طلسم گری چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : روزگاری بود که بسیاری از مردم به جادوگر و طلسم گر، افسون و ورد اعتقاد داشتند! برای مثال می گفتند طلسم گر کسی است که نیرویی عظیم در اختیار خود دارد و در پی صدمه زدن به این و آن است! و با شیطان نیز همدستی می کند. کار شیطنت آمیز و شریرانه این گونه اشخاص را “طلسم بازی” یا “طلسم گری” می نامیدند.

 

بعضی از انسان ها، مقام خود را فراموش کرده وبه آسانی تحت تاٌثیر اوهام، خرافات و همچنین وسوسه های شیطان  و شیطان صفتان  قرار می گیرند! طلسم گری، ممکن بود بر ضد دشمن خصوصی یا بر ضد یک اجتماع، مورد استفاده قرار گیرد. مردم، گردباد و بیماری های همه گیر را نیز نتیجه ی طلسم گری می دانستند. چون مردم در روزگاران گذشته همواره در حالتی از ترس، ناراحتی و همچنین خرافات به سر می بردند، طلسم گری را آسان ترین راه توجیه و تفسیر علل فاجعه های گوناگون یافته بودند.

جوامع اولیه ی بشر و همچنین ادیان گوناگون آن زمان، با طلسم و جادو مخالف بودند و بسیاری از طلسم گران را اعدام می کردند. در عهد عتیق گفته شده است: “نبایستی به طلسم گر اجازه ی زنده ماندن بدهی!”. بعدها، کلیساهای مسیحیان، بر ضد جادو و طلسم به مبارزه برخاستند. در سال ۱۴۸۴ میلادی، پاپ فرمانی صادر کرد که در آن، هر گونه جادوگری و همچنین طلسم گری، رسما محکوم شده بود. صدور این فرمان با شیوع بیماری طاعون در قاره ی اروپا همزمان بود و مردم نیز این بیماری همه گیر را نتیجه ی کارهای شریرانه ی جادوگران و طلسم گران می پنداشتند.

شکار طلسم گران در غرب، به ویژه از سرزمین های آمریکا که مستعمره ی اروپا بودند، آغاز شد. در فاصله ی سال های ۱۶۴۷ میلادی و ۱۶۶۳ میلادی، صدها نفر در ایالت های ماساچوست و همچنین کانکتیکات آمریکا به اتهام طلسم گری دستگیر شدند و ۱۴ نفرشان اعدام شدند! ولی در آغاز سده ی هجدهم میلادی، اعتقاد به جادو و طلسم، به تدریج سست شد. از آن به بعد، مردم علل واقعی بسیاری از اموری را که برای شان سرچشمه ی ترس بود همچون خشکسالی، رعد و برق، بیماری های جسمی و روانی به کمک علم، شناختند.

امروزه پزشکان معتقد هستند که رویاها و همچنین هذیان هایی که روزگاری نتیجه ی جادو و طلسم پنداشته می شد، نتیجه ی نوعی هیستری یا بیماری روانی است.

در کشور ما، دعانویسی که به طور معمول در محله ‌های حاشیه ‌ای شهر حضور دارند و هنگام حضور در آن مکان، در و دیوار از وضع نامناسب دعانویس خبر می‌ دهند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا