سامانه سجام چیست؟ حق ثبت نام در سجام + آموزش نحوه ثبت نام در سجام

در این مطلب، توضیحاتی درباره سامانه سجام ، حق ثبت نام در سامانه سجام و همچنین آموزش نحوه ثبت نام در سامانه سجام خواهیم داشت! با ما همراه باشید. با گسترش دانش افراد درباره بازار سرمایه و همچنین آگاهی نسبت به مزایای آن، تعداد سهامداران روز به روز در حال افزایش می باشد! افزایشی قابل توجه و قابل درنگ. ورود سهامداران جدید به بازار سرمایه نیز مساوی است با تزریق سرمایه هنگفت! یکی از اقدامات مفید در راستای راحتی سهامداران، راه اندازی سامانه سجام است. سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان ، احراز هویت یک باره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه می باشد!

لازم به بیان است سامانه سجام از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با هدف ارائه خدمات زیرساختی یک پارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و در راستای اجرای قانون مبارزه با پول شویی (مصوب سال ۱۳۸۶ شمسی) و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (مصوب سال ۱۳۹۴ شمسی) راه اندازی شده است.

درباره مزایای ثبت نام در سامانه سجام می توان گفت افراد پس از ثبت نام در این سامان و احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز می شوند و با یک بار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت! همچنین افراد در مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و… دیگر نیاز به احراز هویت مجدد نخواهد بود. همچنین سود شرکت های بورسی که در آن سهامدار هستید، بدون نیاز به مراجعه به بانک و به صورت مستقیم به حساب بانکی که به سامانه سجام معرفی کرده اید، واریز خواهد شد.

علاوه بر این، سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز می باشد! به زودی سهام عدالت در قالب صندوق های ETF (قابل معامله) قابل خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی خواهد داشت.

دقت داشته باشید یکی از مهم ترین دلایل پیدایش سجام، مبارزه با پول شویی و تامین مالی غیر مجاز است.

توجه داشته باشید براساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف به ثبت نام در این سامانه هستند. ثبت نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظف‌ هستند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه ی آن ها اقدام کنند.

در پایان مهلت تعیین شده هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند بدون ثبت نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و… را دریافت کند.

نحوه ثبت نام و مراحل ثبت نام در سامانه سجام

کلیه فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه (بازار اوراق بهادار و بورس های کالا) که ملیت ایرانی یا خارجی هستند، برای ثبت نام در سامانه سجام طی مراحل مختلف که در ادامه آمده است، اطلاعات شخصی خود را ثبت کنند:

۱٫ انتخاب گزینه ثبت نام در سایت http://dara.csdiran.com/Sejam
۲٫ وارد کردن شماره تلفن همراه و کد ملی
۳٫ ارسال کد تأیید ۴ رقمی به تلفن همراه متقاضی
۴٫ وارد کردن کد تأیید ۴ رقمی در سایت
۵٫ تعیین ملیت و حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی
۶٫ اعلام هزینه ثبت نام در سامانه
۷٫ پرداخت هزینه ثبت نام از طریق درگاه بانک
۸٫ تکمیل فرم های ثبت نام
۹٫ استعلام اطلاعات وارد شده از سوی سامانه
۱۰٫ ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به متقاضی (ارسال کد رهگیری در صورت استعلام موفق و اعلام اشکال و بازگشت به بخش ویرایش اطلاعات در صورت ناموفق بودن استعلام)
۱۱٫ مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت و انتخاب دفتر پیشخوان موردنظر (https://profilesejam.csdiran.com/authenticationOffices)
۱۲٫ مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی هوشمند
۱۳٫ چهره نگاری از متقاضی و نهایی کردن اطلاعات

لازم به بیان است در ابتدا آخرین مهلت برای ثبت نام در سامانه سجام ۴ دی ماه سال ۱۳۹۷ شمسی تعیین شده بود که سپس شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد که ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سامانه سجام تمدید شده است و در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت در بازارها و دریافت خدمات برای افرادی که عضو سجام نشده اند، اعمال نمی شود.

براساس اعلام این شرکت مهلت جدید برای ثبت نام در این سامانه جهت شناسایی فعالان بازار سرمایه پس از طرح موضوع در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و تصمیم گیری در این خصوص، متعاقبا اعلام خواهد شد.

حق ثبت نام در سجام

رقم دریافتی برای هر فرد ۱۵ هزار تومان می باشد که ۱۰ هزار تومان هزینه ثبت نام در سامانه سجام و ۵ هزار تومان کارمزد پیشخوان دولت است. در طول ثبت نام هیچ هزینه دیگری شامل حال متقاضی نمی شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا