درباره خواص باورنکردنی گیاه چغندر چه می دانید؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

متاسفانه ما و بسیاری دیگر از افراد، برگ چغندر را بی ارزش می دانیم! در حالی که این ماده غذایی می تواند زندگی بشر را دگرگون کند. مردم در حدود چهار قرن قبل از میلاد مسیح با خواص درمانی برگ چغندر آشنا بودند و از آن استفاده می کردند. خواص فوق العاده ی برگ چغندر موجب شده است که این سبزی در بسیاری از رستوران‌ های جهان به عنوان چاشنی مقوی به غذا‌ها افزوده شود!

 

درباره خواص باورنکردنی گیاه چغندر چه می دانید؟

 

چغندر، از جمله سبزیجات مدیترانه‌ای دو نوع است: یک نوع، چغندر معمولی به رنگ بنفش تیره و یا قرمز یا همان لبو است و نوع دیگر آن، چغندر قند به رنگ زرد روشن است که این چغندر به مقدار بسیار زیاد و قابل توجه در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می شود. بد نیست بدانید ریشه ی غده‌ ای و مخروطی‌ شکل گیاه چغندر، کاربرد خوراکی و دارویی دارد.

چغندر خام، عسل گیاهی است و خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است، بر همین اساس می توان به ارزش چغندر پی برد! امام رضا (ع) درباره خواص درمانی برگ چغندر فرمودند: “برگ چغندر بخور زیرا این گیاه در کنار رود بهشت می‌ روید و در آن درمان دردهاست و استخوان را درشت می‌ کند و گوشت می‌ رویاند…” خواص برگ چغندر آن قدر زیاد است، که اگر یک کتاب هم درباره ی آن نوشته شود باز هم جای سخن دارد! برگ چغندر خشک هم باشد، خواص و درمان‌ های عمومی را دارد!

همچنین امام رضا (ع) در حایی دیگر فرموده اند: “برگ چغندر، ریشه ی جذام را سرکوب می کند.” (کافی. جلد ۶٫ ص ۳۶۹) بد نیست بدانید جذام، در روایات نماینده ی بیماری های ژنتیکی است و وقتی امام رضا (ع) می فرماید ریشه جذام  را سرکوب می کند! در واقع صحبت از سرکوب کردن ژنی است که باعث ایجاد بیماری می شود. پس در نتیجه برگ چغندر هم درمان و هم به عنوان عاملی در پیشگیری از بروز بیماری های ژنتیکی است.

 

متاسفانه مردم از این خواص برگ جغندر غافل هستند و به جای آن، از اسفناج استفاده می‌ کنند! که نسبت به برگ چغندر بی‌ خاصیت است. چغندر دارای پروتئین، چربی، ویتامین های A، B1، B2، B3 و C ، مواد ازته، مواد قندی و املاح معدنی چون فسفر، کلسیم و آهن است. به گفته متخصصان و براساس آخرین تحقیقات انجام یافته، تغذیه ی برگ‌ های پهن و سبز رنگ چغندر، تقویت‌ کننده کلیه و ملین است. همچنین برگ چغندر، التهاب مجاری ادرار را درمان می‌ کند و برای پانسمان زخم و درمان تاول مصرف می‌ شود. مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد؛ چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

دقت داشته باشید چغندر مخلوط با آب هویج، دفع‌ کننده ی سنگ کیسه صفرا نیز هست و شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت‌کننده بدن و دافع سموم بدن است. برگ چغندر منبع عالی فیبر با کالری خیلی کم و تقریبا بدون چربی است. همچنین شیره ی چغندر، یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبول های قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد؛ از این رو مصرف چغندر به خانم ها بسیار توصیه می شود. چغندر، عقل را زیاد می کند! چغندر به علت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود.

 

همچنین شستشوی سر با جوشانده ی برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است! علاوه بر این، قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه های گوناگون می شود.

مصرف آب چغندر برای پوست بسیار مفید است و علاوه بر شادابی پوست، عملکرد یک پاک کننده خوب را دارد! از برگ‌ های سبز چغندر که رگه‌ های قرمز در آن دیده می‌ شود، می‌ توان در برخی غذاها مانند سوپ و یا برخی خوراک‌ ها استفاده کرد. همچنین می‌ توان از آن به صورت تفت داده شده و یا بخارپز شده، به عنوان سبزیجات کنار بشقاب غذا استفاده کرد.

البته به یاد داشته باشید زیاده روی در مصرف چغندر برای معده مضر است؛ همچنین موجب دل پیچه می گردد. برای اجتناب از این مساله چغندر را همراه عدس بپزید. و بهتر است برای پختن چغندر، از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا