جان دالتن فیزیکدان مشهور که بود؟ | بیوگرافی جان دالتن

جدول یاب ، محمد سیمری : جان دالتن، فیزیک دان، هواشناس و شیمی دان انگلیسی در سال ۱۷۶۶ میلادی در خانواده ای تهی دست و فقیر به دنیا آمد. پدر وی بافنده بود و توانایی مالی فرستادن فرزند خود را به مدرسه و همچنین دانشگاه نداشت. دالتن از کودکی کار می کرد تا بتواند مخارج تحصیل خود را فراهم نماید. در این دوران بود که استعداد فراوانی در یادگیری ریاضیات از خود نشان داد!

با این وجود بیشتر وقت خود را صرف مشاهده و یادداشت برداری از تغییرات جوی می نمود. در ۱۵ سالگی به عنوان کارگر ساده در مدرسه ای استخدام شد. آن مدرسه، کتابخانه ای خوب و تجهیزاتی کامل داشت پس تا ۲۶ سالگی در آنجا ماند و ریاضیات، هواشناسی و گیاه شناسی را آموخت.

در ۲۸ سالگی به عضویت انجمن ادبی و فلسفی منچستر پذیرفته شد و ۶ سال بعد ریاست آنجا را به همراه کتابخانه ای بسیار بزرگ، امکان انتشار آثار و همچنین خانه ای برای تجهیزات و آزمایشات به وی سپردند.

مقالات استادانه ای درباره ی هواشناسی و بخار آب منتشر کرد که مورد استقبال بسیار، قرار گرفتند. برای مواد، فرمول شیمیایی وضع کرد و با واحد فرض کردن جرم اتم هیدروژن، جرم اتمی عناصر را محاسبه نمود. وی نخستین کسی بود که محاسبات ریاضی را در علم شیمی وارد کرد و اتم را کروی شکل تصور نمود! همچنین وجود الکتریسیته در اجسام را ثابت کرد. در سال ۱۸۰۸ میلادی نظریه ی اتمی معروف خود را ارائه داد. در ۶۰ سالگی مدال سلطنتی را به او اعطا کردند.

دالتن نوعی بیماری به نام کوررنگی یا دالتونیسم را که نیز به آن دچار بود، کشف کرد. سرانجام این محقق و نظریه پرداز بزرگ در سال ۱۸۴۴ میلادی درگذشت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا