خزه اسپانیایی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاببسیاری از مردم در نیم کره ی غربی، خزه ی اسپانیایی را دیده اند بی آنکه به راستی بدانند آن چیست! در جنوب آمریکای شمالی، خزه ی اسپانیایی به شکل نوارهایی دراز و خاکستری رنگ دیده می شود که از شاخه های بلوط، کاج و همچنین سرو آویخته شده است!

 

نکته ی جالب و شگفت آور اینجاست که خزه ی اسپانیایی نه “خزه” است و نه “اسپانیایی” است! این “خزه” در واقع گیاه گلداری است که به خانواده ی آناناس تعلق دارد و در مناطق گرمسیر و همچنین نیمه گرمسیر که هوایی مرطوب دارند، می روید.

کسی نمی داند که چرا نام ” خزه ی اسپانیایی” را بر این پدیده ی طبیعی داده اند! چون نام های دیگری مانند ریش پیرمرد، یا خزه ی جنوبی و یا حتی خزه ی فلوریدایی نیز بر آن ها نهاده شده بوده است.

تخم های این گیاه را باد به پوسته ی زبر تنه و همچنین شاخه های درخت ها می رساند؛ آن ها نیز در همان جا می مانند و جوانه می زنند. این گیاه، غذای خود را از هوا و گرد و غبار تامین می کند و از درخت فقط به عنوان منزلگاه یا تکیه گاهی برای رشد خود استفاده می نماید!

برگ های دراز و همچنین باریک این گیاه را پرزهای ریزی پوشانده است که رطوبت لازم را برای آن جذب می کنند! گل های این گیاه، کوچک هستند. وقتی “خزه ی اسپانیایی” را خشک و نگهداری می کنند، “موی نباتی” نامیده می شود. از این مو برای پر کردن تشک، لحاف، بالش، زین و همچنین انواع اسباب بازی استفاده می کنند.

برای به دست آوردن این موی نباتی، پوشش خاکستری بیرون آن را در آب خیس می کنند یا می کوبند. سپس نجس های سخت باقی مانده را در آفتاب خشک می کنند تا جایی که رنگ آن ها تقریبا سیاه شود.

یکی از مشکلاتی که در استفاده از خزه ی اسپانیایی وجود دارد، این است که گیاه مزبور در فصل زمستان مخصوصا در برخی از مناطق جنوب آمریکا، به محل خوبی برای زندگی شپشه ی قوزه ی پنبه تبدیل می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا