از بیماری ها به صورت موردی اشاره می شود. خوانندگان محترم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت نظام وظیفه مراجعه نمایند.

معافیت پزشکی چشم

۱- آستیگماتیسم ساده ، مرکب یا مخلوط با سیکلوپلژی (معاینه چشم با قطره) کامل: بسته به شدت آن می تواند معاف دائم و یا معاف از رزم را به همراه داشته باشد.

۲- هیپرمتروپی (دوربینی) یا میوپی (نزدیک بینی) با سیکلوپلژی کامل که آن هم بنا بر شدتش می تواند منجر به معافیت دائم و یا معاف از خدمات رزم گردد.

۳- کدورتهای عدسی، کدورت زجاجیه، انفصال شبکیه، افتادگی دائمی پلک در صورتیکه بیش از نصف مردمک را بپوشاند و همچنین مواردی چون گلوکوم و پیوند قرنیه نیز از جمله بیماری هایی هستند که می توانند منجر به صدور شرایط معافیت پزشکی مشمول شوند.

 

معافیت پزشکی اعصاب و روان

۱- اختلالات پسیکوز مانند اسکیزوفرنی و اختلالات هذیانی منجر به معافیت دائم مشمول می شوند.

۲- اختلالات خلقی نیز می توانند شرایط معافیت پزشکی را فراهم کنند:

در صورت ابتلا به بیماری دوقطبی نوع یک در هر مرحله و فاز فرد به صورت دائم معاف می شود.

همچنین اختلال افسردگی اساسی نیز منجر به معافیت دائم می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا