طرز تهیه سالاد الویه روسی

 جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانی : در قرن هجده میلادی آشپزی به نام (لوسین الویه) با افتتحاح یک رستوران شیک و مجلل در روسیه (مسکو) با ابداع این سالاد توجه مردم زیادی را به آشپزی خود و مخصوصا این سالاد جلب کرد و برای اولین بار سالاد الویه توسط لوسین الویه در آنجا درست و سرو شد.

الویه روسی یا به قول روسها همان سالاد سیب زمینی!

اگر می خواهید دستور آشپزی یک غذای جالب و خاص را یاد بگیرید با ما همراه باشید. البته سالاد روسی تقریبا شباهت زیادی به الویه ی خودمان دارد و قطعا برای دوستداران سالاد الویه جزو غذاهای مورد علاقه می باشد‌. اما در هنگام مصرف متوجه تفاوت های این نوع سالاد با سالاد الویه خودمان خواهید شد.

تاریخچه سالاد الویه روسی:

در قرن هجده میلادی آشپزی به نام (لوسین الویه) با افتتحاح یک رستوران شیک و مجلل در روسیه (مسکو) با ابداع این سالاد توجه مردم زیادی را به آشپزی خود و مخصوصا این سالاد جلب کرد و برای اولین بار سالاد الویه توسط لوسین الویه در آنجا درست و سرو شد. آشپز برای مخفی ماندن راز خوشمزگی و درست کردن این سالاد، برای خود مکانی تهیه کرد و به هیچ عنوان اجازه ی ورود هیچکس را به اتاق نداد. به همین علت بعد از مرگ او هیچکس نتوانست این سالاد را با مزه ی سالاد آشپز اصلی درست کند. اما یکی از کمک آشپزها که با زیرکی سر از کار آشپز در آورده بود، باتوجه به چندین بار تست و احتمالات، توانست سالادی مشابه سالاد لوسین الویه درست کند که بازهم طرفداران زیادی را پیدا کرد.

البته در کشورهای روسی، مخصوصا روسیه و اکراین، خیلی از مردم این سالاد را سالاد سیب زمینی می نامند. چرا که همانند الویه خودمان، سیب زمینی بیشترین و اصلی ترین نقش را در سالاد الویه روسی ایفا می کند. این سالاد در بسیاری از رستوران ها و میهمانی های روسها قابل مصرف و مورد استقبال می باشد. حتی در جشن های بزرگ مثل کریسمس و سال نو. سالاد روسی تشکیل شده از موادی چون: سیب زمینی، پیاز، نخود سبز یا همان نخود فرنگی، ژامبون یا مرغ آب پز، ذرت، تخم مرغ، خیارشور، هویج، مایونز و شوید تازه می باشد.

در مورد گوشت لازم به ذکر است که بستگی به سلیقه خودتان از هرنوع گوشتی می توانید استفاده کنید. اما در سالاد الویه روسی، مانند الویه خودمان بیشتر از ژامبون یا مرغ خرد شده استفاده می کنند. چنانچه مایل باشید از هر دو مورد یعنی هم ژامبون و هم مرغ می توانید استفاده کنید.

طرز تهیه سالاد الویه روسی برای ۴ نفر

مواد لازم:

سیب زمینی متوسط دوعدد (نیم کیلو)

تخم مرغ چهارعدد

نخود فرنگی یک پیمانه (پیمانه را فنجان محاسبه می کنیم)

ذرت یک پیمانه

هویج متوسط یک عدد

پیاز متوسط یک عدد

ژامبون ۲ الی ۳ ورق (یا نصف سینه مرغ آب پز)

خیارشور متوسط ۲ الی ۳ عدد

شوید تازه به مقدار دلخواه

سس مایونز به اندازه دلخواه

نمک و ادویه به اندازه دلخواه

آماده سازی سالاد الویه روسی:

ابتدا سیب زمینی، هویج و تخم مرغ را آب پز می کنیم. (دقت کنید که سیب زمینی های شما خوب پخته شود. طوری که به راحتی توسط چاقو یا چنگال نصف شود). سپس آنها را به صورت معکب های کوچک خرد می کنیم. البته برای بهتر و منظم تر خرد شدن می توانید از خرد کننده های دستی استفاده کنید. ژامبون(یا مرغ) و پیاز را هم مانند بقیه مواد خرد کنید.(تکه های خرد شده معکبی یا همان نگینی، اما اندازه ی نخود خرد شود.)

بعد از خرد شدن تمام مواد را باهم مخلوط کرده و خوب مخلوط می کنیم. مقدار کمی آب لیمو و سس مایونز را با هم مخلوط کرده و در هنگام مخلوط کردن به اندازه دلخواه سس مایونز، نمک و فلفل به آن اضافه کنید. حالا شوید ها را به اندازه دلخواه خرد کرده و بعد از قرار دادن سالاد در ظرف اصلی، روی آن پخش کنید. بعد از انجام این مراحل سالاد شما آماده ی میل کردن می باشد.

 

راز طبیعی ماندن مزه سالاد الویه

اگر می خواهید الویه شما مزه طبیعی خود را از دست ندهد، بهتر است خیارشور را بعد از خرد کردن در آبکش ریخته و مدتی صبر کنید تا آب آن کاملا کشیده شود و چنانچه زمان کافی وجود نداشت، با فشردن خیار شور خرد شده، آب آن را بکشید.

نکاتی که باید در باره ماندگاری و زمان مصرف سالاد الویه روسی بدانید:

این سالاد جزو غذاهای به نسبت سنگین می باشد و بهتر است مقدار مصرف آن رعایت شود.

برای کیفیت بهتر سالاد، بهتر است مواد پخته شده،قبل از خرد کردن سرد شده باشد.

مخلوط کردن سالاد با سس مایونز حتما قبل از مصرف باشد و به هیچ عنوان سالاد مخلوط شده با سس را مدت زمان طولانی و بیش از چند ساعت نگهداری نکنید.

قبل از مصرف بهتر است کمی در یخچال بماند تا سرد شود.

سالاد شما بدون سس تا بیست و چهار ساعت سلامت خود را حفظ خواهد کرد. (به شرط نگهداری در یخچال)

 

منبع:

www.valentinascorner.com

 

 

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا