معرفی کتاب فرهنگ معاصر فارسی

فرهنگ معاصر فارسی یک فرهنگ لغت در زبان فارسی است. این فرهنگ را غلامحسین صدری افشار با همکاری نسرین حکمی و نسترن حکمی نگاشته ‌است. این کتاب در سال ۱۳۷۷ برنده جایزه کتاب سال شد.

معرفی کتاب فرهنگ معاصر فارسی
 

کار جمع آوری این فرهنگ از سال ۱۳۶۰ آغاز و در سال ۱۳۶۹ تحت عنوان “فرهنگ زبان فارسی امروز” انتشار یافت. چاپ اول آن “فرهنگ فارسی امروز” نام داشت، ولی از چاپ سوم عنوان آن به “فرهنگ معاصر فارسی” تغییر یافت. در این فرهنگ تلفظ کلمات با استفاده از حروف لاتین نوشته شده‌اند. هم اکنون این فرهنگ توسط انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ می رسد.

برخی از ویژگی‌های این فرهنگ عبارت است از:

حدود ۵۰ هزار مدخل و ترکیب فارسی تنظیم شده براساس شیوه های نوین فرهنگ نگاری

دارای واژه های رایج فارسی همراه با شاهد

دارای تلفظ واژگان و نشانه جمع

دارای مقوله دستوری واژگان

دارای ترکیبات اسمی و فعلی

فرهنگی نو که ملاک تدوین آن زبان فارسی امروز است و هر واژه را ساده و روان تعریف می کند، با مثال هال فراوان برای روشن‌تر شدن کاربردهای گوناگون واژه ها و پیوست‌های سودمند، مانند جدول‌های اندازه گیری وزن، سطح، انرژی، حجم و …

از ویژگی‌ها و مزیت‌های این فرهنگ آن است که عمومی‌ترین واژه‌های زبان فارسی امروز که در رسانه‌های گروهی ایران به کار می رود در آن گنجانده شده است. به طور مثال واژه‌هایی نظیر: ایمیل، اینترنت، رزمایش، همایش، اوراق مشارکت و بالگرد که در واژه‌نامه‌های قدیمی تر موجود نیست.

غلامحسین صدری‌افشار (متولد ۱۳۱۳، ارومیه)، نویسنده و فرهنگ‌نویس ایرانی است.

غلامحسین صدری افشار انتشار آثارش را از سال ۱۳۲۷ در تبریز آغاز کرد. شغل‌های متنوعی برای گذران زندگی داشت. دوازده سالی بر روی تاریخ علم مطالعه کرد. کار فرهنگ‌نویسی را از سال ۱۳۴۵ در بنیاد فرهنگ ایران با فیش‌نویسی مخزن‌الادویه آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد. ویراستاری، ترجمه، تألیف و نشر کتاب‌های متعددی را به وسیله افراد دیگر موجب شده‌است. از سال ۱۳۴۵ تا ۴۸ با ماهنامه سخن علمی همکاری داشت. از سال ۱۳۵۹ تاکنون گذران زندگی‌اش تنها از راه نوشتن، ترجمه و ویرایش بوده‌است….

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا