علی‌ اکبر جلالی پدر فناوری اطلاعات ایران کیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

اطلاعات یا information مطالبی است که از داده های خام استخراج شود؛ به عبارتی دیگر، اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده ها می باشد که از راه های خاص و منحصر به فرد و پس از پردازش به دست می آید. از دیگر سو، فناوری یا technilogy ترکیبی از مهارت، دانش، توانایی، مواد، ماشین و ابزار است که انسان از آن برای تبدیل و یا تغییر مواد خام به اجناس ارزشمند و یا قابل استفاده بهره می گیرد!

در تعریف فناوری اطلاعات نیز می توان گفت تکنولوژی است که برای ذخیره، بازیابی، انتقال و همچپنین پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. فناوری اطلاعات یا Information Technology) که به اختصار آن را IT نیز می‌ نامند، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال جذاب‌ ترین مباحثی است که می توان آن را یاد گرفت.

 

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که فناوری اطلاعات چیست؟ فناوری اطلاعات یک گرایش میان‌ رشته‌ ای می باشد؛ دقت داشته باشید یک فرد آشنا به فناوری اطلاعات، یعنی فردی که با علم برنامه‌ نویسی، نرم‌ افزار، سخت‌ افزار، شبکه‌ های کامپیوتری، مباحث نوین تکنولوژی، تجارت الکترونیک و همچنین مدیریت آشنا می باشد و قادر است آن‌ ها را در راه راستای دستیابی به اهداف خود و یا سازمان محل کار و فعالیت خود به کار گیرد.

 

در این مطلب تصمیم داریم شما را با پدر فناوری اطلاعات ایران آشنا نماییم؛ دکتر علی‌ اکبر جلالی.

علی‌ اکبر جلالی در سال ۱۳۲۳ شمسی در روستای وامرزان شهرستان دامغان به دنیا آمد؛ زادگاه پدر علی‌ اکبر جلالی در روستای شاهکوه، در فاصله ی ۶۰ کیلومتری از شهرستان شاهرود و به همین فاصله از شهرستان گرگان در میان رشته کوه البرز بوده است. دقت داشته باشید زمانی این روستا مربوط به حوزه جغرافیایی شاهرود و در حال حاضر وابسته به شهرستان گرگان است. پدر ایشان کارمند اداره ی راه آهن بوده است. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در شاهرود گذارند و در سال ۱۳۵۳ شمسی برای انجام تحصیلات دانشگاهی به شهر تهران رفت.

ایشان در سال ۱۳۶۴ شمسی مدرک مهندسی الکترونیک خود را با درجه ی ممتاز از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در شهر تهران اخذ کرد. همچنین ایشان دوره ی کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه اوکلاهاما گذرانده است. علی‌ اکبر جلالی مدرک دکتری و فوق دکترای برق از دانشگاه ویرجینیای غربی ایالات متحده آمریکا دارد و متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT است.

دکتر علی‌ اکبر جلالی از سال ۱۳۷۳ شمسی به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به کار شده است. همچنین ایشان در سال ۱۳۸۱ شمسی با رای ۱۰۰ درصدی اعضای هیئت علمی دانشکده ی برق و کامپیوتر دانشگاه ویرجینای غربی ایالات متحده آمریکا به عنوان استاد پاره وقت پذیرفته شده است و از آن زمان به‌ صورت حضوری و نیز مجازی به تحقیق و تدریس در آن دانشگاه نیز مشغول می‌ باشند.

 

دکتر علی‌ اکبر جلالی جزو محققان آینده‌ نگر می باشد و نظریه ی موج چهارم عصر مجازی را برای اولین بار در دنیا مطرح کرده‌ است! همچنین ایشان تاکنون چندین پروژهICT  را در سطح ملی در زمینه‌ های مختلف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام داده‌ است.

جالب است بدانید در طول ۲۰ سال گذشته، دکتر علی‌ اکبر جلالی بیشترین تلاش را برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن در کشور داشته است و در حوزه یفرهنگ سازی این پدیده نیز جزو افراد شاخص می‌ باشند. علاوه بر این، به خاطر اولین تلاش‌ ها برای توسعه و نفوذ شبکه ی اینترنت در کشور ایران به ویژه در مناطق روستایی، به پدر فناوری اطلاعات ایران شهرت یافته‌ است.

 

 

برخی از موفقیت های علمی دکتر علی‌ اکبر جلالی تاکنون:

طراحی همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی؛ این همایش با حضور ۱۵۰۰ نفر در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ در جزیره کیش برگزار شد و نقطه عطفی در توسعه ICT کشور بود؛

طراحی شهر الکترونیک کیش؛ این پروژه در سال ۱۳۷۹ شروع شد و در فرهنگ سازی توسعه ICT کشور نقش موثری داشت و هم اکنون توسط یک شرکت ایرلندی دنبال می‌ شود!

برنده ی جایزه E. Aisia AWARD یا جایزه برترین پروژه خلاقیت و فناوری در منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌ خاطر تاسیس نخستین روستای الکترونیکی جهان؛

طراحی اولین استان مجازی کشور در استان گلستان و برگزاری اولین همایش ملی به همین نام در گرگان در سال ۱۳۹۲

مهندس نمونه کشور و دریافت تندیس و لوح سپاس از ریاست محترم جمهور در ۱۳۹۳؛

انتخاب به عنوان رییس کرسی آموزش الکترونیکی ایران توسط دبیر کل یونسکو در سال ۱۳۹۵؛

مجری، تهیه و تدوین RFP سند راهبردی ICT سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران؛

یکی از چهار استاد نمونه علمی و اخلاقی سال ۱۳۹۵ شمسی در بین اساتید دانشگاه با رای مستقیم دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و صنعت ایران؛

بانی، مشاور و طراح پروژه ملی تجهیز ده هزار  روستا به دفاتر خدمات کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور؛

طراحی و پیاده سازی اولین پست بانک الکترونیکی روستایی کشور در روستای قرن آباد استان گرگان که اولین حساب آن نیز به نام دکتر علی اکبر جلالی می باشد؛

مؤلف و مترجم ۲۶ کتاب در زمینه مهندسی برق و ICT که کتاب PLC ایشان مقام اول ترجمه کتاب سال ۱۳۷۸ را در سطح کشور را داشته است و کتاب Reduced Order Systems ایشان به زبان انگلیسی در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط انتشارات Springer در ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است و در NASA و دانشگاه های معتبر جهان به عنوان کتاب مرجع استفاده می‌ شود و…

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا