بزرگترین فوران آتشفشانی در کدام کشور اتفاق افتاده است؟

فوران آتفشان پدیده‌ای است که از سال‌های اولیه وجود زمین رخ می‌داده است. صفحات تکتونیکی، آب و هوای شدید، حرکات ماگما و حتی اثرات تغییرات آب و هوایی می‌توانند نقش مهمی در فوران آتشفشان‌ها ایفا کنند. فوران‌های آتشفشانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که به چشم دیده می‌شود!

به طور مستقیم در زیر پوسته زمین لایه‌های سنگی وجود دارد که به علت درجه حرارت بالا در هسته ذوب شده و باعث تشکیل ماگما می‌شود. ماگما حاوی گاز‌های گوناگون – به ویژه دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد است. ماگما در اتاق‌هایی به همان نام (محفظه ماگما) ذخیره می‌شود که در زیر یک پوشش جامد قرار دارند. با توجه به حالت مایعی که دارد، چگالی ماگما کمتر از سنگ‌های بالای آن است که به همین دلیل شروع به بالا رفتن می‌کند. به طور همزمان بخار آب به حباب تبدیل می‌شود که تراکم نسبی دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد را افزایش می‌دهد.

در طول زمان گاز‌ها به ۱۰۰۰ برابر سایز واقعی خود می‌رسند که در نتیجه آن فشار روی پوشش رویی محفظه‌ها بیشتر شده و باعث فوران آتشفشان می‌شوند. فرآیند این که چرا آتشفشان فوران می‌کند شبیه به زمانی است که شما یک نوشیدنی گازدار را تکان می‌دهید و زمانی که درب آن را باز می‌کنید، گاز آن به طور ناگهانی بیرون می‌زند.

هنگامی که ماگما آزاد می‌شود (از طریق شکستگی‌های پوسته زمین که ما آن را آتشفشان می‌نامیم) به عنوان گدازه‌ای که به میزان ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم است شناخته می‌شود. به طور معمول، فوران آتشفشان با آبشار‌هایی از خاکستر داغ، گاز و قطعه سنگ‌های مذاب که حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هستند و حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، همراه است.

حقایقی از آتشفشان ها در خصوص بزرگترین های اخیر

  1. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، یعنی یک نفر به ازای هر ۲۰ نفر در نزدیکی آتشفشان های فعال زندگی می کنند. از جمله مهمترین آن ها کوه وزوو در ایتالیا، کوه رینیر در ایالات متحده و کوه پوپوکاتپل در مکزیک می باشد.
  2. در سال ۱۹۴۳ یک کشاورز مکزیکی به نام دیونیزیو پولیدو (Dionisio Pulido) شاهد تولد یک آتشفشان در زمین های ذرت خود در حدود ۳۲۹ کیلومتری مکزیکوسیتی بود. این در ابتدا به صورت یک فرورفتگی جزیی بود اما کم کم دود و صداهای مختلف از آن ایجاد گردید. در طول نه سال بعد از آن آتشفشان Paricutin با ارتفاع ۲۲۷۲ متر ایجاد شده و جریان های گدازه آن چنیدن شهر را نابود کرد.
  3. در برخی از مناطق آتشفشانی مانند ایسلند از انرژی گرمایی ماگما برای گرم کردن آب و یا راه اندازی نیروگاه ها استفاده می شود. به این نوع از انرژی، انرژی ژئوترمال می گویند.
  4. نقاشی معروف ادوارد مونک که با نام جیغ یا فریاد شناخته می شود یک غروب آتشفشانی ناشی از فوران عظیم کاراکاتائو (Krakatau) در اندونزی را در سال ۱۸۸۳ نشان می دهد. این غروب خونین از نروژ که محل زندگی مونک بوده قابل رویت بوده است.
  5. فوران آتشفشانی تامبورا (Tambora) در سال ۱۸۱۵ در اندونزی، بزرگترین فوران آتشفشانی بوده که توسط انسان دیده شده است. این فوران نه تنها باعث کشته شدن بیش از ۷۰ هزار نفر شده بلکه موجب به وجود آمدن بدترین قحطی قرن نوزدهم گردید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا