جوزپه پیاتسی ستاره شناس ایتالیایی که بود؟ | بیوگرافی جوزپه پیاتسی

جدول یاب ، محمد سیمری : جوزپه پیاتسی در ۱۶ ژوئیه ی سال ۱۷۴۶ میلادی در کشور ایتالیا چشم به جهان گشود! در هنگامی که وی بسیار جوان بود، به شهر میلان رفت و وارد فرقه ی تئاتی شد. او از راهبان و کشیشان و روحانیون کشور ایتالیا بود. او تحصیلات خود را در رشته ی فلسفه ادامه داد و در فلسفه و ریاضیات نیز درجه ی دکتری را گرفت.

وی مامور شد تا رصدخانه هایی را در شهرهای ناپل و پالرمو ایجاد نماید! بنابراین به کشورهای انگلستان و فرانسه سفر کرد تا از رصدخانه های آن ها دیدن نماید و سپس رصدخانه های کشور ایتالیا را بسازد. او رصدخانه ای را در شهر پالرمو ساخت و به رصد ستارگان پرداخت. او چنان با پشتکار به کار خود ادامه داد که در سال ۱۸۱۴ میلادی نقشه ای از ۷۶۴۶ ستاره را تهیه کرد!

رصدخانه شهر پالرمو گشایش یافت و پیاتسی به ریاست آن رصدخانه انتخاب شد. او در هنگام رصد آسمان، ستاره ی کم نوری را کشف کرد. همچنین او در سال ۱۸۰۱ میلادی ستاره ی تازه ای را کشف کرد که هفت روز بعد متوجه شد که موضع آن کاملا تغییر یافته است! پیاتسی با دقت و حوصله ی هر چه تمام، مسیر آن را دنبال کرد. وی آنچه را که رصد کرده بود، به اطلاع اطرافیان خود رساند!

اما پیش از آن که مسیر آن را مشخص نماید، بیمار شد و بعد از آن چون سیاره نزدیک به خورشید شده بود، رصد آن ممکن نبود! پیاتسی در شهر پالرمو، کتابی دو جلدی به نام “درس های مقدماتی اخترشناسی” را چاپ کرد. قبل از آن نیز کتابی را منتشر کرده بود که در آن موضع متوسط ۷۴۶۴ ستاره را فهرست کرده بود.

با انتشار این کتاب از انیستیتو فرانسه، جایزه ای به پیاتسی داده شد! سرانجام او در ۲۲ ژوئیه ی سال ۱۸۲۶ میلادی در شهر ناپل و در اثر یک بیماری حاد در گذشت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا